Chrápání známe určitě všichni. Ten hrozný zvuk, který nám narušuje spánek a drásá nervy. V tomto článku se podíváme na definici chrápání, jak a proč vzniká či jak to lze vyřešit. 

Co je to chrápání?

Chrápání vzniká při dýchání vibracemi měkkých tkání hltanu. Během spánku je sníženo napětí svalů, které tvoří svalovou trubici, skrze kterou dýcháme. Na chrápání se podílí i nos, resp. vnitřní část nosu při větším vybočení nosní přepážky nebo při chronické rýmě. 

Příčiny chrápání

 Příčinami chrápání jsou:

  • Alkohol – Pokud pijete alkohol, uvolníte tím svaly v krku a pomůžete vibracím k tomu, aby zněly hlasitěji.
  • Kouření – Cigaretový kouř posouvá hleny směrem nahoru. Tím pádem člověk, který kouří, je náchylnější k nemocem horních cest dýchacích. 
  • Obezita
  • Větší objem tkání v oblasti krku a hrudníku
  • Prodloužené měkké patro
  • Nosní polypy
  • Vychýlení nosní přepážky
  • Zbytnění krčních nebo jazykové mandle
  • Menopauza – Chrápání postihuje mnoho lidí po čtyřicítce. Souvisí to s klesající elasticitou vaziva a svalů. 

Vliv na chrápání má i zvýšená vyčerpanost, například v důsledku intenzivního večerního tréninku. Samozřejmě se po sportu hezky večer spí, ale poté to může vést ke chrápání. Běžte si zacvičit maximálně tři hodiny před spánkem. Vaše tělo se protáhne a mysl zklidní, ale nebudete tak moc unavení, jako kdybyste šli běhat a poté ulehnout ke spánku. 

Chrápání negativně ovlivňuje obezita. Tuk v organismu člověka se usazuje jak na viditelných místech, tak rovnoměrně v celém těle, tedy i v hltanu. Tukem prostoupené stěny hltanu jsou méně pevné a umožňují snadněji vibrace, ale také kolaps hltanoví úžiny, který vyústí v zástavu dechu ve spánku (tzn. Apnoickou pauzu). 

Proč a z jakého důvodu chrápání léčit

Chrápání znepříjemňuje spánek samotnému chrápajícímu, ale hlavně spolunocležníků. Časté chrápání zhoršuje kvalitu spánku a následné fungování během dne. Chrápající člověk může být během dne unavený, podrážděný a může mít problém se soustředěním. 

„Chrápání vede často k rozvoji syndromu spánkové apnoe, kdy dojde k několikavteřinové zástavě dechu během spánku. Stav se opakuje i 100x za hodinu a nemocného budí. To značně ovlivňuje kvalitu spánku a může vést k dalším zdravotním komplikacím, jako je porucha krevního tlaku nebo ischemická choroba srdeční“, uvedla a upozorňuje MUDr. Jana Vyskočilová, vedoucí lékařka spánkové laboratoře EUC Kliniky Plzeň.

Spánková apnoe

Nejzásadnější potíž nastane, když během spánku a hlasitého chrápání vždy na pár sekund nastane hrobové ticho. To značí obstrukční syndrom spánkové apnoe, kdy doslovně přestává dýchat. Stává se to hlavně lidem, kteří chrápu delší dobu a hlasitě. Často se cítí unavení, bolí je ráno hlava a přes den si často dávají dlouhé šlofíky. Apnoe může vést až k chronickým potížím krevního tlaku a k ischemické chorobě srdeční. Problémy se navíc můžou podepsat třeba na impotenci.

„Trpí-li člověk spánkovou apnoe, dochází u něj ve spánku k desetivteřinovým až minutovým zástavám dechu. Kvůli zástavám dechu klesá hladina kyslíku v krvi, což vede k nedostatečnému okysličení orgánů. Z toho plynou vysoká zdravotní rizika jako časté zástavy dechu s vyšším výskytem onemocnění srdce, vysokým tlakem, infarktem, cukrovkou a mrtvicí. Dechová zástava ve spánku ́nutí ́ mozek vysílat signály k uvolnění dýchacích svalů. Kvůli této mozkové činnosti se člověk dostává více než desetkrát za hodinu do polospánku. Po probuzení se necítí odpočatě, ale trpí únavou, vyčerpáním a vyšší mírou stresu. Vše dohromady vede k častějšímu riziku nemocí popsaných výše, ale také k poruchám potence. Následující den by se dal v podstatě popsat jako ́stav po propité noci, i když jste se alkoholu ani nedotkly ́“, upozornila na nebezpečí chrápání Petra Řehořková z Kliniky estetické medicíny Petra Clinic. 

Jak vyzrát nad chrápáním?

  • Změňte svou spánkovou polohu – nespěte na zádech, ale zkuste spát na boku, vaše dýchací cesty dostanou více prostoru
  • Podle National Sleep Foundation některé spánkové polohy, například leh na zádech, zvyšují pravděpodobnost chrápání. Změna spánkové polohy ze spaní na zádech na spaní na boku může chrápání zmírnit nebo mu zabránit úplně.
  • Udržujte si váhu v normě a také si hlídejte hodnoty vnitřního tuku
  • Omezte pití alkoholu či kouření
  • Pořiďte si vhodný polštář, který umožní a zajistí vašemu krku neutrální polohu
  • Pomoci může obyčejná voda: Pitný režim zajistí hydratované sliznice. Horká sprcha před spaním uvolní ucpaný nos. Zvlhčovač v místnosti vyzraje na suchý vzduch. A pravidelné vytírání a úklid eliminuje prach, který rovněž ztěžuje dýchání.
  • Máta peprná – snižuje otoky v hrdle a v nose, takže napomáhá ke kvalitnímu dýchání. Můžete použít mátový olej přidaný do zvlhčovače vzduchu, a to i na noc. Až si vyčistíte zuby, vykloktejte si směs máty, kterou si předem připravte přidáním dvou kapek čistého mátového esenciálního oleje do sklenice vody
  • Tymián, dobromysl či heřmánek – zkuste si před spaním pravidelně vařit bylinkový čaj
  • V posledním případně je řešením operace. Vyhledejte lékařskou pomoc a zbavte se chrápání, které poškozuje vás, ale také narušuje spánek vašich spolubydlících. 


Pokud vás trápí chrápání, zkuste tyto tipy, které by vám mohly pomoct pro lepší a kvalitnější spánek.