Moderní auta si bez jízdních asistentů už neumíme ani představit. Po nastartování se auto samo odbrzdí při sešlápnutí plynu, za jízdy se automaticky drží ve svém pruhu a v kritické situaci samo zastaví. Asistenti nám pomáhají při rozjezdu do kopce, automaticky se nám přepínají dálková a potkávací světla. Pokud se na skle objeví pár kapek, spustí se stěrače. Auta jsou dnes bezpečnější než kdy dříve. Jenže spolu s asistenty se objevil nový problém. Řidiči se na ně spoléhají čím dál častěji a nevěnují se řízení. Navíc si také odvykají od řidičských návyků. Také se vás to týká?

Nejvíce se na asistenty spoléhají řidiči nákladních vozů

Dříve by si šofér nákladního automobilu nedovolil vzít za volant notebook, aby si cestu zpříjemnil přehráním nějakého filmu. V dnešním kamionu je však situace úplně jiná. Když se zeptáte kamioňáka, který jede do skladu někam do středu Německa, poví vám, že cesta z Prahy do Norimberka akorát vyjde na přehrání dvou filmů.

Jenže řidič, který se nevěnuje plně řízení a ve většině případů se spoléhá na asistenty, přichází o část svých řidičských schopností a dovedností. Řidiči si musejí neustále uvědomovat, že při řízení jakéhokoliv motorového vozidla mají odpovědnost za bezpečnost na silnici. Asistenti jim pouze pomáhají. Je dobré asistenty jednou za čas vypnout a řídit bez nich, aby si řidiči stále osvojovali řidičské schopnosti a svůj vůz měli neustále pod kontrolou.

Skutečně nás asistenti ochrání v každé situaci?

Někteří řidiči se chlácholí tím, že systémy aktivní bezpečnosti je ochrání i před případnou kolizí a slepě jim důvěřují i v krizových situacích. Jenže pokud se v zimě spolehnete na ABS, ASR a jiné systémy, může se v první zatáčce stát, že váš vůz skončí mimo silnici.

Podle instruktorů autoškoly je důležité neustále přizpůsobovat rychlost a styl jízdy aktuálnímu stavu vozovky. Nutné také je, aby si řidiči pravidelně zkoušeli, jaké jsou limity asistentů v jejich autě na sněhu, ledu a mokré vozovce. Samozřejmě někde na parkovišti nebo cvičišti. ABS totiž pomáhá do určité rychlosti. Obvykle do 60 až 80 km/h. Na smyk ve vyšší rychlosti už je potom jeho dovednost krátká.[1]

Umíte správně pracovat s moderními asistenty?

Sledujte asistenty na palubním počítači

Přínosem je rozsvícení asistentů na palubním počítači. Pokud se na voze vyskytne závada, automaticky se rozsvítí daná signalizační kontrolka. Už není třeba při prasklé žárovce složitě obcházet vůz a pátrat. Na displeji si přečtete, kde je problém.

Jenže právě světla nesvítí ne kvůli závadě, ale kvůli dalšímu asistentu. Moderní vozy disponují automatickým přepínáním mezi tlumenými a denními světly. Řidiči se tak plně spoléhají na automatické přepínání. Není proto nic výjimečného, že v mlze potkáte vůz, který vzadu nesvítí. Protože i za mlhy je světla poměrně dost na to, aby bylo automaticky zapnuté pouze denní svícení. Spolu se svícením se v posledních letech objevuje další nešvar. Řidiči přestávají používat směrovky. A nakazili se už i profesionální řidiči, včetně autobusáků.

E-call

S nesprávným používáním moderních asistentů se mnohdy stává, že si řidiči zbytečně přivolají sanitku. Řidič chce například otevřít střešní okno nebo rozsvítit v interiéru a omylem stiskne tlačítko SOS, kterým jsou povinně vybavena všechna auta od roku 2018. Když volbu včas nezruší, ozve se operátor tísňové linky. Jenže když dotyčný neuvědomí operátora, že jde o falešný poplach, znamená to, že má posádka problém. Dispečer tak automaticky posílá na místo záchranné složky. V takových případech však zbytečně.

Pokud se něco takového stane i vám, nemusíte se obávat postihu. Stačí říct, že se jedná o omyl a operátor zavěsí. Totéž platí také v případě nehody. Od roku 2018 e-call automaticky při autonehodě vytočí tísňovou linku. Pokud nabouráte a ozve se operátor, sdělte mu, zda je nutné na místo posílat záchranné složky.

Hrozba nárazu

Při hrozbě nárazu se automaticky zavřou okénka a bezpečnostní pásy se k tělu více přitisknou. K nárazu však nemusí dojít. Váš vůz může reagovat na špatně jedoucí vůz v protisměru a připravuje se na náraz. Po chvíli se tento asistent sám deaktivuje.

Asistenti šetří palivo

Moderní asistenti umí šetřit palivo. Zatím se s tím setkáváme spíše u náklaďáků, stále častěji se tento asistent dostává i do osobních vozů. Systém podle mapy sleduje stoupání a klesání. Tempomat před cestou z kopce ubere, aby pak nemusel zbytečně brzdit. A pokud má přijít stoupání, nechá auto rozjet na vyšší rychlost, aby ušetřil palivo v kopci. Nechte vůz, aby si sám určoval tempo.