Zvýšit výkon motoru? Můžete i v teple domova za pár korun. S těmihle tipy dosáhnete maximálního zrychlení. Jde to u každého motoru. Vaší odměnou za úpravy, vynaloženou sílu a náklady, bude citlivější pedál a vyšší výkon už při první jízdě. A protože je touha po zrychlení a lepším výkonu neodolatelná, připravili jsme pro vás konkrétní způsoby a úpravy, se kterými se vám to povede i u slabých motorizací.

Zvýšení výkonu u atmosférického motoru

Atmosférický motor má tu výhodu, že se na něm nemá defacto co rozbít. Jenže co se jejich výkonu týče, ve světě turbodmychadel značně pokulhává. Nejjednodušší způsob, jak zvýšit výkon, je tankování prémiového paliva s vyšším oktanovým číslem u benzinu. U nafty pak sledujte cetanové číslo.

Dále se zaměřte na úpravy jednotlivých částí. Výkon zvýší výměna sání, vzduchového filtru s lepší propustností vzduchu a úprava výfuku. Pokud chcete ještě lepší požitek z jízdy, zajeďte si do specializované firmy, která vám motor upraví na míru.

Zvýšení výkonu u přeplňovaného motoru

Přeplňovanému motoru také zvýší výkon lepší palivo, ale na co nezapomínat, je úprava softwaru. Jedná se o takzvaný chiptuning, kdy se vašemu vozu upraví mapa s výkonem. Výsledkem bude nárůst výkonu během několika minut a nemusí se nijak zasahovat do sání nebo výměny filtrů.

Specializované firmy jsou schopny upravit výkon a na válcové zkušebně ověří, zda aktuálně upravený výkon lze legálně zapsat do technického průkazu. Takto se v Čechách s oblibou upravují dieselové motory.

Zvětšení objemu spalovací komory

Zde už se bavíme o komplikovanější úpravě, která spočívá ve zvětšení průměru válce a poté o instalaci nového klikového hřídele. Ačkoliv jde o známou a velmi populární metodu, při neodborných postupech může vést k mechanickému poškození motoru.

Kupujete starší auto?

Zjistěte skutečný stav kupovaného vozidla. Dohledáte například historii poškození i skutečný stav najetých kilometrů.

Zvýšení kompresního poměru

U kompresního poměru motorů s pevným časováním ventilů se efektivní kompresní poměr mění se změnou otáček motoru a zatížení. V praxi to znamená změna množství náplně ve spalovací komoře z cyklu na cyklus, kdy se mění mimo expanzního poměru i výkon. Změnou objemu spalovací komory se výrazně zvýší výkon motoru. Protože se jedná o mechanický zásah do motoru, nedoporučujeme jej dělat svépomocí.

Ladění výkonu

Úpravou škrtící klapky zlepšíte výkon klidně o 15 %, přitom jde o rychlou a jednoduchou metodu. Pokud o ní uvažujete, vždy se raději poraďte s odborníkem.[1]

A co zázračné přípravky do paliva?

Patříte mezi nadšené přidavače zázračných směsí do paliva? Při výběru kvalitních přípravků můžete i v tak jednoduchém případě zvýšit výkon motoru a dokonce snížit spotřebu paliva.

Přidávání aditiv do benzinových motorů

Benzínové motory patří k „suchým“ a jejich problém je zadírání ventilových sedel. Aditiva pro benzínové motory by měly obsahovat zvyšovač oktanového čísla a látky, zamezující korozi v palivové soustavě, složky snižující dýmivost a látky bránící zatloukání palivových sedel.

I takové drobnosti mají vliv na výkon motoru. A používání paliva s nedostatkem olova (dříve se do benzinových motorů používal olovnatý benzín, ale ten byl vysoce neekologický, a tak se jeho používání zakázalo), má vliv právě na fatální zadírání a zatloukání ventilových sedel. Olovnatá aditiva přidávejte pouze do starších motorů. Novější motory jsou přizpůsobeny aktuální kvalitě benzínu.

Naftové motory

I když jsou dieselové motory v dnešní době na ústupu, mnozí z nás na ně nedají dopustit. Aby nám motory vydržely co nejdéle, musíme o ně řádně pečovat. Pokud máte pod kapotou starší nafťák, nebudete se muset s výběrem aditiv příliš zatěžovat. Tyto motory jsou totiž kvalitní a přidávání aditiv není nutné.

To ovšem neplatí o nových motorech. Ty jsou na kvalitu nafty hodně náchylné a aditiva přímo vyžadují. Obsahem aditiv by měly být mazací přísady. Tedy látky, díky kterým motor lépe chytne za studena. A složky, které zvyšují cetanové číslo a zamezují zamrzání nafty. Vhodná aditiva konzultujte s kvalifikovaným servisním pracovníkem, protože nejmodernější motory vybavené systémem přímého vstřikování patří k nejproblémovějším a nevhodným výběrem aditiv můžete motor poškodit.

Kdy aditiva nepomohou?

Ne každý problém se dá vyřešit pouhým použitím aditiv. Ta mohou zvýšit výkon paliva, vyčistí motorový prostor a vyčistí písty, ventily i válce, ale neporadí si se zanesenými vstřikovači paliva. Pokud chcete motoru dopřát ještě lepší výkon, doporučujeme provést v odborném servisu kompletní dekarbonizaci.

Co na závěr?

Alfou a omegou veškerých uprav je bezpečnost naše i ostatních účastníků silničního provozu. Proto je potřeba spolu s rostoucím výkonem upravit i výkon brzd. Investujte do sportovních brzd, které jsou přímo určeny pro spolupráci s vysokým výkonem pod kapotou.[2] A máme pro vás další tipy. Máte strach o svůj benzinový motor kvůli E10? Těmito triky mu prodloužíte život o desítky tisíc km.