Píchlá nebo prasklá pneumatika potrápí čas od času každého řidiče. Jak vyměnit nebo opravit kolo? Poradíme, jak na to.

Když jde kolo opravit

Píchlá pneumatika ještě není nic hrozného. Je to problém, který se dá opravit na místě. Horší je, když během cesty pneumatika praskne. Zde je veškerá opravárenská sada zbytečná a kolo je třeba vyměnit.

Oprava pneumatiky

U některých moderních automobilů už není k dispozici rezervní kolo, které by celou situaci okamžitě vyřešilo. Proto se musíme pustit do opravy. K tomu se používá opravná sada v podobě sprejů či lepících sad. Výhodou je, že sady nezabírají tolik místa v kufru oproti rezervnímu kolu, ale jejich použití je limitované rozsahem škody na pneumatice. Konkrétně s ní lze opravit díra do velikosti cca 6 milimetrů.

Jak použít opravný sprej pro opravu pneumatiky

Velmi jednoduchou metodou opravy píchlého kola je použití opravného spreje. Tuto metodu zvládne prakticky každý motorista přímo na místě. Velkou výhodou je, že se kolo nemusí demontovat. Opravu provedeme přímo na autě.

Nejdříve vyčistěte místo okolo defektu. Poté nastavte kolo tak, aby defekt směřoval směrem dolů. Pak už stačí sprej důkladně protřepat, nasadit na ventilek a nastříkat obsaženou tekutinu do pneumatiky. Ta nateče do dírky a utěsní ji. Po aplikaci spreje je nutné nechat kolo dvacet až třicet minut zaschnout.

Jak vybrat nové pneumatiky

Takhle jednoduše vyberete pneumatiky. Jen pozor na ET.

I když je tato oprava defektu kola velmi jednoduchá, má i svá úskalí. Po opravě kola smíte jet pouze omezenou rychlostí. Tu se dočtete v návodu přímo na konkrétním tipu spreje. Obvykle je rychlostní limit stanoven kolem 80 km/h. Sprej je možné aplikovat pouze na velikost defektu o průměru kolem 2 až 3 milimetrů. Po opravě musí řidič co nejdříve vyhledat pneuservis, kde je třeba nechat pneumatiku odborně opravit. Oprava sprejem je pouze dočasným řešením, vhodným pouze na dojetí do nejbližšího servisu.

Jak použít lepící sadu na kompresor

Další často používanou metodou pro opravu kola je lepící hmota a kompresor. Ta se používá následujícím způsobem:

  1. Z konce odšroubujte nástavec a použijte ho k vyjmutí vložky z ventilu u poškozené pneumatiky.
  2. Přiloženou hadičku připojte koncem k láhvi těsnící hmoty a druhý konec nasaďte na ventil pneumatiky.
  3. Z láhve vylijte těsnící hmotu. Je třeba, aby byl defekt pneumatiky umístěn dole, aby do něj mohl sprej vlivem gravitace natéct a utěsnil jej.
  4. Kompresorem následně pneumatiku dohustěte na předepsanou hodnotu.
  5. Hadičku vyjměte a nasaďte ventilek na pneumatiku. Lepidlo funguje na bázi latexu a tuhle na vzduchu. Díra se zacelí a je možné dojet až do cíle. Doporučená rychlost po zalepení je 75 km/h a dojezd cca 200 km.

Jak vyměnit pneumatiku

Pokud je kolo prasklé nebo trhlina větší než 6 milimetrů, je třeba kolo vyměnit. K výměně potřebujete rezervní (náhradní) kolo, hever, klíč a šrouby.

Při výměně kola je nutné dbát na svou bezpečnost. Auto zaparkujte na rovném a pevném povrchu, ideálně na parkovišti. Použijte ruční brzdu a zařaďte rychlost. Pokud máte automat, nastavte jej do parkovací pozice. Připravte si rezervní kolo a nářadí.

Všechny šrouby povolte dříve, než auto zvednete. Následně umístěte hever v blízkosti poškozeného kola na místo k tomu určené. Auto zvedněte a zkontrolujte jeho stabilitu.

Odstraňte šrouby a následně kolo. Namontujte na osu kola rezervu. Ručně upevněte šrouby. Spusťte vůz z heveru a šrouby pomocí klíče pevně utáhněte na moment. Zabalte poškozené kolo, klíč, hever, výstražný trojúhelník (pokud jste použili) a můžete pokračovat v cestě.[1] Hlavně nezapomeňte pneumatiky ekologicky uložit.

Jak předcházet defektu u pneumatiky

To, že se na kole může stát defekt při každé cestě, musíte myslet předem. Je dobré mít po ruce vhodné nástroje a nářadí, rezervní kolo nafouklé na správnou hodnotu a celou povinnou výbavu, včetně trojúhelníku a reflexní vesty.

Defektu se dá i předejít. Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách alespoň jednou za měsíc nebo před delší cestou. Pravidelně kontrolujte stav pneumatik. Praskliny na plášti jsou znamením, že je materiál za hranicí životnosti. Takové pneumatiky co nejrychleji vyměňte za nové. Pravidelně sledujte vyvážení pneu. Dále sledujte dezén, odstraňte přítomnost kamínků a jiných předmětů. Vyhýbejte se přetížení nad maximální hmotnostní zatížení.