Chystáte se na první dovolenou u moře s elektromobilem? Má to celou řadu výhod, ale také vás některé situace mohou zaskočit. Cestu si elektromobil naplánuje sám, ale můžete to udělat také za něj. V praxi není vůbec složité cestovat s čistě elektrickým autem, jak si mnozí myslí.
S elektromobilem začíná to pravé dobrodružství
Nezáleží na tom, zda v elektromobilech vidíte budoucnost nebo je ze zásady zavrhujete, ale určitě stojí za to si jízdu s autem na baterky alespoň jednou vyzkoušet. A proč se rovnou nevydat na pořádné dobrodružství? Vyzkoušeli jsme jízdu elektromobilem až k moři. Jaké to bylo?
Jak vybrat správné auto?
Auto si nikdy nekupujeme bez testovací jízdy. Předpokládáme tedy, že ani elektromobil by si nikdo nekoupil bez předešlého testování. Nejlepší je, si auto někde půjčit a vyrazit na pořádnou testovací jízdu. Kdy jindy a kam jinam, než na dovolené u moře? Máme pro vás skvělý tip. Pokud se rozhodnete auto vyzkoušet na týden či dva, zkuste oslovit přímo dealera nebo automobilku. Ti jsou schopni vám poskytnout auto zdarma třeba na celý víkend nebo vám udělají pěknou cenovou nabídku za delší pronájem. Vy tak budete mít dostatek času auto v klidu otestovat.
Cestovní pojištění se vyplatí
Neriskujte hospitalizace a desetitisícové poplatky. Pokryje to cestovní pojištění za pár stovek.Vyrazte na první jízdu
Pro první testovací jízdu máte auto vybrané. Skvělou zprávou je, že nemusíte řešit žádné peripetie, jako je porucha nebo řízení. Auto je pojištěné a vy se můžete klidně opřít do pedálů. Jediný rozdíl oproti spalovacímu motoru je, že neuslyšíte zvukovou kulisu bublajícího spalováku. Opravdový rozdíl poznáte až při rozjezdu. Tady poznáte teprve tu pravou zábavu. Vše se totiž odehrává hned. Elektromobil nemá prodlevu mezi časem, kdy stlačíte plynový pedál a zrychlením. Nečeká se na automat, až si zařadí. Prostě zrychlení pocítíte v ten okamžik, kdy šlápnete na plyn.
Elektromobil a plánování cesty
Většina elektromobilů si trasu do stanoveného cíle naplánuje samo. Některé dobře (například modely Tesla) jiné trochu hůře. Vyzkoušeli jsme škodovácký Enyaq cestou do Splitu. Na první dobrou vybral cestu poněkud krkolomnou, ale jakmile si projdete detaily trasy, zjistíte, že výběr je uzpůsobený potřebám auta i posádce. Automobilka umožňuje zadat do systému preferované nabíjecí sítě, takže systém s nimi během plánování cesty počítá a plánuje si trasu podle vámi preferovaných dobíjecích stanic. Což je velmi důležitý detail!
Plánování daleké cesty nechte na své intuici
Plánování cesty k moři doporučujeme nastavit dle vašich preferencí. Určitě se budete chtít někde podívat. A je jasné, že na zastávce budete chtít auto nabít. Myslete na to, že s nabíjením to není ještě tak snadné. S nabíjecí kartou jednoho poskytovatele nabíjení není možné nabíjet u konkurence. Automobilky rádi poskytují svým zákazníkům nejrůznější nabíjecí karty, které zastřešují většinu nabíječek. Ale zde se setkáváme s velkou nevýhodou – vysokou cenou.[1]
Vyzkoušejte si neomezenou akceleraci
Cestu k moři si s elektromobilem užijete především na německých dálnicích. Jak už jsme nakousli, všechno se děje okamžitě. A to velmi rychle. Pokud jste si pro svou testovací jízdu nevybrali rozpočtový elektromobil, například od Dacie model Spring, velmi rychle přijdete na to, že předjet kolonu jako mávnutím kouzelného proutku není vůbec žádný problém. Ano. Většina elektrických modelů má dnes hodnoty zrychlení atakující sportovní modely vozů.
Dobíjení elektromobilu
Elektromobil se neobejde bez nabíjecí stanice. Vyzkoušejte si ekonomickou jízdu, jízdu ve městě i agresivnější cestu po dálnici. Jinak to nebude plnohodnotná testovací zkušenost! Podívejte se, kde se v okolí nacházejí vaše preferované nabíjecí stanice (i ty méně oblíbené) a klidně si na některou z nich zajeďte. Možná budete mít smůlu a nabíječka bude aktuálně obsazená. Nebo nebude fungovat. Ano, i to se stává! Ale to k cestování s elektromobilem prostě patří. A možná si budete muset poradit s procesem registrace a platby. Několikrát. Protože poskytovatel není jen jeden. A nezapomeňte také vyzkoušet domácí nabíjení pomocí zásuvky. Tady určitě nepoužívejte prodlužovací kabel! A pokud musíte, tak jedině ten kvalitní. Nabíječka pozná nevyhovující kabeláž a velmi snadno může dobíjení zablokovat. V horším případě kabel na několikátý pokus akceptuje, ale ten se bude nebezpečně přehřívat.
Plánujte podle okolností
Jste na cestách a rozhodli jste se vydat mimo trasu? Infotainment vozu má k dispozici aktuální informace o stavu nabití akumulátoru i predikci dojezdu. Je tedy schopen trasu libovolně upravovat podle vámi zvolených preferencí. Vždy počítá s tím, že je nutné nabíjet co nejrychleji, takže zohledňuje výkon nabíječek v okolí. Určitě vás nenasměřuje na nabíječku, kde strávíte dobíjením dlouhé hodiny. Naopak vás bude informovat o tom, za jak dlouho nabijete na kolik procent.
Držte se důležitého parametru
Kolem 70–80 % úrovně nabití baterie klesá nabíjecí výkon, jinak by se baterie rychle opotřebila. Rychlonabíjení vypadá v praxi tak, že auto se vám bude zhruba do 75 % nabíjet rychle a pak začne výkon rapidně klesat a posledních 10 % trvá i půl hodiny. Nemá smysl čekat na stoprocentní nabití baterie. Takže se nabíjí, dokud to jde rychle. A pak se pokračuje dál.[2]
Často se ptáte
1️⃣ Kolik kilometrů ujede elektromobil?
Elektromobil má v průměru dojezd na jedno nabití mezi 150 až 400 km. Samozřejmě modely s pokročilejšími bateriemi a technologiemi dosahují většího dojezdu. Dostanou se na hranici až 600 km na jedno nabití.
2️⃣ Jak dlouho vydrží baterie v elektromobilu?
Životnost baterie v elektromobilech se pohybuje mezi 8 až 20 lety. Vydržet by měly 1000 až 2000 cyklů nabíjení a vybíjení.
3️⃣ Kolik stojí jedno nabití elektromobilů?
Vezmeme si příklad nabíjenu u společnosti E.ON. Záleží, jestli jste registrovaný nebo neregistrovaný zákazník. Pokud jste registrovaní, tak u klasické nabíječky (za kWh) zaplatíte 8 Kč, u rychlé nabíječky 12,50 Kč. Neregistrovaný zákazník zaplatí 10 Kč a 15 Kč.