Mezi nejčastější nešvary na českých silnicích je překračování povolené rychlosti, parkování na modré zóně a jízda bez platné technické. Mezi nejhorší pak patří záměrné bránění v předjíždění.

Bránění předjíždění může skončit tragicky

Snad každý řidič se s tím setkal. Jedete na silnici devadesátkou a potkáte auto, ploužící se pod rychlostním limitem. Proč ho tedy při první příležitosti nepředjet? Jenže ve chvíli, kdy dáte blinkr a s pedálem plynu zabořeným do podlahy se vydáte směr protisměr, dotyčný začne zrychlovat, ideálně ještě najede do středu vozovky tak, že se sotva vejdete.

Ego některých řidičů nedovolí, aby jej někdo předjížděl. Jenže tohle chování může vyústit ve vážnou dopravní nehodu. Při předjíždění a následném zmatkování ubíhají dlouhé metry a sekundy, potřebné k bezpečnému předjížděcímu manévru. Zbytečně tak vzniká riziko nehody. Nehledě na to, že takový egoistický řidič si koleduje o slušný problém, protože nezřídka se stane, že poškozený řidič si celou situaci natočí na videokameru.

Bohužel bránění ostatním řidičům v předjíždění najížděním na prostředek silnice a náhlým zrychlováním je jeden z největších problémů českých silnic. Je to nebezpečné pro obě strany. A co ve chvíli, kdy se přiblížíte k zatáčce, ze které vyjede třetí auto?

Zákon hovoří jasně

Bránění v předjíždějí je zakotveno v Zákoně o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb.:

  • § 11 odst. 1: Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak. § 17 odst.
  • 4: Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.
  • § 31 odst. 1: Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.
  • (2) Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel; k upozornění řidiče předjížděného vozidla je smí dávat i v obci.[1]

Existují situace, kdy nejde mluvit o bránění v předjíždění

Samozřejmě existují situace, kdy nelze hovořit o bránění v předjíždění. Typická situace nastává dnes a denně v období žní. Traktory, kombajny a jiná zemědělská technika se musí dopravit z místa A do místa B. A zabírají u toho skoro celou silnici. Častým jevem jsou také velké nákladní vozy převážející bagr apod. I ti se ale většinou snaží co chvíli na přehledných úsecích silnic zpomalit nebo dokonce zastavit, aby bezpečně pustili kolonu vzniklou za nimi.

Pozor na pojmy

Důležité také je připomenout vysvětlení základních pojmů „nesmět ohrozit“ a „nesmět omezit“.

  • Nesmět ohrozit znamená počínat si na silnici tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí.

Zatímco:

  • Nesmět omezit znamená si na silnici počínat tak, aby jinému účastníku na pozemních komunikacích nebylo překáženo.

Tyto dva pojmy jasně vymezují to, že je důležité jezdit vpravo a pokud možno co nejvíce u krajnice vozovky. Tím, že jezdíte těsně u středové čáry nebo dokonce často zajíždíte za svou polovinu vozovky, jasně omezujete auto jedoucí za vámi při případném předjíždění.

Tímto se dopouštíte přestupku a naprosto zbytečně omezujete ostatní řidiče, kteří chtějí a mohou jet bezpečně rychleji.

V zákoně je přímo uvedeno, že se nesmí zvyšovat rychlost nebo se nesmí najíždět ke středové čáře ve chvíli, kdy vás někdo předjíždí. Tohle se často děje na konci obce. Když vás začal někdo na konci obce předjíždět, se zrychlováním svého auta počkejte. Pokud začnete i vy zrychlovat z padesátky na devadesát, nemůžete se divit, že vás ostatní řidiči „vytroubí“. V téhle situaci je použití výstražného znamení povoleno.

Sledujte zpětná zrcátka

Pozor na situaci, kdy se sami chystáte předjíždět pomalejší auto, ale někdo zezadu už proces předjíždění zahájil dříve než vy. Ve chvíli, kdy jedete pomaleji než on, může dojít k nepřehledné situaci i dopravní nehodě. Také se může stát, že vůz jedoucí za vámi je v tzv. „mrtvém bodě“. Auto tak můžete snadno přehlédnout na nechtěně do něj narazit. To samé platí i na úsecích dálnic, kdy jedou auta v levém pruhu. Při opuštění levého pruhu vždy sledujte zrcátka a pravidelně sledujte dění za vámi.[2]