Každý se nějakým způsobem učil řídit. Jenže špatné návyky se jen těžko odnaučí. Podívejte se na nejčastější prohřešky, které řidiči dělají za volantem. Máte je také?
Nejčastější chyby při řízení
Roky strávené za volantem vyvolávají v řidičích pocit, že už je vlastně nemůže nic překvapit. Každý se nějakým způsobem učil řídit a během let člověk nasbírá nejrůznější návyky. Některé jsou dobré, jiné vůbec ne.
A z toho pramení spousta chyb. Většinou se jedná o chyby z nepozornosti nebo jen ze špatného vyhodnocení situace. Jaké nejčastější nešvary jsou vidět za volantem?
1. Poloha vleže a křečovité svírání volantu
Torettův syndrom: Je nejčastěji vidět u mladších generací. Stejně jako Dom ve filmové sérii Rychle a zběsile držíte volant v horní části pevně v pěsti, zatímco vaše tělo je v krkolomné poloze připomínající pololeh.
Pokud v autě skoro ležíte a volantu se držíte křečovitě, nikdy nebudete bezpečně řídit. Sice budete moci při krizové situaci volantem škubnout do strany, ale pak ho nebudete moci rychle vrátit zpět. Tak se nejčastěji auta pouští do svodidel nebo do příkopu.
A stačí tak málo. Sednout si za volant správně a upravit si sedačku tak, abyste měli dobrý výhled na všechny strany. Volant mějte tak daleko, abyste s ním mohli pohodlně manévrovat i po několika hodinách jízdy. Možná se tak zbavíte i nepříjemného pnutí v zádech a ramenou.
2. Nemáte přehled o dění kolem
To nejdůležitější se děje jen pár centimetrů před kapotou. A o tomhle prostoru musíte mít neustálý přehled. Nejdůležitější je, vidět před sebe ale také za sebe. Tohle souvisí opět se správným sezením za volantem.
Nastavte si správně zrcátka tak, abyste viděli dění kolem vašeho vozu i za ním. Dívejte se do křižovatek a vnímejte, kdo přijíždí z vedlejší ulice. Lépe odhadnete chování ostatních řidičů.
Vytvářet si obraz o tom, co se kolem vašeho auta děje, je ten nejlepší způsob, jak se vyhnout dopravním nehodám. Eliminujte při tom veškeré rušivé elementy, jako je emotivní rozhovor s ostatními pasažéry, nahlas puštěné rádio nebo telefonování.
Oprava defektu kola u auta
Co rozhodně při výměně kola nedělat?
3. Jezdíte do přeplněné křižovatky
Toto je největší nešvar každého řidiče žijícího ve velkém městě. Ano, chápeme. Cesta po městě, která běžně zabere sotva pár minut, v dopravní špičce trvá i hodinu. Už vás nebaví popojíždět a čekat na semaforech. Proto vjedete do přeplněné křižovatky ve víře, že se dostanete na místo určení rychleji.
I když bude doprava stát ve všech směrech, nesnažte se nacpat do posledního volného místa. Zbytečně ucpete křižovatku a zamezíte ostatním řidičům projet.
4. Neznáte pravidlo zipu
Rozkopaná silnice, zúžení ze dvou pruhů do jednoho. Častý jev, který řidičům dělá vrásky. Nezařazujte se do druhého pruhu už stovky metrů předem. Dojeďte až na konec zúžení a zařaďte se podle pravidla zipu jedno auto zleva, druhé zprava. Využijte celou délku silnice. Pak se auta budou moci plynule řadit jedno po druhém.
5. Prudce brzdíte u každé kamery a radaru
Provoz ve městech a na dálnicích musí být plynulý. Pokud začnete zběsile brzdit před každým radarem a kamerou, plynulost provozu je tatam. V obci se může jet maximálně 50 km/h. Pokud však pojedete 53 km/h, nic se nestane. Radary jsou předimenzované. Pokud zabrzdíte na 40 km/h, řidič za vámi vám nejspíš nepoděkuje.
6. Jezdíte příliš pomalu
Připadá vám, že dnešní řidiči jezdí moc rychle? Všichni na vás troubí a předjíždí vás? Možná není problém u nich, ale u vás. Pokud jezdíte výrazně pomaleji oproti maximální povolené rychlosti, je na pováženou, zda se zvládáte přizpůsobit okolnímu provozu. Pokud si nejste za volantem jisti, investujte do kondičních jízd nebo do kurzu řízení. Uvidíte, jak za pár hodin s instruktorem už budete jezdit beze strachu. Zvláště na dálnici je tento nešvar opravdu nebezpečný. Tito řidiči se také často nenechají předjet a tím ohrožují své okolí ještě více.
7. Nenecháváte prostor ostatním
Spolupracovat na silnici je celkem jednoduché. A ve většině případů to i funguje. Ale pak je tu pár jedinců, kteří si libují v tom, dělat druhým řidičům problémy. Tak například. Někdo se snaží předjet kolonu. O tom, zda si v hustém provozu pomůže, už nechme na něm. Při zapnutí blinkru a přejetí většina aut nechá dotyčnému prostor pro zařazení. Až na jednoho. Ale co když se blíží horizont, ze kterého může kdykoliv vyjet auto v protisměru? Pak zbývá pár metrů a vteřiny do dopravní nehody. Spolupracujte, nechte rychlé jezdce chvátat a dejte jim prostor pro bezpečné zařazení před vámi.[1]