Vypočítejte si, jestli se vám vyplatí provoz automobilu. Sečteme za vás všechny náklady za jízdu i samotný fakt, že auto jen tak stojí u vašeho domu. Výsledek za 1 rok vás překvapí.
Dle statistik Svazu dovozců automobilů se na českých silnicích v roce 2023 pohybovalo přibližně 6,6 milionů automobilů s průměrným stářím 16,2 let.[1] Poměr počtu provozovaných automobilů k dospělé populaci se tak blíží ke třem čtvrtinám. Z toho vyplývá, že témata vlastnictví a provozu vozidla se týkají opravdu velké části naší populace. V souvislosti se současným stavem a vývojem ekonomické situace mnozí lidé více než kdy dříve řeší otázky spojené s provozními náklady automobilu. V tomto článku se proto dozvíte, kolik vás koupě a provoz vašeho osobního automobilu bude stát.
Pojištění automobilu
Koupě nového auta či zánovního vozu je vždy velká radost, ale také i starost. Zaprvé je potřeba jej řádně registrovat. S tímto procesem se pojí hned několik možných výdajů.
Kolik stojí pojištění na auto?
Základem je sjednání povinného ručení u solidní pojišťovny. Pravděpodobně si také budete chtít sjednat havarijní pojištění. Cena pojištění se odvíjí od celé řady parametrů, jako je model a stáří vozidla, objem a výkon motoru, stáří, bydliště, nehodovost řidiče a tak dále. Níže jsou pro orientaci uvedeny tabulky s vybranými nabídkami povinného a havarijního pojištění za použití těchto parametrů:
- Vlastník automobilu: pohlaví – muž; věk 38 let; bydliště – Hostivice u Prahy; 20 měsíců předchozího pojištění bez nehody; roční nájezd 15 000 km
- Vozidlo (nižší střední třída): Škoda Rapid; 2018, benzin, 1.0 TSI 81 kW
- Vozidlo (střední třída): Volkswagen Passat; 2019, nafta, 2.0 TDI 140 kW
- Vozidlo (luxusní třída): Mercedes-Benz S63 AMG; 2019, benzin, 4.0 L 516 kW
Kolik stojí povinné ručení 2024?
Průměrné pojistné v roce 2024 činí něco málo přes 4 200 Kč. Loni přitom řidiči zaplatili přibližně o 300 Kč méně. Když se podíváme na průměrnou cenu povinného ručení u Škoda Octavia, tedy nejčastěji zastoupené modelové značky vozidel v tuzemsku, tak ta na konci loňského roku činila přes 7 100 Kč.
Nejlepší povinné ručení
Kalkulačka povinného ručení vám nabídne nejlepší cenu pro vás i váš automobil.Poplatky za automobil
Obvykle je nutné, například při koupi ojetého vozu, projít evidenční kontrolou (průměrný poplatek 400 Kč). Následně se nevyhnete návštěvě registru vozidel se žádostí o změnu vlastníka či provozovatele daného vozidla (správní poplatek 800 Kč). Nutností bývá také nákup dálniční známky (roční dálniční známka 2 300 Kč).
Pokud vaše vozidlo používáte k podnikání, tak se možná nevyhnete dalšímu poplatku v podobě silniční daně. K radosti mnohých motoristů je však tato daň u osobních automobilů, autobusů a nákladních automobilů do 12 tun od roku 2022 zrušena.
Nejlepší havarijní pojištění
Kalkulačka havarijního pojištění vám nabídne nejlepší cenu pro vás i váš automobil.Kolik stojí přepis vlastníka vozidla?
Pokud podáte žádost online přes Portál dopravy, vyjde vás zápis změny vlastníka motorového vozidla na 640 Kč. Podání přes tuto platformu je zvýhodněno 20 %. Zvolíte-li email, datovou schránku nebo osobní návštěvu na úřadě, zaplatíte 800 Kč.[2]
Pohonné hmoty
Nezbytnou součást výdajů na provoz automobilu tvoří nákup pohonných hmot. Níže jsou uvedeny orientační výpočty pro vybrané zástupce vozidel shodné s údaji použitými při předcházejícím výpočtu pojištění.
Průměrné ceny pohonných hmot:
- Benzin: 37,77 Kč/l
- Nafta: 35,04 Kč/l
Výpočet pro nižší střední třídu:
- Nájezd: 15 000 km; Spotřeba: 5 l/100 km; Spotřeba paliva: 750 l; Celková cena: 28 328 Kč
Výpočet pro střední třídu:
- Nájezd: 15 000 km; Spotřeba: 4,6 l/100 km; Spotřeba paliva: 690 l; Celková cena: 24 177 Kč
Výpočet pro luxusní třídu:
- Nájezd: 15 000 km; Spotřeba: 10,1 l/100 km; Spotřeba paliva: 1 515 l; Celková cena: 57 222 Kč
Kolik stojí údržba a servis automobilu
Další výdaje souvisejí s udržováním čistoty automobilu. Je to záležitost vysoce individuální, ale dejme tomu, že za rok utratíme až 2 000 Kč za návštěvy automyček, čištění interiéru a výměnu tekutiny do ostřikovačů.
Časem se ale nevyhneme ani výměně oleje a filtrů (2 500 Kč), brzdové kapaliny (1 000 Kč) a brzdových destiček (500 Kč). Každé dva roky také musíme zavítat na technickou kontrolu, která nás minimálně vyjde na 1 500 Kč, tj. 750 Kč na rok. Pokud je vozidlo v záruce, bude potřeba se po každých cca 15 000 najetých kilometrech podrobit garanční prohlídce (v průměru 6 500 Kč). Ze zákona je také nutné naše vozidla přezouvat v závislosti na ročním období. Pokud za tímto účelem navštívíme pneuservis, který nám obvykle poskytne další služby, jako je vyvážení disků, ročně za tento úkon zaplatíme okolo 1 200 Kč.
Všechny výše uvedené výdaje lze předpokládat. Ale v důsledku neočekávaných náhlých poruch bude naše návštěva autoservisu zcela jistě častější. Dejme si proto na tyto účely stranou 5 000 Kč na rok. Když ty náklady takto rostou, člověk si občas říká, že by byl lepší operativní leasing.
Operativní leasing
Někdy je lepší si auto pořídit na operativní leasing. Finančně je to leckdy výhodnější.Další výdaje a amortizace
Nevyhnutelné jsou i výdaje v podobě plateb za parkování, pokuty, příslušenství a podobně. Výše těchto plateb lze kvůli jejich vysoké variabilitě těžko předpovídat, ale je nutné je mít na paměti.
Kolik stojí amortizace vozidla?
Největším provozním výdajem, který jsme zatím přehlédli, je amortizace vozidla. Bohužel s automobilem to není jako s vínem, jehož cena obvykle v průběhu času vzrůstá. Hodnota vozidla naopak v závislosti na jeho stáří a opotřebení zásadně klesá. Amortizaci lze tedy chápat jako rozdíl nákupní ceny auta a jeho potenciální aktuální prodejní ceny. Hodnota automobilu klesá v závislosti na mnoha faktorech. Mezi nejvýraznější faktory patří nájezd, věk, technický a estetický stav, typ paliva, spotřeba a reputace značky.
Kdy klesá hodnota automobilu?
Nejvýrazněji hodnota nového vozidla klesá v prvních třech letech jeho užívání. Uvádí se, že po pouhém prvním kilometru cena vozu klesne o 10 %. Po zmíněných třech letech pak až na polovinu původní ceny. Samozřejmě jsou tyto údaje pouze orientační a vždy záleží na konkrétním modelu auta a dalších parametrech. Pro orientační výpočet amortizace lze použít některou z dostupných webových kalkulaček. Níže je přiložen graf zobrazující závislost ceny vybraných automobilů v závislosti na čase.
Dynamika nákladů
Údaje uvedené v kapitole „Údržba a servis automobilu“ nejsou úplně kompletní. Náklady na servis automobilu se totiž v čase výrazně mění. To si můžeme názorně demonstrovat na níže uvedeném grafu.
Jak je vidět, náklady se časem logicky zvyšují. Zatímco například v případě nového Passatu v prvním roce na údržbu vozidla vynaložíme zhruba 4 000 Kč, v pátém roce už zaplatíme více než dvojnásobek. Pravděpodobnost poruchovosti vozidel v čase stoupá, což má za následek, že ve 12. roce vlastnictví Passatu můžeme za samotný servis zaplatit klidně i 25 000 Kč. Z toho vyplývá i další skutečnost. Ojeté vozy budou vyžadovat větší náklady na udržení jejich provozuschopnosti. Dále, pokud porovnáme výši nákladů na údržbu Passatu s uvedeným modelem Mercedes-Benz, tak musíme dojít k logickému závěru, že náklady jsou také závislé na výrobci automobilu.
Při rozhodování, zda koupit starší či novější automobil, proto musíme vzít v úvahu dva hlavní náklady – výdaje na servis a amortizaci. Zatímco náklady na amortizaci se stářím vozidla klesají, servisní náklady naopak vzrůstají. Jaké je tedy optimální období držení automobilu, kdy vás vyjde nejlevněji? Zjednodušeně lze říci, že období stáří vozidla mezi 8. až 11. rokem vás pravděpodobně vyjde nejlevněji. Avšak tento údaj je nutné vnímat pouze orientačně. Vždy totiž záleží na konkrétním vozidle. Doporučuje se tedy konzultace s odborným poradcem.
Celkové náklady na provoz automobilu
Tak si to na závěr shrňme. Součet provedeme pro modelový vůz střední třídy Volkswagen Passat s ročním nájezdem 15 000 kilometrů, rok výroby 2019, kupní cena 594 000 Kč.
Minimální výdaje na pojištění: 3 141 Kč + 10 088 Kč = 13 299 Kč
Registrace vozidla, STK, dálniční známka: 400 Kč + 800 Kč + 750 Kč + 2 300 Kč = 4 250 Kč
Výdaje na pohonné hmoty: 24 177 Kč
Údržba a servis automobilu: 2 000 + 2 500 + 1 000 + 500 + 6 500 + 1 200 + 5 000 = 18 900 Kč
Amortizace vozidla: odečteme z grafu – po 12 měsících cena klesne o cca 11 % na hodnotu 527 000 Kč, náklady na amortizaci tedy činí 67 000 Kč.
Podtrženo, sečteno: za pouhý první rok provozu vozidla zaplatíme minimálně 127 626 Kč. A to si můžeme být jistí, že časem se budou náklady na údržbu zvyšovat. Do výpočtů také nejsou zahrnuty splátky, pokud jsme si auto pořídili například na leasing. Tento další výdaj také dokáže pořádně zamávat s naším rozpočtem. Zkrátka vlastnictví automobilu není žádná legrace. Můžeme proto doporučit, abyste si před tím, než začnete užívat vlastní automobil, řádně spočítali náklady.