Přehled nejlepších českých reklam jsme již přinesli. Pojďme se podívat na ty kontroverzní, které vzbudily takové ohlasy, že byly následně zakázány.

T-Mobile

Proslulý spot z roku 2014, jehož zápletka spočívá ve výměně telefonů, představuje Ivana Trojana se studenty na horách a Jakuba Žáčka v roli polského šmelináře. Obchodník je maskován jako stromek a běžkaře přiměje vyměnit si jeho telefon za nový. Avšak po záhadném smrčku najednou ani stopy – stejně jako po reklamě. Rada pro reklamu totiž označila televizní spot za neetický a polská ambasáda podala oficiální protest. Polákům se nelíbilo vypodobnění jejich občanů jako podvodníků. Možná ale právě i kvůli vzniklým problémům reklama získala o to větší pozornost a svému sloganu „T-Mobile – pro společné zážitky.“ zajisté dostála.

Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.

T-Mobile (Foto: Youtube.com)
T-Mobile (Foto: Youtube.com)

Běžkař: „Šlápnem do toho! Skluz! Jedem, jedem! Běžte, já vás doženu! Zatracenej krám!“
Obchodník: „Vitajtě v krámu univerzálnym, co pán szuká, wszystko máme… kot packowy, fazole jantaróve, lizaki malinówé.“
Běžkař: „Lizáky, ale…“
Obchodník: „Telefon komórkowy, amerykański…“
Běžkař: „Já nemám…“
Obchodník: „Pan němá pieniądze… něvádi… vyměňáme…“
Běžkař: „Vyměňáme… křupnul… hele… haló…“

Svůj starý telefon si přijďte vyměnit raději k nám. Se službou Fresh klidně každý rok.

Fidorka

Fidorka ve svých reklamách vsadila na slogan „Když musíš, tak musíš“, který ve spotu z roku 2001 ztvárnila víc než doslovně. Blonďatá holčička připomínající spíš andílka čeká u přechodu. Poté, co jedno auto zastaví, spatří v ruce spolujezdkyně Fidorku. Rázem se promění spíše v ďábla a panenkou mrští po autu. Vylekané posádce tak může ukrást sušenku. V pozadí zní píseň nazpívaná Karlem Zichem – inspirací byl song You’re the Devil in Disguise od Elvise Presleyho. Dle Rady pro reklamu se jednalo o porušení zákona o regulaci reklamy a spot byl označen jako morálně za hranou. Zobrazoval malé dítě bez dozoru a nabádal k násilí. Reklama navzdory vzedmutí nelibosti dostala řadu ocenění a televize pokuty za její vysílání.

Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.

Fidorka (Foto: Youtube.com)
Fidorka (Foto: Youtube.com)

Berentzen

Tvůrci reklamy na fernet od Berentzenu vsadili na Sagvana Tofiho a paralelu s filmem Kamarád do deště. Právě alkohol má podržet zmíněného herce, fernet je zde kamarád do nepohody. Na spot se ale sešly stížnosti a Rada pro reklamu i Rada pro rozhlasové televizní vysílání se shodly na závěru, že reklama natočená v roce 2007 je nemravná. Ačkoliv se opět jedná o spot řemeslně dobře zpracovaný, nabádal řešit problémy alkoholem.

Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.

Berentzen (Foto: Youtube.com)
Berentzen (Foto: Youtube.com)

Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s váma holka, i ta druhá, a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží. Kámoše.

Becherovka

U alkoholu ještě zůstaneme. Reklama na Becherovku Lemond, která byla natočena v roce 2008, zobrazuje činnosti, jež se po požití alkoholu stávají nebezpečnými. Například je to jízda drezínou. Proto byla zakázána – protože po vypití jistého množství alkoholu nikdy nevíte, co se může stát.

Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.

Becherovka (Foto: Youtube.com)
Becherovka (Foto: Youtube.com)

„Čau!“
„Taky Lemond!“
„Na zdraví!“

Nikdy nevíš, koho potkáš.
Nová Becherovka Lemond. Je to otevřené.

ÚAMK (Ústřední automotoklub České republiky)

Poklidný pohřeb naruší na hřbitově dav lidí běžících v rytmu balkánské dechovky. Běžci nesou rakev, kterou v závěru spotu v rychlosti hodí do hrobu. Slogan zní: „Užijte si rychlost… až do konce.“ Je věnovaný motoristům, kteří nejezdí předpisově.

Reklamu natočenou v roce 2008 režíroval Jakub Kohák. Původně byla určená pro BESIP, oddělení Ministerstva dopravy. Tehdejší ministr ji ale označil za kontroverzní a celou kampaň zastavil. Spot vznikal bez nároku na honorář. Také správce hřbitova umožnil natáčení zdarma. Dostal ale příspěvek na opravu hřbitovního kostela. Reklama sklidila řadu cen a tvůrci motiv nabídli dál. Získal uplatnění u ÚAMK, české motoristické společnosti.

Reklama je ke zhlédnutí na YouTube.

ÚAMK (Foto: YouTube.com)
ÚAMK (Foto: YouTube.com)

Twisto.cz

Krátce po odvysílání reklamy na Twisto.cz dorazil vysoký počet stížností od soukromých osob. Zajímavé je, že církev nesouhlas neprojevila. Spot zobrazuje Ježíše Krista v podobě Twista Splatitele a pomáhá těm, kteří mají nouzi o peníze. Rada pro reklamu ho zakázala, protože uráží náboženské cítění. Sama firma uznala, že pojetí reklamy je na hraně, kterou ale nepřekročila – jde o nadsázku.

Reklama je k vidění na YouTube.

Twisto (Foto: Youtube.com)
Twisto (Foto: Youtube.com)

Dneska jsem zas pomohl s placením super lidem. Marie nakupovala na netu, ale nevěděla, co jí bude. Tak jsem si řekl: Pomůžu jí! S Twistem totiž platíš až potom, co si vše doma a v klidu vyzkoušíš. Tomáš platil složenky online a vypadal z toho rozčileně. „Na složenky je Twisto boží!“ Tak jsem je vyřídil za něj. 

Obraťte se k Twistu a zbavte se starostí s placením i vy.

Seznam.cz

Na závěr přinášíme reklamu, která zakázána nebyla, ale překvapuje v mnoha ohledech. Seznam chtěl přesvědčit, že s pomocí jeho vyhledávače najdete lepší alternativy v každé situaci. Vybral si k tomu názornou ukázku v prostředí plastické chirurgie. Pacientka je přichystána k zákroku, avšak během posledních příprav se jí lékař právem znelíbí. Linii řezu kreslí tak nějak intuitivně, implantát mu spadne na zem a pro očištění ho nasliní a otře o plášť. Spot napřímo pracuje s ženskou nahotou a znevažuje přístup chirurgů. Je s podivem, že reklama měla zelenou. Zdá se, že na tom s puritánstvím ještě nejsme tak špatně.

Reklama je k vidění na YouTube.

Seznam.cz (Foto: Youtube.com)
Seznam.cz (Foto: Youtube.com)

„Tak a jdeme na to. Řez povedeme hezky tady, po horizontální linii. A poté implantáty! Hopla! To nic. Klid, klid.“ 

Najdeme vám lepšího. Seznam – najdu tam, co neznám.