Chcete si pořídit veterána a splnit si svůj dávný sen. Nebo to berete jako vhodnou investici? S koupí, renovací a údržbou se pojí starost a náklady. Podívejme se na fakta o koupi, registraci nebo prodeji veteránů.

Láska k veteránům je a bude

Sama se na renovacích veteránů podílím a kolem sebe mám spoustu přátel, kteří je vlastní. Nezáleží na tom, zda jde o veterány dovezené z USA, nebo tuzemské skvosty. Lidé, kteří mají doma retro vůz, k sobě mají všeobecně blízko. Líbí se mi komunita lidí, kteří je vlastní. Jsou přátelští, ohleduplní, zapálení.

Dlouhodobě vnímám, že počet majitelů roste. Je to vidět i na nejrůznějších veteránských akcích. Dnešní ekonomická situace a možnost dovozu veterána prakticky z kteréhokoliv koutu světa nákupům přeje a není se čemu divit, že se i na českých silnicích můžeme mnohdy setkat s naprostými unikáty.

Kupujete starší auto?

Zjistěte skutečný stav kupovaného vozidla. Dohledáte například historii poškození i skutečný stav najetých kilometrů.

Chcete si pořídit vlastního veterána? Položte si zásadní otázku: Chci jej vlastnit a užívat si s ním volné chvíle? Nebo chci pouze investovat peníze do komodity, která má tendenci růst?

Pokud se přikláníte k druhé variantě, rozhodně doporučuji podívat se spíše po nějakých investičních fondech, které vaše peníze zúročí, aniž byste museli vyřizovat hromady věcí kolem. Doporučuji například Engine Classic Cars Fund. Zde investujete do celosvětově známých sběratelských aut a motocyklů.

Co je veterán

Veterán je silniční vozidlo, které je poháněné mechanicky. Jeho stáří je minimálně 30 let a je udržováno a uchováváno v historicky správném stavu. Není používáno ke každodennímu využití a z těchto důvodů patří do našeho kulturního a technického dědictví.

Zařazení veterána podle jednotlivých tříd

Pro účely akcí FIVA jsou vozidla zařazována do následujících kategorií:

  • Třída A (Ancestor) – vozidla vyrobená do 31. prosince 1904
  • Třída B (Veteran) – vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1905 a 31. prosincem 1918
  • Třída C (Vintage) – vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1919 a 31. prosincem 1930
  • Třída D (Post Vintage) – vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1931 a 31. prosincem 1945
  • Třída E (Post War) – vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1960
  • Třída F – vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1961 a 31. prosincem 1970
  • Třída G – vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1971 a věkovým limitem FIVA dle § 1[1]

Z hlediska ceny za pořízení a údržbu je v současnosti nejvíce poptávaná třída F, G a E. Starší vozy jsou krásné, ale jejich nákup a údržba jsou cenově náročné.

Jaká jsou rizika při nákupu veterána

Riziko původu – je důležité, abyste kupovali originální vůz – ve stavu, jak vyšel z továrny. Mnoho vozidel může mít vyměněný motor, jinou barvu karoserie. Prověřte si původ vozu přes VIN či ověření u automobilky. Auto, které není původní, výrazně ztrácí na hodnotě.

Cena – trh s veterány není regulován. Ověřte si cenovou hladinu vámi vybraného modelu. Na internetu a v časopisech najdete více informací o cenách jednotlivých vozů. Ty pak srovnejte s inzeráty.

Investice z pohodlí domova

Můžete se inspirovat těmi nejúspěšnějšími investory. Stačí jen kopírovat jejich aktivitu.

Likvidita – prodej veterána bývá časově náročný. Vždy záleží na typu, modelu a množství takových aut na trhu. Především hodnotní a raritní veteráni se prodávají hůře.

Využití – veterána je nutné čas od času „provětrat“. Ale nesmí se s ním jezdit každý den na nákup. A z toho plynou nejrůznější výdaje. Servis, údržba a v neposlední řadě také tankování.

Náklady spojené s koupí veterána

Přeprava – odkud a kam budete chtít veterána převézt? Dovoz z USA stojí cca 80 000 Kč. Náklady na dopravu se v EU pohybují do cca 30 000 Kč. Výrazně ušetříte, když si jej dovezete na platě nebo po vlastní ose. V takovém případě je nutné vyřídit si krátkodobou registraci pro převoz včetně úhrady povinného ručení. Tento způsob přepravy nedoporučuji pro starší modely.

Registrace – stojí kolem 5 000 Kč. Před registrací je třeba oslovit některý z klubů historických vozidel. Ten na základě prohlídky veterána vydá protokol o platném testování, který pak odnesete na místně příslušný úřad. Zde vám vystaví „Průkaz historického vozidla a osvědčení o registraci vozidla“. Veterán dostane registrační značku pro historická vozidla a úřad vydá tabulku s registrační značkou.

Vyplatí se investice do veterána?

Investice do automobilových veteránů se neustále zhodnocuje. Záleží zde samozřejmě na unikátnosti a stáří modelu. Pokud patříte k milovníkům retro vozů, jisté výdaje s údržbou vás jistě od nákupu neodradí.[2]