Naftový motor potřebuje jiný přístup než klasický benzínový. Většina majitelů dělá chybu už při startování. Na co bychom při jízdě měli dávat pozor a na co jsou dieselové motory nejvíce citlivé? Možná budete překvapeni, že i vy jezdíte se svým nafťákem špatně. A špatné chování k dieselovému motoru vede k závadám, které se pak draze odstraňují.

Nečekané závady na naftovém motoru

Stále slýcháme o technických potížích s naftovými motory. Většinou se jedná o nečekané závady po relativně malém nájezdu kilometrů. Co tyto potíže způsobuje? Je to snad špatná kvalita moderních aut? Nebo za to může nešetrné zacházení majitelů? Většinou se bohužel jedná o chybu uživatelů, jejich způsobu jízdy a použití vozu.

Mnozí majitelé berou svůj vůz jako spotřební zboží a často k němu přistupují jako k oblečení. Pořídí se za pár korun a používá se do doby, dokud se nerozpadne. Jenže auto je složitý stroj, vyžadující pravidelnou údržbu a servis. A nezáleží na stáří konkrétního vozu. Podívejte se tedy podrobněji na to, co naftovým motorům vadí nejvíce.

Startování

Většina řidičů startuje motor o něco dříve, než se vydá na cestu. Tento zvyk pochází ze starších benzínových motorů, u kterých býval problém s ohříváním v chladnějším období. U dieselu jsou tyto snahy k ničemu. Startováním nedosáhnete provozní teploty kvůli snížené produkci tepla. Není třeba pokoušet se vůz zahřát tím, že jej nastartujete čtvrt hodiny před odjezdem nebo protúrováním. Podobným chováním motor poškodíte. Nejlepší je nastartovat a hned se vydat na cestu.

Chcete řídit Ford Mustang?

Je libo 533 koní pod kapotou? Čeká vás zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy.

Ohřívání

Motor je třeba zahřát na provozní teplotu. Ta se pozná v dnešní době poměrně těžko, protože výrobci přestali montovat teploměry do chladicí kapaliny a oleje. A především teplota oleje je klíčová pro správný chod motoru. Optimální teplota oleje je 70 °C a takovou teplotu dostanete až po přibližně 15 minutách jízdy, zatímco voda je horká po několika kilometrech.

Pokud na studený diesel příliš šlapete, nadměrně namáháte všechny jeho součásti v době, kdy nejsou dostatečně promazávány. Tím zvyšujete opotřebení všech částí motorového prostoru a zahříváte ho nerovnoměrně. To vede k předčasnému vytvoření provozní vůle a prasknutí hlavy motoru.

Ochlazení

Mnozí řidiči neumí dieselový motor správně ochladit. Pokud jezdíte nepřetržitě dvě hodiny v kuse a pak okamžitě zaparkujete a vypnete motor, děláte špatně. Při dojezdu jeďte volněji, plynule a nechte motor po zastavení alespoň půl minuty běžet na volnoběh.[1]

Servis a výměna oleje

Pravidelná výměna oleje je pro motor klíčová. Spořiví majitelé vozů přetahují doporučené intervaly servisů o tisíce kilometrů a šetří i na celkové údržbě vozu. Mnozí výrobci udávají výměnu motorového oleje po dvou letech nebo 30 000 km. A to je hodně i na auto, které stojí většinu roku v garáži.

Pro svůj dieselový motor vybírejte kvalitní motorový olej a výměnu plánujte každých 10 – 15 000 km. Pokud jezdíte krátké trasy, u kterých se motor nestačí zahřát, nebo s dieselem jezdíte jako závodník s plynem na podlaze, olej ztratí na kvalitě už po 10 000 km.

Palivo

Palivo je kapitola sama pro sebe a jde ruku v ruce s krátkými intervaly výměny oleje a servisem. Proč? Protože nekvalitní levné palivo tankují především šetrní řidiči. To, že je nafta s příměsí biosložky zlo, je známá věc. Pro svého plechového miláčka můžete udělat to, že budete tankovat kvalitní naftu a budete do ní přidávat kvalitní aditiva, která pomohou udržet v dobré kondici jak palivový, tak výfukový systém vašeho vozu.

Trasy

Při výběru vozu se majitelé zaměřují především na spotřebu. A tu má diesel mnohem nižší než benzínový motor. Jenže mnozí jezdí krátké vzdálenosti, většinou po městě. A neuvědomují si, že pro diesel jsou krátké vzdálenosti stylu brzda/plyn nevhodné. Dieselový motor je totiž konstruován tak, aby pracoval v určitém úzkém spektru otáček dlouhou dobu.

Diesely patří na rovné silnice a dálnice. Do města si pořiďte benzín nebo elektromobil. Když už s dieselem jezdíte často po městě, mějte v plánu alespoň jednou týdně delší cestu nebo mu dopřejte častou výměnu oleje.[2]