Přehled nejlepších českých reklam jsme již přinesli. Pojďme se podívat na ty kontroverzní, které vzbudily takové ohlasy, že byly následně zakázány.
T-Mobile
Proslulý spot z roku 2014, jehož zápletka spočívá ve výměně telefonů, představuje Ivana Trojana se studenty na horách a Jakuba Žáčka v roli polského šmelináře. Obchodník je maskován jako stromek a běžkaře přiměje vyměnit si jeho telefon za nový. Avšak po záhadném smrčku najednou ani stopy – stejně jako po reklamě. Rada pro reklamu totiž označila televizní spot za neetický a polská ambasáda podala oficiální protest. Polákům se nelíbilo vypodobnění jejich občanů jako podvodníků. Možná ale právě i kvůli vzniklým problémům reklama získala o to větší pozornost a svému sloganu „T-Mobile – pro společné zážitky.“ zajisté dostála.
Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.
Běžkař: „Šlápnem do toho! Skluz! Jedem, jedem! Běžte, já vás doženu! Zatracenej krám!“
Obchodník: „Vitajtě v krámu univerzálnym, co pán szuká, wszystko máme… kot packowy, fazole jantaróve, lizaki malinówé.“
Běžkař: „Lizáky, ale…“
Obchodník: „Telefon komórkowy, amerykański…“
Běžkař: „Já nemám…“
Obchodník: „Pan němá pieniądze… něvádi… vyměňáme…“
Běžkař: „Vyměňáme… křupnul… hele… haló…“
Svůj starý telefon si přijďte vyměnit raději k nám. Se službou Fresh klidně každý rok.
Fidorka
Fidorka ve svých reklamách vsadila na slogan „Když musíš, tak musíš“, který ve spotu z roku 2001 ztvárnila víc než doslovně. Blonďatá holčička připomínající spíš andílka čeká u přechodu. Poté, co jedno auto zastaví, spatří v ruce spolujezdkyně Fidorku. Rázem se promění spíše v ďábla a panenkou mrští po autu. Vylekané posádce tak může ukrást sušenku. V pozadí zní píseň nazpívaná Karlem Zichem – inspirací byl song You’re the Devil in Disguise od Elvise Presleyho. Dle Rady pro reklamu se jednalo o porušení zákona o regulaci reklamy a spot byl označen jako morálně za hranou. Zobrazoval malé dítě bez dozoru a nabádal k násilí. Reklama navzdory vzedmutí nelibosti dostala řadu ocenění a televize pokuty za její vysílání.
Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.
Berentzen
Tvůrci reklamy na fernet od Berentzenu vsadili na Sagvana Tofiho a paralelu s filmem Kamarád do deště. Právě alkohol má podržet zmíněného herce, fernet je zde kamarád do nepohody. Na spot se ale sešly stížnosti a Rada pro reklamu i Rada pro rozhlasové televizní vysílání se shodly na závěru, že reklama natočená v roce 2007 je nemravná. Ačkoliv se opět jedná o spot řemeslně dobře zpracovaný, nabádal řešit problémy alkoholem.
Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.
Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s váma holka, i ta druhá, a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží. Kámoše.
Becherovka
U alkoholu ještě zůstaneme. Reklama na Becherovku Lemond, která byla natočena v roce 2008, zobrazuje činnosti, jež se po požití alkoholu stávají nebezpečnými. Například je to jízda drezínou. Proto byla zakázána – protože po vypití jistého množství alkoholu nikdy nevíte, co se může stát.
Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.
„Čau!“
„Taky Lemond!“
„Na zdraví!“
Nikdy nevíš, koho potkáš.
Nová Becherovka Lemond. Je to otevřené.
ÚAMK (Ústřední automotoklub České republiky)
Poklidný pohřeb naruší na hřbitově dav lidí běžících v rytmu balkánské dechovky. Běžci nesou rakev, kterou v závěru spotu v rychlosti hodí do hrobu. Slogan zní: „Užijte si rychlost… až do konce.“ Je věnovaný motoristům, kteří nejezdí předpisově.
Reklamu natočenou v roce 2008 režíroval Jakub Kohák. Původně byla určená pro BESIP, oddělení Ministerstva dopravy. Tehdejší ministr ji ale označil za kontroverzní a celou kampaň zastavil. Spot vznikal bez nároku na honorář. Také správce hřbitova umožnil natáčení zdarma. Dostal ale příspěvek na opravu hřbitovního kostela. Reklama sklidila řadu cen a tvůrci motiv nabídli dál. Získal uplatnění u ÚAMK, české motoristické společnosti.
Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.
Twisto.cz
Krátce po odvysílání reklamy na Twisto.cz dorazil vysoký počet stížností od soukromých osob. Zajímavé je, že církev nesouhlas neprojevila. Spot zobrazuje Ježíše Krista v podobě Twista Splatitele a pomáhá těm, kteří mají nouzi o peníze. Rada pro reklamu ho zakázala, protože uráží náboženské cítění. Sama firma uznala, že pojetí reklamy je na hraně, kterou ale nepřekročila – jde o nadsázku.
Reklama je k vidění na YouTube.
Dneska jsem zas pomohl s placením super lidem. Marie nakupovala na netu, ale nevěděla, co jí bude. Tak jsem si řekl: Pomůžu jí! S Twistem totiž platíš až potom, co si vše doma a v klidu vyzkoušíš. Tomáš platil složenky online a vypadal z toho rozčileně. „Na složenky je Twisto boží!“ Tak jsem je vyřídil za něj.
Obraťte se k Twistu a zbavte se starostí s placením i vy.
Seznam.cz
Na závěr přinášíme reklamu, která zakázána nebyla, ale překvapuje v mnoha ohledech. Seznam chtěl přesvědčit, že s pomocí jeho vyhledávače najdete lepší alternativy v každé situaci. Vybral si k tomu názornou ukázku v prostředí plastické chirurgie. Pacientka je přichystána k zákroku, avšak během posledních příprav se jí lékař právem znelíbí. Linii řezu kreslí tak nějak intuitivně, implantát mu spadne na zem a pro očištění ho nasliní a otře o plášť. Spot napřímo pracuje s ženskou nahotou a znevažuje přístup chirurgů. Je s podivem, že reklama měla zelenou. Zdá se, že na tom s puritánstvím ještě nejsme tak špatně.
Reklama je k vidění na YouTube.
„Tak a jdeme na to. Řez povedeme hezky tady, po horizontální linii. A poté implantáty! Hopla! To nic. Klid, klid.“
Najdeme vám lepšího. Seznam – najdu tam, co neznám.