Jízda autem v centru Prahy za poplatek – takový plán mělo za poslední tři dekády několik městských částí nebo i vedení celého hlavního města. Teď už se zřejmě schyluje k finálnímu návrhu. Od kdy by opatření platilo a na kolik to řidiče vyjde?

Praha 1 se snaží zbavit aut

Za celodenní vjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží v centru Prahy by řidiči mohli platit 200 Kč. Tímto vyjádřením pro ČTK rozvířil radní městské části Praha 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) debatu o tomto tématu.

A na novou úroveň to posunul i Petr Vomáčka (ODS), bývalý expert BESIP a současný vedoucí odboru dopravy Prahy 14. „Mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 Kč. Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy obdobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto,“ uvedl pro iDnes.[1] Že by opatření platilo pro celou městskou část, ale označil za nesmysl náměstek primátora za Pirátskou stranu Zdeněk Hřib.

Bude zpoplatněn touto oblastí? Vyznačena je celá Praha 1 (Foto: Mapy.cz)
Bude zpoplatněn touto oblastí? Vyznačena je celá Praha 1 (Foto: Mapy.cz)

Vojtěch Ryvola už dříve uvedl, že zpoplatnění a související předpokládané snížení počtu aut projíždějících po Smetanově nábřeží a Malou Stranou pomůže tramvajové dopravě. „Tramvaje skutečně jezdí velmi špatně, vycházíme ze statistik dopravního podniku,“ řekl. Dodal, že podle statistik se zpožďování tramvají stále zhoršuje.

Primátor Svoboda je zdrženlivý

Proti plánům Prahy 1 se staví předně periferní městské části. O případném zavedení mýta v celém centru či historických částech bude podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) možné uvažovat teprve po dokončení silničního okruhu Prahy. S tím se aktuálně počítá nejdříve v roce 2030. Svobodův předchůdce Zdeněk Hřib už ale mluví o konkrétní době – věří, že zpoplatnění některých úseků nastane začátkem příštího roku. „Po dohodě s Prahou 1 chceme tu zónu stanovit tak, aby to splňovalo především dopravní řešení. Aby se nám nezpožďovaly tramvaje přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží, protože to se pak promítá do celé té sítě,“ uvedl Hřib.

Koho se budou poplatky týkat a koho ne?

Kdo všechno bude platit? To je podle náměstka Zdeňka Hřiba právě předmětem jednání. Dřívější vyjádření potvrzují, že logicky nebudou muset platit rezidenti. Výjimka se bude vztahovat zřejmě i na místní podnikatele.

Ale co zaměstnanci, kteří oblastí projíždějí nebo tam přímo pracují? Vezmeme-li v úvahu dosavadní praxi, tak to pro tyto motoristy nevypadá dobře. Městské části k nim totiž nejsou vstřícné ani v rámci modrých zón, tedy že musí platit za parkování, pokud nejsou rezidenty dané části. Při diskutovaném poplatku 200 Kč za den by se tak řidičovi průjezd centrem prodražil při běžném pracovním nasazení (5 dní v týdnu) o 4 000 Kč měsíčně.