Motorový olej patří k nejdůležitějším kapalinám ve vašem voze. Je důležitý pro správný chod motoru a všech jeho pohyblivých částí. Olej prochází celým motorem, proto je důležité nepodceňovat jeho kvalitu. Správný výběr typu oleje, pravidelná kontrola jeho stavu a hladiny a případné dolití, patří k základní údržbě vašeho vozu. V opačném případě hrozí zadření motoru a v nejhorším případě hrozí jeho totální zkáza. Jak vybrat vhodný motorový olej pro váš typ motoru se dočtete v našem průvodci.

Při výběru motorového oleje se neřiďte značkou ani cenou

Většina řidičů se při výběru motorového oleje řídí značkou s úmyslem, že čím „lepší“ olej motoru dopřeje, tím bude lépe fungovat. V horším případě řidiči vybírají podle nízké ceny. To proto, že jejich vůz už je staršího data a není přece důležité investovat do drahého oleje. Olej, jako olej.

Kupujete starší auto?

Zjistěte skutečný stav kupovaného vozidla. Dohledáte například historii poškození i skutečný stav najetých kilometrů.

Takto ne

Existují různé typy motorových olejů, které se od sebe liší. Výrobci vozů většinou doporučují konkrétní značku jako ten nejlepší olej pro konkrétní motor. Více než značka, je důležitá norma a specifikace pro konkrétní typ motoru. Ty určují výkonnostní třídu. Důležitá je také viskozita (hustota) oleje. Pokud vlastnosti vámi vybraného typu oleje splňují požadavky výrobce motoru, můžete jej v klidu použít. Po jakých zkratkách je třeba pátrat?

SAE: Viskozita motorových olejů

Viskozita motorových olejů je označena velkými písmy na obale a každý motorista hledá, co udávaná čísla znamenají. 5W-30, 5W-40, 10W-40 a podobné označení určují hustotu oleje za nízkých a vysokých teplot. Jde o míru vnitřního tření oleje v závislosti na okolní teplotě. Pokud to vezmeme zjednodušeně, platí pravidlo, že čím je viskozita vyšší, tím je olej hustší a teče pomaleji. Tato vlastnost má vliv například u studeného startování ve větších mrazech, kdy musí motor pracovat více, aby se olej dostal všude tam, kde má být.

Na základě těchto hodnot se oleje dělí do viskozitních tříd, určující použitelnost v různých klimatických podmínkách. První číslo určuje zimní hustotu (například 5W). Druhé číslo určuje letní hustotu (například 40). Čím je zimní viskozita nižší, tím je olej řidší. Pro naše klimatické podnebí je dostačující označení 5W-40 u kterého je rozsah čerpatelnosti oleje od -30°C do +35°C.

Pozor na stáří oleje

Vlivem ježdění se viskozita a kvalita oleje mění. Může za to kondenzování vody, vzduch, zanášení oleje palivem, malými kovovými částicemi a sazemi. Toto všechno se uvolňuje při tření ploch v běhu motoru. Všechny tyto částice se většinou zachytí v olejovém filtru, ale není to stoprocentní. Proto je důležitá pravidelná výměna oleje.

Interval výměnu oleje zkracuje studené startování, ježdění krátkých cest, cesty v horkých oblastech. Pro výměnu motorového oleje se doporučuje interval 10 000 kilometrů. U nových aut je interval benevolentnější. Někteří výrobci u nových modelů doporučují výměnu oleje až po 30 000 km, ale to žádný mechanik asi nedoporučí.

Výkonnostní třída ACEA/API

Výkonnostní třída určuje, zda je olej vhodný pro benzínový či naftový motor, motor s přímým vstřikováním nebo pro jak starý motor. ACEA je zkratka pro evropskou normu. Značení může být následující:

Výkonnostní třída ACEA/API: Určete, zda je motorový olej vhodný pro váš typ motoru  (Foto: TOP)
Výkonnostní třída ACEA/API: Určete, zda je motorový olej vhodný pro váš typ motoru (Foto: TOP)

Písmeno A značí benzinové motory. B značí dieselové motory – osobní a lehké užitkové vozy. Písmeno C označuje olej určený pro zážehové a lehké vznětové motory s filtrem pevných částic. E značí olej pro vznětové motory těžkých nákladních aut.

U označení API se jedná o americkou normu. Na obalu bývá uvedena zkratka API CF. C značí naftový motor a F stupeň výkonnosti. Nebo API SL. S označuje benzinový motor a L udává stupeň výkonnosti. Výkonnost se řídí abecedou. Čím dále je od písmene A, tím výkonnější olej je.[1]

Jaký motorový olej vybrat?

Oleje jsou dále syntetické a polosyntetické. Zatímco syntetické motory jsou vhodné především pro nové motory, polosyntetické jsou doporučovány starším motorům. U sportovních vozů vybírejte olej s největším teplotním rozsahem a měňte jej každých 5 000 km.

V posledních letech se motoristé často přiklánějí k nízkoviskózním olejům označeným 0W-20. Tyto oleje mají při studeném startu menší odpor. Motor je tak méně namáhavý a klesá i spotřeba paliva a emisí. Pozor! Nízkoviskózní olej není určen pro všechny motory (především pro ty starší). Dbejte proto na specifikace a normy stanovené výrobcem vozu.[2]