Současná digitální doba nabízí nespočet možností, jak si přivydělat z pohodlí domova. Prací nebo brigád, které lze vykonávat vzdáleně, je poměrně široké množství a na výběr je z mnoha oborů. Nejprve zvažte, co umíte, nebo jak byste mohli využít své dosavadní pracovní nebo studijní zkušenosti. Zároveň nezapomeňte, že je nutné si přivydělávat oficiálně. Je možné pracovat například v rámci dohody o provedení práce nebo pracovní činnosti, nebo je nutné mít zřízenou živnost (pokud se jedná o soustavnou činnost).

Online učitel, překladatel nebo virtuální asistent

Vyjmenované činnosti lze vykonávat na plný úvazek, ale i jako přivýdělek. Zaregistrujte se na servery, kde takové nabídky práce můžete objevit – například Navolnenoze.czWebtrh.cz, Freelance.cz nebo Trhpoptavek.cz.

Doučování

Můžete doučovat předměty, které se vztahují k vašemu studovanému oboru nebo v jakých jste dosáhli dobrých studijních výsledků. Lektoři učí osobně nebo online například přes Skype. Stanovte si hodinovou sazbu, která kalkuluje i s časem na přípravu, a snažte se najít si žáky. Můžete se prezentovat na inzertních webech nebo v internetových katalozích lektorů, na sociálních sítích nebo na nástěnkách ve školách.[1]

Překladatelství

Pokud výborně ovládáte nějaký jazyk a ještě lépe máte své znalosti podložené certifikátem, zkuste překládat dokumenty, nahrávky nebo například návody. Své služby můžete nabízet jako freelancer nebo se spojit s překladatelskými společnostmi.

Virtuální asistent/ka

Práce sekretářky pracující na dálku je v dnešní době poměrně oblíbená. Zastává administrativní činnosti pro různé společnosti. Náplní práce může být například vyřizování telefonátů a e-mailů, plánování schůzek nebo správa sociálních sítí. Pozice je vhodná i pro studenty nebo absolventy, protože nejsou často vyžadovány speciální znalosti.

Blog nebo web

Pokud rádi píšete, založte si blog nebo vlastní stránku a produkujte obsah. Můžete spolupracovat i s internetovými magazíny a psát články pro ně. Počítejte ale s pomalejším rozjezdem, protože pro takový typ přivýdělku potřebujete mít hodně čtenářů.

Placené články nebo affiliate marketing

Affiliate marketing je o tom, že doporučujete produkty nějaké značky. Je možné oslovit vybrané firmy, ale e-shopy mívají vlastní online affiliate program. Zaregistrovat se může skoro kdokoliv. Následně vyděláváte tak, že návštěvníci vašeho webu kliknou na speciální odkaz, který si na stránku umístíte.

Placené články si firmy hradí, protože se tak dostávají do povědomí většího množství lidí. Platí si tedy reklamní texty na různých webech. Vy tyto texty můžete psát a umisťovat na svém blogu. Musíte mít ale slušnou návštěvnost.

Správa webů a sociálních sítí

Sociální sítě a digitální svět je neodmyslitelná součást mnoha ekonomických subjektů. Jste-li kreativní, tvořiví, umíte psát pokud možno poutavé texty, máte přehled ve světě internetu a jste ochotni učit se SEO strategie a principy marketingu, je práce vhodná právě pro vás. Navíc je časově flexibilní a profil na sociálních sítích by dnes měla mít každá značka, firma nebo obchod. Někdy je ovšem potřeba doplnit si vzdělání prostřednictvím alespoň kurzu.

Vyplňování dotazníků

Pokud vám stačí přivýdělek v nízké hodnotě, můžete se zaregistrovat do agentury a vyplňovat dotazníky. Ty bývají různě dlouhé a všemožně tematicky zaměřené. Lépe placená je účast v telefonických průzkumech nebo skrz webkameru. Registraci můžete provést například na Narodnipanel.cz.

Jednorázový prodej nebo e-shop

Lze prodávat například oblečení či nepotřebné věci. V případě internetového obchodu se zaměřte na oblast, která vás zajímá.

Prodej oblečení

Jde spíš o jednorázové prodeje. Pokud ale vlastníte oblečení v dobrém stavu, můžete ho zkusit nabídnout například do charity nebo k prodeji – na sociálních sítích nebo na Vinted, platformě určené k prodeji oblečení, bot, kabelek a doplňků. Lze nabízet i jiné předměty, které jsou v zachovalém stavu. V tom případě bude fungovat například Marketplace na Facebooku nebo inzertní portály jako Sbazar.cz nebo Bazos.cz.

E-shop bez skladu

Konkurence e-shopů je u nás vysoká, ale zároveň je o internetové nákupy velký zájem. Zvolte sortiment, ke kterému máte vztah nebo je perspektivní. Může jít třeba o sportovní nebo výtvarné potřeby. Zajímavé je, že není nutné vlastnit sklad. E-shop je možné provozovat na principu dropshippingu. Pokud z vašeho e-shopu návštěvník objedná, objednávka je předána rovnou dodavateli, který zboží i odešle. Vy spravujete sociální sítě, zboží prezentujete a staráte se o svůj e-shop.

Prodej vlastních výrobků

Pakliže máte své hobby a produkujete nějaké výrobky, zvažte, zda je nenabízet k prodeji. Může jít o marmelády, dorty, košíky nebo pletené svetry. Klientela se možná bude shánět hůř, ale postupem času ji lze vybudovat.