Automat je dneska naprosto běžnou výbavou. Jenže málokdo ví, co znamená písmeno L na voliči? U samočinné převodovky jsou naprosto běžné režimy P, D, N, R. Dříve se také přidávala čísla. A co ta další písmena?  

Všechno prochází vývojem

Automobilový průmysl prožívá poslední dekády velký vývoj. A jak se mění auta samotná, mění se také jejich jednotlivé komponenty. A nezaostávají ani převodovky. Vždyť jen samočinných převodovek existuje X odlišných typů. Základní rozdělení je pak dvouspojková, plynulá, planetová, či automatická. Navíc každá automobilka si přidá něco vlastního a už jsou tu další novinky a vychytávky, se kterými si pak řidiči nevědí rady.

Velmi typickou převodovku má například Renault s hybridním pohonem. Ten pohání multimodová převodovka.

Suzuki pro své hybridní modely Vitara či S-Cross používá vlastní unikátní převodovku označovanou jako Full Hybrid nebo Strong Hybrid. Liší se od běžných automatických převodovek nebo e-CVT systémů, které má například Toyota a které Suzuki využívá u svých modelů Swace a Cross v rámci spolupráce.

Ať už se podíváme napříč nabízených automatických převodovek u různých automobilek, jejich ovládání je v podstatě postavené na stejném principu. Odlišnosti mohou být jen umístěním voliče (středový tunel nebo sloupek volantu), jeho řízením (tlačítko, páka, kolébkový spínač) a přenosem signálu na převodovku (elektroimpulzní či mechanický). Ale jednotlivé polohy voliče se už dlouhé roky nemění.

Co značí jednotlivá písmena

Každý automat má klasické režimy, se kterými se řidiči běžně setkávají. Ale některé převodovky mají i další méně obvyklé režimy. Ve spojení s hybridním nebo elektrickým motorem je to poloha B, která se volí z polohy D.

Co se během této chvíle stane? Když zařadíte písmeno B, podpoříte rekuperativní brzdění (brzdění elektromotorem). V praxi si tak hodně šetříte brzdy v prudkém klesání nebo při rychlém brzdění na dálnici. Béčko navíc udržuje rychlost vozu, aniž byste museli neustále korigovat brzdový pedál.

Jen výjimečně se může stát, že B není k dispozici, ale to pouze za předpokladu, že je baterie nabitá a tím pádem už není třeba její dobíjení. U většiny aut je součástí brzdového elektrického pohonu také brzdový odporník, v němž se energie mění v teplo.

Co značí písmeno L?

Mnozí si písmeno L vykládají jako Load, tedy speciální jízdní režim, který se uplatňuje ve chvíli, kdy auto zatížíte nebo pokud za sebou táhnete přívěs, což je ale mylná dedukce.

I já jsem dlouho tápala nad tím, co znamená písmeno L u převodovky z Mustanga z roku 67. Až po dlouhé době jsem se odvážila toto písmeno na voliči zařadit a při sešlápnutí plynu jsem rychle pochopila.

Mód L slouží pro zablokování řazení na vyšší převodové stupně. Ve své podstatě nahrazuje polohu druhého a třetího stupně, maximálně čtvrtého stupně, které byly dříve zcela běžné u samočinných převodovek ještě před cca dvaceti lety. Když se přepnul volič do pozice dvě, převodovka řadila jen z jedničky na dvojku. Ale do dalších stupňů už ji tento mód nepustil. Pokud bylo písmeno L zařazeno ve třetím stupni, jízda byla možná pouze do třetího stupně.

Zmíněný režim se využíval ve chvíli, kdy jste ze svého auta chtěli dostat maximální výkon. Například při předjíždění nebo při závodech na krátkou vzdálenost. Díky němu bylo možné motor vytočit do maximálních otáček, aniž by převodovka automaticky zařadila na vyšší stupeň.

Tyto režimy se přestaly používat s příchodem manuálního řazení u automatických převodovek, které umožňuje prakticky to samé, a navíc neomezuje jen na vybrané převodové stupně. Díky manuálnímu řazení je možné zablokovat režim v každém stupni. Pokud automat neumožňuje manuální řazení, bývá jako náhražka používán mód L, který znamená „low gear“.