V moderní době technologií lze téměř vše vyřešit elektronicky. Včetně podpisů smluv. Chcete podepsat elektronické dokumenty ve svém počítači, ale nevíte, jak na to? Na tisknutí, ruční podepsání a následné skenování zapomeňte. K podpisu totiž můžete využít efektivnější způsoby – elektronický podpis a vložení kvalifikovaného certifikátu. O co se jedná a jak na to?

Co to je elektronický podpis?

Co to vlastně je elektronický podpis? Jedná se o variantu klasického vlastnoručního podpisu, který se používá v online prostředí. K jeho vložení vám postačí program Adobe Acrobat Reader. Ke komunikaci s orgány veřejně výkonné moci je nutné používat uznané elektronické podpisy, přičemž nejvyšší formou tohoto podpisu je kvalifikovaný elektronický podpis. Než je jedinci vydán, dojde k ověření jeho totožnosti a následně je podpis uložen na čipové kartě nebo USB tokenu.

Jak vložit elektronický podpis do PDF?

Vložení je jednoduché. Poradíme vám, jak na to, krok za krokem.

  1. Dokument ve formátu PDF si otevřete v programu Adobe Acrobat Reader a v Menu po pravé straně klikněte na „Více nástrojů“.
  2. Z nabídky nástrojů vyberte „Certifikáty“.
  3. V horní liště následně klikněte na tlačítko „Digitálně podepsat“.
  4. V dalším kroku s pomocí kurzoru myši vyberte oblast, do které vložíte podpis.
  5. Jakmile bude oblast vyznačená, vyskočí na vás okno s výběrem certifikátu, který chcete vložit. Vyberte ten správný a klikněte na „Pokračovat“.
  6. Dále se vám objeví náhled vámi vybraného elektronického podpisu. Pokud je vše v pořádku, klikněte na „Podepsat“.
  7. Nyní již zbývá jen elektronicky podepsaný dokument uložit.
  8. A máte hotovo! Elektronický podpis PDF je zcela zdarma.

Uzamknutí dokumentu

Při podepisování PDF dokumentů elektronickým podpisem máte možnost dokument po podepsání uzamknout. Tak máte jistotu, že s dokumentem již nebude nikdo manipulovat a nedojde v něm k žádným změnám. Ať už si zvolíte možnost Uložit, nebo Zamknout a uložit, vždy si dokument po uložení znovu otevřete a zkontrolujte, že podpis je na svém místě.

Podepisování dokumentů elektronicky ještě nikdy nebylo snazší.

Jak vložit razítko do PDF?

Nejen podpis, ale můžete připojit i razítko. Jak na to?

  1. Otevřete dokument. Z nabídky „Všechny nástroje" vyberete možnost „Zobrazit více“ a následně „Přidat razítko“.
  2. V levém panelu vyberete možnost „Razítko“ a následně z požadované kategorie vyberete požadované razítko.
  3. Výběrem ikony umístíte razítko na požadované místo v dokumentu.