Synonymem pro Black Friday by mohlo být davové šílenství po slevách. Ačkoli v České republice není při Black Friday zpravidla takové pozdvižení jako v USA, dokáže na lidi působit velmi psychologicky. Co vše si pod tímto termínem představit, kdy slevové akce začínají a zda se jedná o výhodné slevy, si můžete přečíst na následujících řádcích.
Historie Black Friday
Black Friday přišlo původně z USA a označuje se tak pátek po čtvrtém čtvrtku v listopadu. Jedná se o čistě marketingovou akci, která začala v roce 2005. Výjimečné není ani to, že mnoho nakupujících před obchody nocuje, aby si zajistili první místo před tím, než vypukne doslova slevová mánie. Slevy dosahují i více jak 80 %.
Akce je ale velmi oblíbená také v České republice. Slevové akce zpravidla začínají mnohem dříve a zákazníci musejí být ve střehu. Ne vždy se totiž jedná o opravdové akce a slevy jsou počítány z vyšších než běžných cen. I proto bychom si měli výši slevy před nákupem ověřit.
V Česku se začíná v listopadu
Obchody, především pak e-shopy, začínají sezonu Black Friday někdy na začátku listopadu a rozhodně se nejedná o jednorázové akce. Zpravidla se zlevňuje prakticky vše. Elektronika, kosmetika, oblečení, vybavení do domácnosti, vše, na co si jen vzpomenete.
Mnoho lidí pak využije Black Friday také k tomu, aby nakoupilo dárky na blížící se Vánoce. Na první pohled vše vypadá tak, že se jedná o velké slevy a že úspory mohou jít do tisíců. Ve skutečnosti to tak ale být úplně nemusí.
Podvody na Black Friday
Česká obchodní inspekce a další instituce varují před tím, že ceny a slevové akce jsou často vypočítávány z jiné sumy, než za jakou se zboží běžně prodává.[1] Některé e-shopy pak počítají slevy z cen, které byly platné v den uvedení konkrétního výrobku na trh.
Taková cena pak neodpovídá realitě posledního půl roku nebo roku. Obchodník „nalepí“ na zboží akce – 50 %, cena je ale ve skutečnosti stejná, jako byla minulý měsíc, nebo jen lehce nižší. V případě, že vidíte některou ze slev, ověřte si, jak se cena vyvíjela v posledních měsících.