Generace Z – lidé narození v letech 1995 až 2012. V jiných terminologiích může období končit v roce 2010 nebo začínat roku 2000. Podle dat jde ale o nejpočetnější generaci na světě a je zde možné vysledovat trendy, které tuto generaci spojují. Tím hlavním jsou sociální sítě.[1]

Osamělá generace, která vyrostla na Instagramu

Jedná se o mladé lidi, kteří čelí vysokým nárokům i zrychlené době. Ovlivňují je naprosto jiní lidé než dříve, kdy výraznými osobnostmi k diskuzím mezi mládeží byli například televizní celebrity. Teď už tomu tak není. Generace Z holduje sociálním sítím, tedy zejména Instagramu a TikToku.

Přestože právě sociální sítě vznikly za účelem uživatele propojovat, současní mladí lidé se naopak často cítí osaměle. Osobní kontakty totiž navazují především ve škole a zbylý čas tráví na mobilu nebo počítači bez přirozeného kontaktu. Zajímavé je, že tím se posouvá i význam škol. Nejde již pouze o vzdělávání, ale spíše o samotné setkávání.

Nemusí si rozumět s jinými generacemi

Po ukončení studií pak dochází k tomu, že mladí lidé ztrácí osobní kontakty. Kvůli tomu se u nich může vyskytovat pocit frustrace, osamělosti nebo deprese. Narůstá podíl osob v tomto věku, které se potýkají i s vážnými psychickými problémy.

Ke všem zmíněným nesnázím, které ze způsobu života generace Z plynou, je možné přidat další problémy. Mladí ztrácí kontakt mezi sebou navzájem, ale zároveň roste bariéra také mezi nimi a staršími lidmi. Generace Z totiž používá nová slova a zkratky, kterým rodiče nebo učitelé nemusí rozumět. Může se jednat například o počeštěné anglicismy.

Nemají jistou budoucnost

Mladí lidé dnes trpí ztrátou jistot. Obávají se budoucnosti i vlivem vysokých cen nemovitostí. Raději tedy žijí přítomností a nevidí smysl ve spoření, když peníze tak ztrácí hodnotu. Také proto často tíhnou k luxusu a k nákupům drahých produktů nebo zážitků, které si zkrátka chtějí užít.[2]

Trendem je užívat si. Peníze vkládají do něčeho, co nepotřebují, a to i proto, že zakládání rodiny je ještě v nedohlednu. Zato bývají fixováni na silné prožívání i toho, co se děje kolem nich – politická situace, globální problémy, ekologie, ekonomika, sociální nejistota nebo mezilidské vztahy.

Ačkoliv se jiným generacím může zdát chování mladých lidí nezodpovědné, faktem zůstává, že je k určování si priorit dohání současná digitální doba a další okolnosti, které aktuální svět přináší.