Esport, jedna z nejmladších a nejméně pochopitelných disciplín současnosti, jenž si prošla náročným vývojem a dodnes je mnohými považována spíše za výstřelek doby. V tomto článku vám tak stručně povíme o tom, jak Esport začal a jak navzdory všemu nabyl světové popularity.

Vše začalo Pongem

První skutečnou hrou pro dva hráče (za první lze považovat i piškvorky, kterou však oba hráči, pochopitelně nemohli hrát současně) byl Pong, jenž byl již roku 1958 vytvořen společností Instrumentation Higinbotham. Ten se tak, díky možnosti připojení dvou ovladačů stal vůbec první hrou, která umožňovala zápolení mezi více hráči. K regulérnímu Esportu však měl ještě daleko.[1]

První soutěže

Další hrou, která tehdejší sotva vznikající herní průmysl posunula k Esportu, byla dnes již legendární vesmírná bojovka Spacewar!, vydaná roku 1962. Ta představila nové mechaniky, včetně počítadla skóre a ukazatele paliva. Ústav pro výzkum umělé inteligence na Stanfordské univerzitě měl roku 1972 hostit vůbec první “Esport turnaj” v historii. Tehdy se 24 zdejších studentů (ke “hrám” tehdy měli přístup jen vědci a studenti technických univerzit) sešlo, aby se utkalo v již zmiňovaném Spacewar!. A hlavní cenou bylo roční předplatné časopisu Rolling Stones. Prvním vítězem v historii Esportu se pak stal jistý Bruce Baumgart.

Rozšíření her mezi veřejnost

Po roce 1972 se na trhu objevují vůbec první herní konzole, které si okamžitě získávají zastánce, jak v řadách dětí, tak dospělých. Skutečný boom v soutěžení mezi hráči však roku 1976 způsobuje až příchod arkádových automatů. Ty se okamžitě stávají hitem a nakonec stojí za odchováním celé generace hráčů, z nichž mnozí stráví tisíce hodin překonáváním skóre ostatních.

Roku 1978 pak přichází legendární konzole Atari, která se stává základem pro první oficiální turnaje v historii. Roku 1980 se tak 10 tisíc uživatelů této konzole utkává ve hře Space Invaders o nové rozšíření Asteroids. Vítězem se stal William Salvador Heineman.

Esport nabývá na významu

Po roce 1980 na sebe další velké soutěže nenechali dlouho čekat a roku 1982. Po incidentu s falešným oficiálním rekordem ve hře Defender byla v USA ustanovena první Národní výsledková listina a videoherní komise na světě. To obojí pod záštitou Twin Galaxies, která také zavedla první soupis pravidel pro ověření pravosti rekordů.

Roku 1983 vzniká první profesionální videoherní tým na světě, známý pod jménem US National Video Team, který mimo jiné uspořádal první zápas profesionálních hráčů v historii.

První hry pro více hráčů

První internetovou hrou pro více hráčů byl Netrek vydaný roku 1988. Ten mohl být hrán i šestnácti hráči současně a znamenal tak naprostou revoluci v online soutěžích. Po roce 1990 se Esport dostává do povědomí velkých společností herního i neherního charakteru. Ty pak stojí za velkými turnaji, jako byli Nintendo World Championships, nebo šampionát společnosti Blockbuster Video.

V průběhu dekády, a s čím dál více se šířícím internetem, nastal boom v podobě LAN party turnajů, které přinesly nevídané nové možnosti. To se projevilo například při vstupu legendární série Counter Strike (vydávané od roku 1999) do světa Esportu.

WWW revoluce

Po nástupu nového tisíciletí přišel internet tak, jak ho dnes známe. S ním přišlo množství MMO (Massive Multiplayer Game) jako World of Warcraft, nebo KOTR. S nimi přichází úplně nové možnosti teamového a multiplayerového soutěžení a nástup zlaté éry Esportu. Právě to znamenalo počátek obřích turnajů s tisícovkami fanoušků a milionovými výhrami, které jednou pro vždy potvrdili pozici Esportu mezi ostatními světovými soutěžemi a započala kariéru mnoha, dnes již velmi známých profesionálních hráčů.