První vločky padají a přichází i teploty, které vedou ke tvorbě ledovek. A tak je třeba myslet na to, jak se bezpečně dopravit na místo určení. Pokud sníh zasype silnice, je třeba změnit styl jízdy a upravit rychlost. Víte, jak jezdit na zasněžené a zledovatělé silnici?

Připravte se na zimní počasí

Venkovní teploty už často padají k bodu mrazu, a tak se může brzy stát, že krajinu i silnice pokryje první sněhová pokrývka. A ta dokáže potrápit nejednoho řidiče. Jak jezdit na sněhu nebo zledovatělé silnici, abyste nesjeli v první zatáčce do škarpy? Podívejte se s námi na to, jak jezdit bezpečně na ledu, sněhu a břečce, které se často na silnicích v zimních měsících vyskytují. A jak se vyvarovat nejčastějších chyb při řízení za zhoršených podmínek.

Když silnici zasype sněhová pokrývka

Ačkoliv je zima v posledních letech mírná, může se stát, že vás na silnici překvapí sníh, námraza, břečka. Zkrátka podmínky, které nejsou pro řízení úplně nejoptimálnější. Vrstva uježděného sněhu by však pro řidiče neměla být chápána jako hrozba. Při správné obratnosti a sebereflexi jsou zasněžené silnice sjízdné i s vozem bez jízdních asistentů bez potíží. Stačí se držet důležitých pravidel a jízda na sněhu se může stát i dobrodružstvím. Samozřejmě se vší opatrností.

Jaká nebezpečí hrozí při jízdě na sněhu a ledu

Při jízdě na kluzké vozovce je nutné si uvědomit, kudy vlastně jedete. Vždy myslete na to, že brzdná dráha se při jízdě z kopce výrazně prodlouží. A to dokonce o celé metry. V případě velkých těžkých vozů hraje hmotnost významnou roli proti vám. Výška auta, váha, odstředivá síla a další aspekty mají také velkou roli. Pokud prudce zatočíte nebo naopak příliš zprudka zabrzdíte, můžete se rychle dostat do smyku. A v zatáčkách to platí dvojnásob. Je třeba myslet dopředu a přizpůsobit styl jízdy tak, abyste se nedostali do nebezpečné situace. A ta může přijít už s první zatáčkou.

Základem bezpečné jízdy na sněhu je plynulost

Pro bezpečnou jízdu na sněhu a ledu platí důležité pravidlo – jezdit plynule. Práce s volantem a pedály by měla patřit k základním návykům každého řidiče. Pravda, většinu roku jsou vozovky dobře sjízdné, a tak si řidiči často odvykají jezdit bez řezání zatáček a prudkého brzdění nebo sešlapávání plynu.

Suchý asfalt v kombinaci s moderními pneumatikami odpustí i ty největší zlozvyky a není prostor k tomu, aby se ukázaly všechny chybné návyky řidiče. Jenže na sněhu se pak všechny tyto nedostatky projeví už po několika metrech. Problémem je také přílišné křečovité nebo naopak ledabylé držení volantu. Špatné návyky už potom nezachrání ani ESP nebo pohon všech kol.

Na mokré, zasněžené nebo zledovatělé silnici jezděte uvolněně. Dívejte se pouze před sebe a soustřeďte se na to, abyste nezatínali svaly v oblasti předloktí. Vyhněte se prudkým manévrům s volantem a pedály.

Tip redakce: Pokud se ocitnete na silnici s kluzkým povrchem, vyzkoušejte si na rovném místě, kde vám nic nehrozí, jak se automobil chová. Sešlápněte prudce brzdu, jako když se něčeho leknete. V té samé chvíli se spustí ABS, které vám začne kopat do pedálu, ale auto téměř nezpomalí. Poté zkuste brzdový pedál sešlápnout plynuleji a důrazněji. Podobně, jako byste pod pedálem měli umístěný balon a chtěli jej pedálem vyfouknout. Uvidíte, že i na zledovatělé silnici docílíte výrazného zpomalení tímto způsobem a možná se ani nesepne ABS. Právě plynulost ovládání pedálů a volantu hraje klíčovou roli při bezpečné jízdě na sněhu a ledu.[1]

Co dělat, když auto dostane smyk

Smyk přetáčivý: Pokud se vůz dostane do přetáčivého smyku (to znamená, že vůz ztratí přilnavost – stává se to většinou u pohonu zadních kol), doporučujeme co nejrychleji sešlápnout spojkový pedál a stočit kola proti pohybu kufru. Zkušení řidiči při tomto stylu smyku používají plyn a točí kola proti pohybu zádě. To se používá především na závodních tratích, kdy je třeba zatáčku projet co nejrychleji. To však v běžném provozu na pozemních komunikacích z bezpečnostních důvodů nedoporučujeme.

Smyk nedotáčivý: Jestliže se vaše auto dostane do nedotáčivého smyku (to znamená, že automobil ztrácí přilnavost nejdříve na přední kola), rozhodně jako první sundejte nohu z plynu. Zkušení jezdci v tomto případě většinou sahají po ruční brzdě a smyk nedotáčivý převedou do přetáčivého a ten už jednoduchým manévrem zkoordinují. V běžném provozu však tento způsob z bezpečnostních důvodů nedoporučujeme.[2]

A jak připravit automobil na zimu? Na co nesmíte zapomenout?