Další ekologický nápad přidat biosložku do benzinu se převádí do praxe. Do sítě čerpacích stanic se zařazuje benzin s označením E10, který bude obohacený o 10 % ethanolu (biosložky). S dosavadními 5 % si dokázaly poradit všechny motory, ale u 10 % už to není tak jednoduché. Jaké triky pomohou udržet motor při životě co nejdelší dobu?

Problém mají nejen starší vozy

Koho se problém s navýšením biosložky v benzinu týká? Nejsou to pouze staré modely aut. Jsou to starší zážehové motory vyrobené před rokem 2000. Nebo vozy bez řízených katalyzátorů či s přípravou směsi v karburátorech. Tyto vozy to bez patřičných úprav na soustavě připravující směs a časování chodu motoru dlouho nezvládnou.

Nejlepší, ale zároveň nejdražší variantou je upravit motor

U vozů, které jsou dotčeni úpravou benzinu, nezbývá nic jiného, než se do poslední chvíle držet benzinu E5 a pak už hledat servis, který v rámci možností auto připraví na palivo E10. Dalším řešením je pak investice do aditiv.

Biosložka má negativní vliv na všechny motory

Mnoho lidí se odvrátilo od nákupu dieselového motoru kvůli potížím s usazováním karbonu v oblasti spalovací komory, EGR systému, výfukových ventilových sedlech a sání. Nyní přichází doba, kdy se majitelé benzinových motorů budou obávat téhož problému.

Kupujete starší auto?

Zjistěte skutečný stav kupovaného vozidla. Dohledáte například historii poškození i skutečný stav najetých kilometrů.

Tankování paliva s větším podílem biosložky bude mít za následek usazování nečistot na dně nádrže, usazování karbonových částic a nadměrnou tvorbu vody v palivovém systému spojenou se znehodnocením paliva do nehořlavého gelu v celém motorovém prostoru. Dalším závažným problémem je pak tvorba koroze v systému.

Důležité je udržení co nejčistšího stavu spalovací komory a vstřikovačů. Také je třeba zajistit, aby benzín s vyšším podílem ethanolu na sebe v co nejnižší míře vázal vodu. Důležité je zajistit vyvedení vody ze systému pryč, jinak hrozí ucpání karbonem a motor se začne ekonomicky a výkonově propadat a nezbude nic jiného než vyhledat pomoc v dekarbonizačním servisu.

Pozor na sediment na dně nádrže

Vlivem delšího odstavení vozu bude docházet k chemickému odvazování benzínu a ethanolu. Vzniklé částice se budou usazovat na dně nádrže a v kombinaci s vodou v palivu bude systém čelit problémům se zpracováním této směsi. V neposlední řadě začnou části palivového systému korodovat a uvolnění těchto částí začne ucpávat vstřikovače paliva.[1]

Jak předejít potížím s E10?

Jako dobrá prevence proti těmto neduhům se jeví použití aditiv. Přidání aditiv do nádrže zvládne úplně každý a docela dobře zamezíte karbonizaci motoru.

Nejdříve vyčistěte celou palivovou soustavu

Odstraňte usazeniny a karbon

Než začnete aditiva používat pravidelně, musíte vyčistit palivovou soustavu od současných usazenin. K tomu pomohou speciální aditiva, které vyčistí celý palivový systém, od nádrže po výfuk. Při výběru konkrétního výrobku sledujte složení. To by mělo odstranit karbonové usazeniny v motoru, čištění prostoru za spalovací komorou, a samozřejmě výfukový systém. Toto čištění doporučujeme nechat na odbornících nebo si nechat poradit s výběrem ideálního aditiva pro váš vůz ve specializované prodejně. Pak už stačí takovou údržbu provádět každých 10 000 až 15 000 km.[2]

Odstraňte vodu

Před pravidelným používáním aditiv je nutné odstranit vodu, která se může v systému dále hromadit. K tomuto účelu vám poslouží opět vhodně zvolené čistící prostředky, které efektivně odstraňují vodu z palivového systému.

Pravidelné používání aditiv

Po odstranění usazenin a vody v palivovém a motorovém systému přichází na řadu pravidelné přidávání aditiv. Ty pomáhají udržovat motor čistý a stabilizují palivo. Ačkoliv může E10 potrápit, není třeba propadat panice. Stačí se držet výše uvedených doporučení. Jde zatím o nejjednodušší a nejlevnější variantu, jak váš motor udržet co nejdéle v dobré kondici.[3]