Cestování na kole městem je stále populárnější. V hustém provozu v sedle kola či elektrokola jednoduše prokličkujete postranními ulicemi a dostanete se na místo určení ekologickou stopou bez ztráty drahocenného času. Jenže většina českých měst není pro cyklisty uzpůsobena, a tak se často stává, že se cyklisté dostanou s řidiči do křížku. A to nejen slovně, ale také fyzicky. Jak si navzájem neublížit a zůstat k sobě tolerantní?

Jak zabránit kolizi, když chcete otevřít dveře?

Stále častěji se na silnicích setkáváme se střety řidičů automobilů s cyklisty, a to zejména ve městech. Při takzvaném dooringu řidič doslova složí cyklistu k zemi tím, že mu otevře dveře do cesty. Cyklista tak může snadno vjet do protisměru pod kola protijedoucímu vozu a tím zapříčinit vážnou dopravní nehodu nebo na místě upadnout.

Automobilky myslí na bezpečnost cyklistů i řidičů

Nové automobily jsou pro tyto krizové situace vybaveny novým bezpečnostním prvkem. Do svých automobilů ho instaluje například naše mladoboleslavská Škodovka. Ale i bez chytrého auta se dá takovým situacím snadno předcházet. Stačí si osvojit pravidlo z Nizozemí, kde jsou k cyklistům velmi ohleduplní.

Jde o takzvaný holandský chvat, který se učí už v autoškolách. Trik spočívá v otevírání dveří pravou rukou. Na první pohled se může jednat o nepřirozený způsob otevírání dveří. Ale když takto dveře otevřete v praxi, zjistíte, že vás chvat nutí otočit celé tělo a podívat se tak za sebe a do zpětného zrcátka. Díky tomuto jednoduchému pohybu můžete zkontrolovat, zda nemáte v okolí svého vozu rozjetého cyklistu, chodce nebo skútr. Tento chvat je stejně důležitý i na opačné straně, při otevírání dveří na straně spolujezdce.

Co když cyklisté jezdí ve „svém pruhu“?

Protože je střet cyklistů s vozy stále častější, města začínají přiřazovat cyklistům „své pruhy“. Jedná se o bílé tlusté čáry za červeným kobercem, na kterém je piktogram jízdního kola s jezdcem v sedle. Takto se označuje „cyklopruh“.

Na jeho počátku musí být ještě umístěna dopravní značka. Cyklisté tu mají přednost, nesmíte je ohrozit. Do tohoto pruhu se nesmí vjíždět ani zasahovat autem, skútrem či motorkou. Pozor! Červený pruh nemusí být po celé délce cyklopruhu. Je umístěn především v okolí křižovatek.

Cyklopruhy vs. cyklokorydory

Vyhrazený pruh se od ochranného pruhu příliš neliší. Ten od vozovky odděluje přerušovaná čára a značka kola je namalovaná pouze na vozovce. Svislá tu chybí. V žádném z těchto pruhů nesmíte zastavit a stát, nebo do něj vozem přesahovat. Cyklisty nesmíte ohrozit ani při odbočení vlevo. Je důležité si hlídat zpětné zrcátko. Zvláště tehdy, pokud jsou vpravo u krajnice až za cyklopruhem umístěná podélná parkovací stání. A jak poznáte cyklokorydory? Ty jsou na vozovce značeny šipečkami a upozorňují řidiče na zvýšený pohyb cyklistů. Do tohoto prostoru jako řidič vjet vozem můžete.

Kdo je za volantem tolerantnější?

A malý průzkum na závěr. Nový sociologický výzkum zkoumal vztahy cyklistů a motoristů v Česku a ptal se, jak je zlepšit. Z průzkumu vyplývá, že za volantem jsou k cyklistům tolerantnější mladší řidiči. Je to celkem 62 % oproti 47 % starším řidičům.

Lidé chtějí zlepšit tři věci na vztazích mezi řidičem a cyklistou:

  • Ohleduplnost a respekt na silnicích
  • Lepší infrastrukturu zejména ve městech
  • Znalost předpisů

Jaké jsou nejčastější prohřešky cyklistů z pohledu řidičů:

  • Jezdí vedle sebe
  • Jezdí po chodnících
  • Jezdí bez přilby
  • Mnoho cyklistů jezdí pod vlivem alkoholu

Jaké jsou nejčastější prohřešky motoristů z pohledu cyklistů:

  • Vysoká rychlost
  • Nedostatečný boční odstup při předjíždění cyklisty
  • Nedostatečné věnování se řízení

Problém může vyřešit znalost 1,5 metru

Znalost odstupu auta od cyklisty při předjíždění je 1,5 metru. V praxi si lépe vedou mladí řidiči, kteří tento odstup znají a v praxi jej běžně používají. Věnujte pozornost při řízení kola nebo vozu a buďte k sobě na cestách ohleduplní. Zabráníte tak nechtěnému ublížení na zdraví nebo způsobení dopravní nehody.[1]