Sociální sítě dramaticky změnily svět. Dříve byli CEO velkých firem řazeni mezi ty nejlépe vydělávající. Nyní se ale na scéně objevili tiktokeři, kteří si dokážou vydělat mnohem více peněz než někteří korporátní lídři.

TikTok hvězdy vs. S&P 500 CEO: Neskutečné porovnání

Sestry Charli a Dixie D’Ameliovy byly označeny za nejlépe vydělávající tvůrce na TikToku. V roce 2021 si vydělaly 17,5 milionu dolarů díky sponzorovanému obsahu, smlouvám na propagaci značek a dalším obchodním aktivitám. Na jejich TikTok účtech můžete najít nejrůznější taneční videa, vlogy z jejich každodenního života, módních přehlídek nebo také ukázky na The D’Amelio Show na streamovací platformě Hulu. Jak Wall Street Journal poznamenal, příjmy sester jsou srovnatelné s výdělky většiny ředitelů firem indexu S&P 500, jejichž mediánové výdělky dosáhly v roce 2020 částky 13,4 milionu dolarů.

Například ředitel společnosti Exxon Mobil Darren Woods si přišel za rok 2020 na 15,6 milionu dolarů a CEO Starbucksu na 14,7 milionu. Další influencerka Addison Rae, která se stala virální senzací díky svým videím, ve kterých tančí na známé hity a předstírá zpěv, si přišla za rok na 8,5 milionu, což je více než CEO společnosti Costco (8,3 milionu). Úspěch také slaví její videa z dovolených, kde na pláži tančí nebo cvičí jógu pouze v plavkách.

Mimo TikTok začali nejlépe placení tvůrci aplikace monetizovat své fanoušky prostřednictvím lukrativních sponzorství, která dosahují astronomických výšin. Například v roce 2020 společnost Dunkin’ uzavřela partnerství s Charli D’Ameliovou a vytvořila nápoj nazvaný „The Charli“, zatímco Rae využila své masivní fanouškovské základny k vytvoření vlastní řady dekorativní kosmetiky ITEM Beauty a k zisku hlavní role ve filmu pro Netflix z roku 2021 „He’s All That“. Tyto smlouvy přináší influencerům pohádkové zisky.

TikTok, sídlící v Culver City a patřící čínské technologické společnosti ByteDance, nyní má více než 1 miliardu měsíčně aktivních uživatelů. Tato sociální média používají algoritmus, který navrhuje obsah na základě různých faktorů. A to včetně uživatelových zájmů, které vyplývají z jeho interakcí na platformě, jako je délka sledování videí, stisky tlačítka „líbí se mi“, komentáře, sdílení podobných témat a další.

S rostoucím počtem uživatelů TikToku rostou také výdělky jeho nejlépe placených hvězd. Forbes poznamenal, že nejlépe placení tiktokeři na jeho seznamu celkem vydělali 55,5 milionu dolarů za rok 2021, což je nárůst o 200 % oproti žebříčku z roku 2020.

Mami, tati, chci být influencer

Že se z influencerství stalo již běžné povolání, potvrzuje i fakt, že je to vysněná kariéra mnoha dětí. Žebříčkům totiž nevévodí dříve klasická zaměstnání jako fotbalista nebo astronaut, ale právě influencer.

Již v roce 2019 studie společnosti Awin, které se zúčastnilo 2 000 rodičů s alespoň jedním dítětem ve věku od 11 do 16 let, zjistila, že na druhém (17 %) a třetím (14 %) místě nejoblíbenějších profesí, o které se děti zajímají, jsou nyní influencer na sociálních sítích a youtuber. Oblíbenější je pouze doktor (18 %).

Další studie společnosti Morning Consult zjistila, že 86 % amerických dětí se chce stát influencery. Data z průzkumu ukazují, jak velmi žádaným povoláním influencer je. Dokonce 12 % dětí v průzkumu uvedlo, že už influencery jsou.

Ač se to může zdát mnohdy nekonvenční, s rostoucím vlivem sociálních sítí a influencer marketingu bude toto odvětví neustále růst. Společně s firmami, které jsou schopny za smlouvy s populárními tvůrci platit vysoké částky, tito lidé tvoří mladé a zcela nové odvětví. Toto odvětví sice v určitých kruzích může bojovat s legitimitou, nicméně svými finančními objemy ukazuje, že se s ním musí počítat.