Dle statistik Svazu dovozců automobilů z ledna 2023 se na českých silnicích pohybuje přes 6,4 milionů automobilů s průměrným stářím 15,9 let. Podle dat Českého statistického úřadu na území České republiky k 31. prosinci 2021 žilo 8,51 milionů obyvatel starších 18 let. Poměr počtu provozovaných automobilů k dospělé populaci se tak blíží ke třem čtvrtinám. Z toho vyplývá, že témata vlastnictví a provozu vozidla se týkají opravdu velké části naší populace. V souvislosti se současným stavem a vývojem ekonomické situace mnozí lidé více než kdy dříve řeší otázky spojené s provozními náklady automobilu. V tomto článku se proto dozvíte, kolik vás koupě a provoz vašeho osobního automobilu bude stát.

Pojištění a poplatky

Koupili jste si automobil a je potřeba jej řádně registrovat. S tímto procesem se pojí hned několik možných výdajů. Základem je sjednání povinného ručení u solidní pojišťovny. Pravděpodobně si také budete chtít sjednat havarijní pojištění. Cena pojištění se odvíjí od celé řady parametrů, jako je model a stáří vozidla, objem a výkon motoru, stáří, bydliště, nehodovost řidiče a tak dále. Níže jsou pro orientaci uvedeny tabulky s vybranými nabídkami povinného a havarijního pojištění za použití těchto parametrů:

  • Vlastník automobilu: pohlaví – muž; věk 38 let; bydliště – Hostivice u Prahy; 20 měsíců předchozího pojištění bez nehody; roční nájezd 15 000 km
  • Vozidlo (nižší střední třída): Škoda Rapid; 2018, benzin, 1.0 TSI 81 kW
  • Vozidlo (střední třída): Volkswagen Passat; 2019, nafta, 2.0 TDI 140 kW
  • Vozidlo (luxusní třída): Mercedes-Benz S63 AMG; 2019, benzin, 4.0 L 516 kW

Tabulka: Orientační přehled nabídek povinného ručení pro jednotlivé třídy vozidel. (Foto: Epojisteni.cz)
Tabulka: Orientační přehled nabídek povinného ručení pro jednotlivé třídy vozidel. (Foto: Epojisteni.cz)

Tabulka: Orientační přehled nabídek havarijního pojištění pro jednotlivé třídy vozidel. (Foto: Epojisteni.cz)
Tabulka: Orientační přehled nabídek havarijního pojištění pro jednotlivé třídy vozidel. (Foto: Epojisteni.cz)

Obvykle je nutné, například při koupi ojetého vozu, projít evidenční kontrolou (průměrný poplatek 400 Kč). Následně se nevyhnete návštěvě registru vozidel se žádostí o změnu vlastníka či provozovatele daného vozidla (správní poplatek 800 Kč). Nutností bývá také nákup dálniční známky (roční dálniční známka 1 500 Kč).

Pokud vaše vozidlo používáte k podnikání, tak se možná nevyhnete dalšímu poplatku v podobě silniční daně. K radosti mnohých motoristů je však tato daň u osobních automobilů, autobusů a nákladních automobilů do 12 tun od roku 2022 zrušena.

Pohonné hmoty

Nezbytnou součást výdajů na provoz automobilu tvoří nákup pohonných hmot. Níže jsou uvedeny orientační výpočty pro vybrané zástupce vozidel shodné s údaji použitými při předcházejícím výpočtu pojištění.

Průměrné ceny pohonných hmot:

  • Benzin: 37,77 Kč/l
  • Nafta: 35,04 Kč/l

Výpočet pro nižší střední třídu:

  • Nájezd: 15 000 km; Spotřeba: 5 l/100 km; Spotřeba paliva: 750 l; Celková cena: 28 328 Kč

Výpočet pro střední třídu:

  • Nájezd: 15 000 km; Spotřeba: 4,6 l/100 km; Spotřeba paliva: 690 l; Celková cena: 24 177 Kč

Výpočet pro luxusní třídu:

  • Nájezd: 15 000 km; Spotřeba: 10,1 l/100 km; Spotřeba paliva: 1 515 l; Celková cena: 57 222 Kč

Údržba a servis automobilu

Další výdaje souvisejí s udržováním čistoty automobilu. Je to záležitost vysoce individuální, ale dejme tomu, že za rok utratíme až 2 000 Kč za návštěvy automyček, čištění interiéru a výměnu tekutiny do ostřikovačů.

Časem se ale nevyhneme ani výměně oleje a filtrů (2 500 Kč), brzdové kapaliny (1 000 Kč) a brzdových destiček (500 Kč). Každé dva roky také musíme zavítat na technickou kontrolu, která nás minimálně vyjde na 1 500 Kč, tj. 750 Kč na rok. Pokud je vozidlo v záruce, bude potřeba se po každých cca 15 000 najetých kilometrech podrobit garanční prohlídce (v průměru 6 500 Kč). Ze zákona je také nutné naše vozidla přezouvat v závislosti na ročním období. Pokud za tímto účelem navštívíme pneuservis, který nám obvykle poskytne další služby, jako je vyvážení disků, ročně za tento úkon zaplatíme okolo 1 200 Kč.

Všechny výše uvedené výdaje lze předpokládat. Ale v důsledku neočekávaných náhlých poruch bude naše návštěva autoservisu zcela jistě častější. Dejme si proto na tyto účely stranou 5 000 Kč na rok.

Další výdaje a amortizace

Nevyhnutelné jsou i výdaje v podobě plateb za parkování, pokuty, příslušenství a podobně. Výše těchto plateb lze kvůli jejich vysoké variabilitě těžko předpovídat, ale je nutné je mít na paměti.

Největším provozním výdajem, který jsme zatím přehlédli, je amortizace vozidla. Bohužel s automobilem to není jako s vínem, jehož cena obvykle v průběhu času vzrůstá. Hodnota vozidla naopak v závislosti na jeho stáří a opotřebení zásadně klesá. Amortizaci lze tedy chápat jako rozdíl nákupní ceny auta a jeho potenciální aktuální prodejní ceny. Hodnota automobilu klesá v závislosti na mnoha faktorech. Mezi nejvýraznější faktory patří nájezd, věk, technický a estetický stav, typ paliva, spotřeba a reputace značky.

Nejvýrazněji hodnota nového vozidla klesá v prvních třech letech jeho užívání. Uvádí se, že po pouhém prvním kilometru cena vozu klesne o 10 %. Po zmíněných třech letech pak až na polovinu původní ceny. Samozřejmě jsou tyto údaje pouze orientační a vždy záleží na konkrétním modelu auta a dalších parametrech. Pro orientační výpočet amortizace lze použít některou z dostupných webových kalkulaček. Níže je přiložen graf zobrazující závislost ceny vybraných automobilů v závislosti na čase.

Graf: Závislost aktuální hodnoty auta v čase. Přepokládaný roční nájezd: 16 000 km. (Foto: Themoneycalculator.com)
Graf: Závislost aktuální hodnoty auta v čase. Přepokládaný roční nájezd: 16 000 km. (Foto: Themoneycalculator.com)

Dynamika nákladů

Údaje uvedené v kapitole „Údržba a servis automobilu“ nejsou úplně kompletní. Náklady na servis automobilu se totiž v čase výrazně mění. To si můžeme názorně demonstrovat na níže uvedeném grafu.

Graf: Cena pravidelného servisu daného automobilu v závislosti na stáří vozidla. (Foto: Caredge.com)
Graf: Cena pravidelného servisu daného automobilu v závislosti na stáří vozidla. (Foto: Caredge.com)

Jak je vidět, náklady se časem logicky zvyšují. Zatímco například v případě nového Passatu v prvním roce na údržbu vozidla vynaložíme zhruba 4 000 Kč, v pátém roce už zaplatíme více než dvojnásobek. Pravděpodobnost poruchovosti vozidel v čase stoupá, což má za následek, že ve 12. roce vlastnictví Passatu můžeme za samotný servis zaplatit klidně i 25 000 Kč. Z toho vyplývá i další skutečnost. Ojeté vozy budou vyžadovat větší náklady na udržení jejich provozuschopnosti. Dále, pokud porovnáme výši nákladů na údržbu Passatu s uvedeným modelem Mercedes-Benz, tak musíme dojít k logickému závěru, že náklady jsou také závislé na výrobci automobilu.

Graf: Předpokládané roční výdaje na servis automobilu dle značky vozidla (Foto: Caredge.com)
Graf: Předpokládané roční výdaje na servis automobilu dle značky vozidla (Foto: Caredge.com)

Při rozhodování, zda koupit starší či novější automobil, proto musíme vzít v úvahu dva hlavní náklady – výdaje na servis a amortizaci. Zatímco náklady na amortizaci se stářím vozidla klesají, servisní náklady naopak vzrůstají. Jaké je tedy optimální období držení automobilu, kdy vás vyjde nejlevněji? Zjednodušeně lze říci, že období stáří vozidla mezi 8. až 11. rokem vás pravděpodobně vyjde nejlevněji. Avšak tento údaj je nutné vnímat pouze orientačně. Vždy totiž záleží na konkrétním vozidle. Doporučuje se tedy konzultace s odborným poradcem.

Shrnutí

Tak si to na závěr shrňme. Součet provedeme pro modelový vůz střední třídy Volkswagen Passat s ročním nájezdem 15 000 kilometrů, rok výroby 2019, kupní cena 594 000 Kč.

Minimální výdaje na pojištění: 3 141 Kč + 10 088 Kč = 13 299 Kč

Registrace vozidla, STK, dálniční známka: 400 Kč + 800 Kč + 750 Kč + 1 500 Kč = 3 450 Kč

Výdaje na pohonné hmoty: 24 177 Kč

Údržba a servis automobilu: 2 000 + 2 500 + 1 000 + 500 + 6 500 + 1 200 + 5 000 = 18 900 Kč

Amortizace vozidla: odečteme z grafu – po 12 měsících cena klesne o cca 11 % na hodnotu 527 000 Kč, náklady na amortizaci tedy činí 67 000 Kč.

Podtrženo, sečteno: za pouhý první rok provozu vozidla zaplatíme minimálně 126 826 Kč. A to si můžeme být jistí, že časem se budou náklady na údržbu zvyšovat. Do výpočtů také nejsou zahrnuty splátky, pokud jsme si auto pořídili například na leasing. Tento další výdaj také dokáže pořádně zamávat s naším rozpočtem. Zkrátka vlastnictví automobilu není žádná legrace. Můžeme proto doporučit, abyste si před tím, než začnete užívat vlastní automobil, řádně spočítali náklady.