Pokud si během dnů zpříjemníte čas plaváním a nějakým dobrým jídlem, můžete spojit příjemné s užitečným, a to sport a pestrou stravu. Kombo, bez kterého kilogramy dolů nepůjdou.

Přinášíme vám přehled pěti potravin, které je dobré zařadit do svého jídelníčku, pokud chcete tělu efektivně dodat živiny a zároveň spálit přebytečné kalorie.

Vajíčka

Pravděpodobně jste zaznamenali, že vajíčka, zejména žloutek, obsahují poměrně značné množství cholesterolu. Také jste téměř stoprocentně zaslechli, že cholesterol je zabiják a do těla nepatří. Zde vás vyvedeme z omylu. Tělo je na cholesterolu závislé, protože pomáhá při zpracování tuků, je jedním z tvůrců buněčných membrán, vytváří se díky němu vitamín D a hormony. Je třeba se ale dívat na množství a druh cholesterolu.

Cholesterol rozlišujeme na endogenní (vnitřní) a exogenní (vnější). Zatímco endogenní cholesterol si tělo vytváří samo, exogenní cholesterol tělu dodáme my ve formě potravy. Denní příjem vnějšího cholesterolu by měl být u normálního člověka cca 300 mg, což odpovídá jednomu až dvěma vejcím.

Vajíčka (Autor: Jaroslav Křížek)
Vajíčka (Autor: Jaroslav Křížek)

Pokud si tedy dáte ke snídani dvě míchaná vajíčka s hrstkou baby špenátu, na talíř přidáte dva plátky vysokoprocentní šunky a zakousnete dva knäckebroty, neuděláte krok vedle.

Koření

Už Král Já I. v podání Jana Wericha preferoval koření nad solí. Z výživového hlediska nelze s králem jinak než souhlasit, protože jisté druhy koření pomáhají urychlovat metabolismus, jiné působí detoxikačně a další zase oddalují chuť na jídlo, případně se dají použít i v kosmetice jako podpůrné procedury proti projevům pár kil navíc (např. jako různé oleje proti celulitidě).

Skořice

O blahodárných účincích skořice věděli již ve starověkém Egyptě. Za dob římské nadvlády byla mnohokrát dražší než drahé kovy, během středověku byla využívána jako medikace. Dnes je v podvědomí jako jedna ze superpotravin, která potlačuje hlad a urychluje metabolismus.

Pokud si denně dopřejete jednu polévkovou lžíci cejlonské skořice (např. jako dochucení domácí ovesné kaše), můžete se při pravidelném užívání těšit z benefitů, které nabízí. Výborně funguje v kombinaci s medem, který aktivuje právě ty hormony, které tlumí pocit „honí mě mlsná“. Ráno si na prázdný žaludek vypijte šálek čaje, který si připravíte z půl čajové lžičky skořice, cca čtvrt litru horké vody a lžičky medu.

Skořice je pro své hubnutí podporující účinky přidávána i do kosmetiky. (Nejen) dámy, které trápí celulitida, se mohou poohlédnout po skořicovém oleji (na přírodní bázi, např. od značky Renovality), který ve spojení s pravidelnou masáží silikonovou baňkou pomáhá prokrvovat postižená místa a eliminuje výskyt nevzhledné pomerančové kůže.

Více o skořici se můžete dočíst v našem článku: Skořice není jen koření, pomůže vám při celé řadě zdravotních problémů.

Chilli, pepř, česnek, zázvor

Čtveřice koření je výrazná svojí pikantní chutí. Zejména chilli nebo černý pepř znatelně urychlují metabolismus a zároveň působí jako médium potlačující chuť k jídlu. Milovnice (milovníci) ostrého jídla jásají, ale pozor! Přílišné množství pálivých pokrmů tělu neprospívá. Chilli v sobě skrývá mnohem více, než jen pikantnost. Je přírodním dodavatelem betakarotenu (jedna paprička obsahuje denní dávku betakarotenu, látky důležité pro udržení pevných nehtů, pružných vlasů a zdravé pokožky).

Česnek je možná trochu neoblíbený pro své výrazné aroma, ale je výborným antioxidantem. Obsahuje látku allicin, který při procesu trávení společně s krví vytvoří jakýsi zázrak, který dokáže zničit mnoho škodlivin v trávicím traktu, což je nesmírně důležité pro hubnutí – zdravá střeva jsou polovina úspěchu!

Zázvor je svatým grálem v koření. Nejen, že působí blahodárně na zdravotní neduhy (nachlazení, nevolnosti, bolest v krku), ale funguje výborně jako antioxidant a prevence před rakovinou tlustého střeva. Obsahuje enzym zingibain, který je důležitým pomocníkem při trávení bílkovin, ale i bojovníkem při ničení markerů zánětů tlustého střeva. Tím tělo zbavuje nežádoucích látek, které mnohdy stojí za onkologickým onemocněním trávicího traktu.

Zelený čaj

Zelený čaj je širokospektrální potravina, co se pozitivních vlivů na tělo a mysl týče, pokud je správně připravován a především dávkován. Denní doporučená dávka jsou dva, maximálně tři šálky ideálně sypaného zeleného čaje, protože větší množství by v dlouhodobém horizontu mohlo vést k poškození jater a ledvin, navíc funguje na stejném principu jako káva, a tudíž odvodňuje organismus.

Těhotné a kojící ženy by se společně s dětmi měly čaji vyhnout, příp. pít až druhý nálev, který je co do kofeinu a taninů oslabený. Jeden šálek by měl být připraven z jedné až dvou čajových lžiček, které jsou zality převařenou vodou, která má v době přípravy okolo 80 °C. Sušené lístky se pak louhují kolem tří minut.

Jaké výhody má pití zeleného čaje? Snižuje cukr a hladinu cholesterolu v krvi, pomáhá při potížích s trávením, chrání tělo před volnými radikály, normalizuje střevní mikroflóru a pomáhá proti únavě. Navíc obsahuje látky, které redukují tvorbu zubního kazu a příznivě působí při léčbě onemocnění dásní, chrání organismus před maligními nádory, snižuje horečky a má protialergické účinky.

Ořechy

Nutriční poradci doporučují denně sníst zhruba 30 g ořechů. Tělu dodávají zdravé tuky (rostlinné omega-3 mastné kyseliny a mononenasycené tuky), vitamíny (B, E) a minerály (hořčík, mangan, železo, selen, zinek). Díky pravidelnému zařazení oříšků do jídelníčku lze předcházet výskytu onemocnění srdce, snižuje hladinu LDL cholesterolu (ten „zlý“) a podporují regeneraci buněk.

Různé druhy ořechů (Autor: https://elements.envato.com/)
Různé druhy ořechů (Autor: https://elements.envato.com/)

Ořechy potlačují chuť na sladké, navíc pomáhají tělo zdravě zasytit. Výborné jsou lískové ořechy, kešu, para ořechy, klasické vlašáky, makadamové ořechy i mandle. Čerstvé a neochucené je můžete přidat do jogurtu, ovesných kaší nebo do tzv. acai bowl. Vyhněte se ale soleným ořechům, ořechům v cukru, jogurtu, čokoládě nebo typickým arašídům ve wasabi těstíčku.

Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou evergreenem v oblasti hubnutí a zdravé výživy. Čerstvě připravená ovesná kaše dodá tělu energii na celé dopoledne (nemáme na mysli Bebe Dobré ráno – ty jsou sice výborné, ale čerstvá ovesná kaše vám poslouží lépe), navíc nezvedá hladinu cukru v krvi, čímž se neuvolňuje inzulín a neukládá se díky tomu tuk.

Ovesné vločky obsahují bílkoviny, tuky, minerály (vápník, železo, …) vitamíny skupiny B a veledůležitou vlákninu, která příznivě působí na funkci střev. Jsou výbornou podporou při zdravém růstu dětí, fungují jako antidepresivum a regulativ činnosti hormonů. Chrání trávicí trakt před vznikem rakoviny tlustého střeva. Snižují hladinu cholesterolu a tím i riziko kornatění cév nebo vznik onemocnění srdce.

Pár rad na závěr

V článku jsme vám představili pět potravin, které byste při hubnutí určitě neměli vynechat. Je jich ale mnohem víc. Výborně poslouží hořká čokoláda (alespoň 70 %), různé druhy ovoce (citrusy, avokádo, bobuloviny), luštěniny, rybí tuk, rýže, sýr cottage, kvalitní vysokoprocentní šunka a žitné pečivo. Nezapomínejte přes den vypít také dostatek vody.

Určitě si dopřejte i nějakou zdravou laskominu. Jednou za čas poslouží k odpolední svačině kvalitní proteinová tyčinka, k nedělní poobědové kávě můžete zakousnout sypané řezy (ze špaldové mouky) s tvarohem nebo domácí ovocnou zmrzlinu (oslazenou čekankovým sirupem). Zároveň se ale párkrát v týdnu pověnujte nějakému sportu. Nemusíte hned spěchat do fitcentra.

YouTube nabízí velké množství tutoriálů na různá cvičení (zumba, jóga, HIIT, posilování s vlastní vahou), stejně poslouží i nějaká šikovná aplikace do chytrého telefonu. Pokud vám takový pohyb není blízký, vyrazte párkrát v týdnu na delší procházku.