Určitě jste si všimli zpřísněných postihů za některé přestupky, které přišly v platnost od letošního ledna. Jak je to s jízdou na oranžovou?

Změny bodového systému

Poměrně často se na internetu setkáváme s diskuzemi ohledně jízdy na oranžovou, jaké jsou povinnosti řidiče a ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích, a jestli je možné na oranžovou projet bez pokuty, nebo rovnou hrozí zákaz řízení.

Nejzásadnější změny v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích je nový bodový systém. Ten zavádí pásma dvou, čtyř a šesti bodů za různé přestupky podle jejich závažnosti. Jak je to tedy s jízdou na oranžovou, která svítí na semaforu?

Znáte stav svého bodového konta?

Zjistit to můžete jednoduše z pohodlí domova.

Deník iDnes před časem upozornil na případ, kdy řidič projel křižovatku na oranžovou a byl za to potrestán. Nikoho během svého počínání neohrozil a v klidu projel. Ke smůle řidiče jela kolem hlídka, která na oranžové zastavila. Řidič předpokládal, že za svůj prohřešek dostane pokutu do tisícikoruny, ale policie ho z rychle vyvedla z omylu. Od ledna se totiž změnil bodový systém a sazba pokut je mnohem vyšší. Nejnižší postih za projetí křižovatky na oranžovou je dnes 4,5 tisíce a přičtení hned šesti trestných bodů.

Co na to říká zákon? Paragraf 70 zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích se dle zákona 271/2023 Sb. NEMĚNÍ.

Co z toho plyne?

„Signál se žlutým světlem znamená povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou Příčná čára souvislá, což znamená - dej přednost v jízdě! a příčná čára souvislá s nápisem STOP. A kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením; je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě“.[1]

V této citaci je důležitá především poslední věta. Ta dovoluje řidiči projet křižovatkou na oranžovou – v případě – že by vozidlo před křižovatkou nestihl bezpečně zastavit.

A zde nastává největší problém. Řidiči ve chvíli, kdy vidí na semaforu oranžovou, dupnou na plyn, ve snaze projet křižovatkou co nejrychleji. Zde se jednoznačně jedná o přestupek.

Rozhodnutí, zda je řidič schopen bezpečně zastavit vozidlo před křižovatkou, je pouze na něm. Protože on zná nejlépe vlastnosti svého vozidla i přepravovaného nákladu. Typickým příkladem je projetí křižovatky na oranžovou ve chvíli, kdy řidič za vámi nedodržuje bezpečný rozestup a může hrozit srážka, pokud byste prudce zabrzdili.

Kolik bodů za oranžovou?

Jedinou změnou od nového roku je v tomto případě sankce za nezastavení vozidla tehdy, pokud se prokáže, že by bylo možné bezpečně zastavit. Pokuta se z nejvyšší částky 2 500 korun v příkazním řízení na místě a ze 2 500 korun na 5 000 korun ve správním řízení a připočtení 5 trestných bodů zvýšila na 4 500 až 5 000 korun na místě a 7 – 25 000 korun ve správným řízení a přičtení 6 trestných bodů.[2]

Kdo prokáže, že řidič mohl na oranžovou zastavit?

Prokázání toho, že řidič mohl bezpečně zastavit na oranžovou a záměrně to neudělal, musí „žalobce“. A to je v praxi úřad ve správním řízení. Řidič tedy nemusí prokazovat, že nemohl svůj vůz bezpečně na oranžovou zastavit.[3]

Jak dlouho svítí oranžová na semaforu?

A kolik máte času na reakci? Oranžová svítí zpravidla 3 vteřiny. Při standardní rychlosti ve městě 50 km/h by na suché vozovce měl řidič bezpečně zabrzdit na 28 metrech. Jsme zvědaví, jak s tím zamíchá čtvrtá barva na semaforu, i o tom se uvažuje.