Fermentovaná zelenina se v posledních letech těší velké popularitě po celém světě. Kysané zelí je superpotravinou našich předků. Není se čemu divit, proces kvašení dělá z již zdravé zeleniny absolutní vitaminovou bombu pro vaše zdraví.

Kysání se jako konzervace používá od nepaměti a konkrétně zelí se fermentuje již od pravěku a provází nás již staletí. Nechybělo ve sklepích starých Řeků a Římanů, ve středověku bylo ho používali jako univerzální lék na všechno. Význam mělo i pro mořeplavce. Napěchováno v sudech provázelo námořníky během dlouhých plaveb. Jedli ho, aby zabránili nemoci zvané kurděje, která je způsobená nedostatkem vitamínu C.

Výroba kysaného zelí

Kysané zelí se vyrábí klasicky z bílého nebo červeného hlávkového zelí. Nutričně i chuťově jsou podobné, červené je bohatější na vitaminy A a B. Pro uchovávání i při výrobě se používá, jakožto tradiční nádoba, keramický nebo kameninový hrnec. Příprava není nijak složitá. Hlávkové zelí se nakrájí a slisuje. Při procesu lisování zelí uvolňuje vodu i šťávu obsahující kyselinu mléčnou a následně kvasí. Za fermentaci kvašeného zelí jsou zodpovědné bakterie jako je Leuconostoc, Lactobacillus a Pediococcus. Někdy se do kysaného zelí kromě soli přidávají i jiné přísady, například mrkev nebo různě zbarvené odrůdy zelí. Připravuje se také z celých zelných hlávek nebo listů.

Kysané zelí plné zdraví

Kysané zelí je vitamíny přímo nabité a má neuvěřitelné množství zdravotních benefitů. Obsahuje velké množství vlákniny, vitamíny C, K, B, železo a minerály, jako je draslík, vápník, fosfor, síra a hořčík, stabilizuje krevní cukr, tlak a dokonce zvyšuje libido.

Přírodní probiotikum

Kysané zelí a jakákoliv jiná kvašená zelenina obsahuje probiotické kultury. Probiotika podporují imunitní systém, dobré trávení, střevní mikroflóru, vytvářejí antimikrobiální látky tlumící růst patogenních bakterií a pomáhají syntetizovat vitamíny B. Mohou mírnit průjem způsobený užíváním antibiotik.

Probiotika jsou do potravin často přidaná uměle. Do lidského těla se však přírodní cestou dostávají již tisíce let právě z fermentovaných potravin. Kromě kysaného zelí se nachází i například v jogurtech či kefírech. Pamatujte ale na způsob zpracování, jelikož ohřívání, pasterizace a vaření kysaného zelí však probiotika ničí.

Šťáva z kysaného zelí se dá využít jako projímadlo a pomáhá tak předcházet zácpě. Poněvadž má kysané zelí odvodňující účinky, umožňuje rychlé odstranění odpadních látek z těla. Kyselé zelí se proto hodí konzumovat kdykoli vás bolí břicho a pomoci může i s léčbou ulcerózní kolitidy a syndromem dráždivého tračníku.

Zelí jako životabudič

Kvašené zelí obsahuje také železo. Železo červeným krvinkám umožňuje přenášet kyslík podpořit tak tvorbu krve, hormonů, vylučování toxických látek, ovlivňuje vaši celkovou energii a pomáhá bojovat proti únavě.

Dalším v zelí zastoupeným vitamínem je vitamín c. Jakožto základní složka pojivových tkání je céčko nezbytné pro pevné kosti. Dále je to skvělý antioxidant a posilovač imunity.

Pomocník při hubnutí

Kysané zelí je nejen zdravé, ale i chutné. Má dlouhou trvanlivost a výraznou kyselou chuť. Zároveň je nízkokalorické, téměř bez tuku a plné živin, které skvěle doplní váš dietní jídelníček. Můžete jím například zahnat hlad mezi jídly, přidat k obědu i večeři. Tak ho nezapomeňte, zvlášť teď přes zimu, alespoň občas zařadit ke svým pokrmům.