Teploty pod bodem mrazu nejsou v těchto dnech nic neobvyklého. A tak se může stát, že nevhodně použitá nafta ve vašem voze zamrzne. Kde a kdy natankujete zimní směs nafty?
Co obsahuje motorová nafta a proč má tendenci zamrzat?
Nafta je oproti benzinu méně těkavou kapalinou. Obsahuje tuhé uhlovodíky (parafíny), která jsou z hlediska spalovacích vlastností důležitou složkou nafty. Pokud jsou venku teploty nad bodem mrazu, jsou parafíny většinou rozpuštěné v kapalných podílech nafty. Jenže při nízkých teplotách dochází k jejich tuhnutí a krystalizaci. To může vést k ucpání palivové cesty, palivového filtru a znemožnění dodávky paliva do spalovací části motoru.
Z těchto důvodů je nutné v zimních měsících tankovat naftu, která neobsahuje tuhé parafíny nebo má jejich obsah nižší. V tomto případě jsou při výrobě nafty učiněna technologická opatření, která snižují teplotu jejich krystalizace.
Krystalizaci při určité teplotě definuje filtrovatelnost (jde o mezní teplotu filtrovatelnosti), označovanou zkratkou CFPP – Cold Filter Plugging Point.
Na krystalizaci parafínů v prostředí má vliv také rychlost klesání teploty. Proto je nafta v nádrži u zaparkovaného vozu ochlazena pomaleji než při laboratorních testech CFPP. Zde hraje také klíčovou roli konstrukce palivového systému. Uvedené faktory mohou způsobit to, že nafta s hodnotou CFPP -20 °C má v reálném prostředí mezní použitelnou teplotu vyšší, a to třeba jen -10 °C.[1]
Pozor na teploty pod bodem mrazu
Nafta bez patřičných příměsí zamrzá už při minus sedmi stupních. Může za to její filtrovatelnost, tedy obsah parafínů, které pak zanášejí palivový filtr. Pokud jste měli svůj vůz delší dobu zaparkovaný v garáži a nemáte vhodnou naftu, hrozí její zamrznutí přímo ve vašem voze. Jestliže jezdíte pravidelně a tankujete často, můžete být v klidu. Naše čerpací stanice mají totiž povinnost v zimních měsících prodávat naftu s filtrovatelností do -20 °C.
Jak se liší složení nafty podle sezóny
- Letní nafta třídy B je v prodeji od 16. 4. do 30. 9. Filtrovatelnost má do 0 °C.
- Zimní nafta třídy F je v prodeji od 1. 12. do 28. 2. Filtrovatelnost má do -20 °C.
- Přechodová nafta třídy F je v prodeji ve zbývajícím období a má filtrovatelnost do -10 °C.
Jak se vyhnout zamrznutí nafty
Aby vám nafta nezamrzla, nenechávejte ji v nádrži v malém množství. Pokud autem příliš často nejezdíte, raději natankujte plnou nádrž přechodové či zimní nafty.
Další možností je tankování prémiové nafty. Ta má filtrovatelnost od -26 °C do -35 °C a k tomu má mnoho vylepšených parametrů pro provoz vašeho vozu. Obsahuje směs aditiv, které zvyšují cetanové číslo CČ/CN, což napomáhá vznícení nafty ve spalovacím prostoru, zlepšují mazání a mají antikorozní a antioxidační účinky. Prémiová nafta je však o něco dražší. Pokud nechcete investovat mnoho, doplňte do nafty aditiva. Ta posunují bod mrazu nafty o 5 až 7 °C.
Ačkoliv už u nás dlouhotrvající mrazy nehrozí, jiné podmínky panují v horských oblastech. Benzinky jsou zde vybavené arktickou naftou s filtrovatelností do -32 °C.
Tankujete do nafty benzin? Nehrozí náhodou riziko poškození motoru?
Mnoho domácích kutilů řeší bod mrazu nafty tím, že do nafty přidají benzin. V praxi to možné je, protože při teplotách pod bodem mrazu dochází ke zmíněné krystalizaci parafínů v naftě, které pak ucpávají palivový systém. Pokud do nafty přidáte trochu benzinu, tomuto jevu předejdete.
Jenže! Moderní vznětové motory s přímým vysokotlakým vstřikováním si s obsahem benzinu jen těžko poradí. Snížíte mazací účinek nafty a může dojít k poškození celého palivového systému i celé jednotky.
Ředění nafty benzinem rozhodně nedoporučujeme. V zimních měsících doporučujeme tankovat naftu obohacenou o speciální aditiva, která zajistí, že krystalky parafínů zůstanou tak malé, že filtr ani palivový systém zanést nemohou.
Co dělat, když zamrzne nafta?
Pokud nafta zamrzne, nezbyde nic jiného než auto dotlačit do místa, kde je tepleji. Nechte auto rozmrznout a znovu nastartujete. Když ani to nepomůže, doporučujeme kontaktovat servis.[2]