Přemýšlíte o nákupu elektromobilu a zajímá vás otázka, zda se vám vyplatí jeho nákup? Podívejte se, jak jsou elektromobily výhodné po finanční a ekologické stránce.
Vyplatí se investice do elektromobilu?
Elektromobilů jezdí po evropských silnicích stále více. A tento trend bude vzhledem k ekologickému smýšlení stále narůstat. Jenže pořizovací cena elektromobilů je oproti vozům se spalovacími motory stále vysoká. Vyplatí se jezdit elektromobilem?
Ekologický a tichý provoz podtrhuje nenáročná údržba
Každodenní popojíždění s elektromobilem má bezpochyby mnohem menší zátěž na životní prostředí oproti vozu se spalovacím motorem. Do ovzduší totiž nevypouští žádné emise a jediný hluk, který je slyšet, je od pneumatik. A co se náročnosti na údržbu týče, elektromobily zde vedou na plné čáře. Nemusíte řešit pravidelné úkony v podobě výměny oleje, filtrů a řemenů.
Dojezd moderních elektromobilů předčí očekávání
Doby, kdy se elektromobil musel nabíjet přes noc, abyste dorazili do vedlejšího města, jsou ty tam. Vývoj jde stále kupředu a u elektromobilů to platí dvojnásob. Jak je to s dnešním nabíjením?
Podle výrobců byste nikdy neměli nechat akumulátor vybít na 0 %, ale ani jej příliš často nedobíjet na 100 %. Ideální je dodržovat hranici mezi 20 – 80 % nabití. Tato hodnota stačí většině řidičů, kteří elektromobil používají jako dopravní prostředek do práce, na nákupy nebo kratší výlety, kdy vůz stačí připojit do zásuvky či wallboxu po příjezdu na místo určení.
Dojezd elektromobilů se liší v závislosti na typu vozidla a kapacity baterie. Záleží také na plynulosti a rychlosti jízdy, povětrnostních podmínkách, výškovém profilu a dalších aspektech. Většina dnešních vozů na čistě elektrický pohon uvádí dojezd cca 300 km.
Během chladnějších měsíců se dojezd lehce zkracuje. Především v zimě si dobře naplánujte cestu a dobíjejte dříve, než jste zvyklí. Mnoho řidičů se obává ranních startů, ale tyto obavy jsou bezpředmětné. Dostatečná kapacita baterie ani v silných mrazech nemá potíže se startováním.
A jak je to s delším cestováním? V porovnání se spalovacími motory se dlouhé cesty nikterak neliší. Jediný rozdíl je v hledání čerpacích stanic, kdy musíte sledovat, zda jsou vybavené dobíjecími stanicemi. A ani to už v dnešní době není problém. Čerpací stanice na dálnicích v EU disponují nabíjecími stanicemi zcela běžně.
Správné dobíjení elektromobilu
Majitelé vozů na elektřinu jsou odkázáni pouze na dobíjecí stanice. V současné době máme 3 možnosti, jak elektromobil nabíjet:
- Nabíjení doma: Nejdostupnějším řešením je nabíjení pomocí běžné zásuvky na 230 V, kde je jedinou nevýhodou relativně dlouhá doba nabíjení. Dle typu akumulátoru trvá nabití asi 8 až 12 hodin.
- Nabíjení na wallboxu: Domácí nabíjecí stanice poskytuje větší výkon nabíjení a zkracuje čas potřebný k plnému nabití baterie na 3 až 5 hodin. Na domácí dobíjecí stanici získáte dotaci až 30 000 Kč z programu Nová zelená úsporám.
- Veřejné dobíjecí stanice: Dokážou nabít baterii na 100 % za hodinu. To se hodí ve chvíli, kdy vás čeká dlouhá trasa. V současnosti je v ČR asi 1 100 dobíjecích stanic a jejich počet stále narůstá.
Pořizovací cena elektromobilů v ČR
Mezi Čechy se elektromobilita rozšiřuje oproti okolním státům velmi pomalu. Začátkem letošního roku bylo registrováno něco málo přes tři tisíce elektromobilů. Podle Národního akčního plánu čisté mobility schváleného českou vládou by na českých silnicích mělo do roku 2030 jezdit minimálně 220 tisíc elektrických vozidel. Ale tyto plány jsou dost velkolepé, vzhledem k tomu, že vláda nechystá žádné zvýhodnění nákupů elektromobilů, jak je to zcela běžné v mnoha evropských zemích. Státní podpora elektromobility se u nás zaměřuje pouze na pobídky pro úřady a podnikatele.
Absence státní podpory nechává pořizovací cenu v porovnání s konvenčním pohonem stále hodně vysokou. V praxi je těžké určit, o kolik jsou elektromobily dražší. Některé automobilky v současnosti nabízejí některé modely výhradně s elektrickým pohonem a konvenční motory přestaly vyrábět nebo s nimi dokonce nikdy nezačaly.
Při srovnání jednotlivých modelů tak často dochází k porovnání aut s hodně odlišnými parametry. U modelů se spalovacím motorem bývá cena téměř dvojnásobně nižší než u elektromobilu. Nejlevnějším elektromobilem na českém trhu je aktuálně Škoda Citigo s cenou 499 900 Kč. Druhým nejlevnějším je Dacia Spring.
Cena provozních nákladů s elektromobilem
Provoz na čistě elektrický pohon vyjde asi na 60 až 100 Kč na 100 km. Záleží na tom, kde nabíjíte. Pokud si vezmete do porovnání elektromobil se spotřebou 18 kWh/100 km a nabíjíte ve zvýhodněném tarifu, náklady na ujetí 150 000 km jsou 64 500 Kč. Spalovací motor se spotřebou 6 l/100 km s cenou paliva 34–35 Kč ujede totožnou vzdálenost za 300 000 Kč. Pojďte si spočítat vaše aktuální náklady za provoz automobilu.
Navíc ušetříte za povinné ručení až 2 000 Kč ročně, odpadá starost s nákupem dálniční známky a nemusíte řešit pravidelnou výměnu oleje, filtrů a řemenů. Návratnost investice do elektromobilu je okolo 3 až 5 let. V porovnání se spalovacími motory je provoz elektromobilu opravdu nízký, co říkáte?