Komu by se ráno chtělo z postele? Vstávání do práce či do školy není nejsilnější motivací pro vstanutí hned při prvním zazvonění budíku. Patříte i vy mezi lidi, kteří vstávají na páté či snad desáté odložení? Dnes vám poradíme, jak na lehčí zvládnutí ranního vstávání.

Mějte jen jeden budík

Víte, že největší pravděpodobnost, že odložíte svůj budík a pospíte si, je ve středu. Důvodem je, že se nacházíte v polovině týdne a vy máte touhu dospat první dny a zároveň se předspat na dny následující. Ukázal to jeden z amerických průzkumů. Odkládání budíku vám ale dospání nezaručí, naopak jde o poměrně velkou chybu. Jakmile se jednou probudíte, jste vytažení z hlubší fáze spánku. V této fázi mozek odpočívá a ukládají se vám vzpomínky. Jenze k navrácení se do stavu hlubokého spánku trvá nějakou dobu a bvy se díky odložení budíku o pět či deset minut nestihnete znovu tak hluboce uspat.

Odkládání budíku tak vyúsťuje akorát v horší kvalitu spánku, jelikož když svůj proces probouzení rozložíte, ve skutečnosti už nebudete spát. Nijak si tím nepomůžete a váš mozek bude zmatený. Tyto závěry uvádí Angela Bradleyová, hlavní psycholožka a ředitelka terapeutických služeb v centru nálady a mysli v Gold Coast.

Vstávejte každý den ve stejnou denní dobu

Nejlepší budík je ten biologický. Pokud si nastavíte budík každý den na ten samý čas, po určitém čase se vaše tělo adaptuje. Po pár týdnech budete překvapeni, že když si budík nastavíte na pozdější čas, stejně se probudíte tak, jako obvykle. Vstávejte tedy každý den v ten stejný čas a to i o víkendu, protože pravidelnost je při osvojování nového zvyku klíčová. Jestli si potřebujete přispat, neodkládejte budík, ale raději běžte spát dřív.

Spěte v noci

Dospělý člověk by měl spát 7-9 hodin a to v noci. Jestli chodíte spát ve tři hodiny ráno a z postele se taháte na osmou, je to to nejhorší, co můžete pro své tělo udělat. Za prvé, spánku nemáte dostatek a nedochází tak ke kvalitní regeneraci a zpracování vjemů z minulého dne. Za druhé porušujete přirozené hodiny svého těla. Evolučně máme dáno, že se spí, když je tma. Tak tomu zkrátka bylo po celý čas existence lidstva. Nikdo vám neříká, že se ve dne spát nedá, ale vašemu mozku se nedostane tak kvalitnímu spánku, který potřebuje a zároveň si ho zaslouží.

Potřeby spánku (Autor: Rehabilitace)
Potřeby spánku (Autor: Rehabilitace)

Dejte si budík mimo dosah

Z postele vás rovnou dostane, když si pro svůj telefon, který vás budí, budete muset dojít. Dejte ho na druhou stranu místnosti, nebo lépe do jiné místnosti. Otravný zvuk vás vytáhne z postele a až ho vypnete, běžte rovnou do koupelny a umyjte si obličej studenou vodou. Snažte se okamžitě začít něco dělat, abyste neměli tendenci se vrátit zpátky do postele.

Využijte technologií

Žijeme v době moderních technologií, tak proč je nevyužít i v tomhle případě. Existuje spoustu aplikací, které hlídají váš režim spánku. Monitorují, kdy se nacházíte ve fázy hlubokého spánku a kdy jste v polospánku. Když jste ve fázi polospánku, aplikace vás probudí.

Nechoďte spát s plným břichem

Jít spát hned po vydatné večeři také není úplně nejlepší, co můžete pro své tělo udělat. Poslední jídlo byste měli sníst zhruba 3-4 hodiny před spánkem. Když spíte, těla regeneruje a činnost orgánů se zpomaluje. Nejenže se budete cítit nepříjemně plní, ale také váš žaludek bude muset jídlo trávit a orgány si tak neodpočinou. Co se týče konzumace kávy a černého čaje na večer asi není nutné vysvětlovat, že to nejsou pilulky na spaní.

Před spaním žádná elektronika

Kdo neslyšel pojem modré světlo, měl by se okamžitě vzdělat. Televize, telefony, počítače...to vše je zdroj modrého světla, které způsobují horší kvalitu spánku či dokonce nespavost. Hodinu před spaním byste vůbec neměli být nalepení na obrazovkách. Můžete si číst knihu nebo poslouchat hudbu. Na akční filmy, zprávy nebo horory byste se ale dívat neměli. Adrenalin vás nabudí a nebudete zrelaxovaní.

Vstávat a cvičit!

Hned po probuzení nepřemýšlejte zda vstávat nebo lenošit. Prostě vyskočte z postele, oblékněte si pohodlné domácí oblečení a 10 až 20 minut se protáhněte, zacvičte si jógu nebo běžte vyvenčit svého čtyřnohého kamaráda. Rozproudíte tělo, nastartujete svůj metabolismus a hned od rána budete mít více energie.

Kvalitní spánek je dar

Kvalitní spánek je nejlepší dárek, který si můžete dopřát. Možná chodíte do fitka, nebo hodiny studujete, podstupujete diety či jinak se snažíte se svým tělem něco dělat. Spánek je věc, kterou byste měli řešit jako první. Je to proces, při němž regeneruje mozek, zpracovává události z minulého dne, zkušenosti se vám ukládají do paměti. Tyhle procesy mohou z části utvářet váš pohled na realitu. Proč se na svět dívat unavenýma očima? Naučte se správným spacím návykům ať se můžete vyspat do růžova a začít den s úsměvem na tváři.