Líbí se vám, jak se mrštné skútry proplétají mezi auty, zatímco vy musíte čekat v dopravní špičce ve svém autě? Usnadněte si přesun po městě. A nejen tam. Vyrazit si můžete na skútru klidně i na dovolené. Kde můžete řídit skútr s řidičským průkazem skupiny B?

Kdy můžu řídit skútr?

Jaký řidičák na skútr? Pokud si pohráváte s myšlenkou, že byste si pořídili vedle svého automobilu skútr nebo malý motocykl, ale nemáte řidičské oprávnění skupiny A, nezoufejte. S řidičským oprávněním skupiny B můžete řídit motocykl o výkonu do 11 kW a objemu do 125 cm. Ale musí mít automatickou převodovku.

Proč jsou skútry tak oblíbené?

Skútry a malé motocykly jsou stále oblíbenějšími dopravními prostředky zejména ve větších městech. Nemají problém prokličkovat se úzkými uličkami a projedou i dlouhé kolony stojících automobilů. Prodejci skútru potvrzují, že množství prodaných kusů se rok od roku zvyšuje. Jakmile počasí umožní vyrazit v sedle mopedu, lidé raději volí tento typ dopravního prostředku.

Kde může jezdit skútr?

Letní měsíce doslova lákají prožít nějaké to dobrodružství. Pokud jste se letos rozhodli zažít trochu jinou dovolenou, možná to bude právě na skútru. Jsme v EU, tak proč si neužít výlety do zahraničí?

S řidičským oprávněním skupiny B můžete řídit svůj skútr například v Polsku. V Portugalsku můžete sednout za řídítka mopedu od 25 let. Problémy s řízením nebudou ani ve Španělsku.

Pokud byste se rozhodli prozkoumat Německo, Rakousko nebo Slovensko, pak je to trochu složitější. Zde totiž moped s béčkem řídit nemůžete. Pozor si dejte také v Řecku, Itálii, Chorvatsku či Francii. I zde byste porušovali předpisy.

Pokud zavítáte do místních půjčoven, patrně po vás nebudou chtít předložit platné řidičské oprávnění, protože si místní půjčovny nechtějí odhánět zákazníky. A dobrá zpráva je, že ani místní policisté nevěnují přílišnou pozornost turistům. Ale kdyby došlo k nehodě, pojišťovna vám s největší pravděpodobností odmítne uhradit vzniklou škodu.

Pokud ale bydlíte na hranicích s Rakouskem nebo Německem, doporučujeme raději investovat do kurzu autoškoly. A vyrazit si tak za hranice můžete prakticky kdykoliv.

Na nákupy do Polska

Zatímco ostatní naši sousedé dělají s řízením mopedu velké potíže, Poláci na to jdou trochu jinou cestou. Moped můžete řídit s řidičským oprávněním skupiny B, ale až po třech letech praxe. To platí i pro Čechy.

Zmateně za řídítka

Ačkoliv jsme v Unii, je v tom dost velký zmatek. A většina skútristů zákony ve vybrané dovolenkové destinaci ani neřeší. Většina z nich počítá s tím, že bourat nebudou, a ani je nikdo nezastaví ke kontrole. A kdyby je přece jen hlídka zastavila, možná se bude dát místní policista přesvědčit, že bez áčka je možné jezdit na skútru v celé EU.

Například v Madridu také není problém usednout za řídítka. Ve většině zemích je možné stáhnout aplikaci pro sdílené skútry, do které stačí nahrát fotku občanského a řidičského průkazu. Za několik hodin vám přijde e-mail s potvrzením aktivace účtu. A můžete se v klidu vydat do ulic.

Nepodceňujte náhodu

Čas od času se v zahraničních médiích věnujících se motorismu objeví zpráva, že EU zvažuje zavést jednotná pravidla pro skútry v celé EU, ale zatím se nic podobného neplánuje. Jedno je ale jisté. Radary umí díky unijním dohodám posílat pokuty napříč celou Evropou, takže i zde může nastat problém se zákonem.

Mnozí skútristé si s řízením motocyklu bez řidičského oprávnění v jiné zemi nic moc nedělají. Ale jedno je jisté. Nehoda není náhoda. A tak je lepší investovat a v autoškole si rozšířit řidičské oprávnění na motorku. Pak se můžete vydat kamkoliv a to nejen v EU, ale do celého světa.[1]