Berete auto jen jako spotřební materiál, nebo mu rádi dopřejete kvalitní péči ve specializovaném servisu? Tady jsou tipy, na čem můžete během běžné základní údržby ušetřit a na čem rozhodně nešetřit.

Když šetřit, tak chytře

Zná to asi každý z nás. Auto je potřeba prakticky denně. Na dojíždění do práce, nákupy, rozvoz dětí do školy a na kroužky, vyřizování nezbytností. Jenže rozbije se v tu nejméně vhodnou chvíli. Před dovolenou, při větších výdajích. A nastává otázka: Za kolik bude oprava a dá se nějak ušetřit?

Jenže šetření na autě není jen tak. Auto je složitý stroj, který potřebuje pravidelnou údržbu a péči. Mnohé díly podléhají běžnému opotřebení jako je například spojka, brzdy, pneumatiky a díly nápravy, které je nutné pravidelně měnit.

Diagnostika automobilu svépomocí?

Rozsvícenou kontrolku si zkontrolujete sami na cestách. Jak na to?

Jednou je potřeba vyměnit to, jindy ono. A jde vlastně o začarovaný kruh. Když dáte auto na pravidelnou jarní či podzimní kontrolu nebo měníte pneumatiky, většinou slyšíte od mechanika, že je třeba něco vyměnit. Je možné na těchto dílech nějak ušetřit?

Na něčem ano. Vždy je lepší „načaté“ díly vyměnit okamžitě, než čekat, až doslouží úplně. Protože rozbité auto uprostřed dálnice, ideálně někde v cizině, nikdo nechce. Je lepší vyměnit načaté rameno za pár stovek dříve, než se vylomí celé kolo a oprava půjde možná i do desetitisíců.[1]

Je autorizovaný servis vždy nutný?

Možná si říkáte, že autorizované servisy si účtují dražší práci a originální díly jsou také o dost dražší. Ne vždy je to ale pravda. Většina autorizovaných servisů nabízí majitelům starších aut mimo záruku výhodné balíčky služeb, takže se s cenami hodně přibližují neautorizovaným servisům.

Vše záleží na předběžné kalkulaci a samozřejmě domluvě. Navíc se vám bude pravidelně orazítkovaná servisní knížka od autorizovaného servisu hodit při prodeji vozu. Přece jen, dobře udržovaný vůz bude s největší pravděpodobností v lepší kvalitě, než vozy opravované „na koleni“.

Kolik bere autoservis na hodinu?

Pokud jste majitelem staršího vozu prémiové značky, servis v neautorizovaném servisu pro vás bude patrně výhodnější. Platit za servis za 10 let starý Mercedes, Audi, BMW či Porsche 2 000 Kč za hodinu práce mechanika v autorizovaném servisu je nesmysl. Tu samou práci vám udělá zkušený automechanik, který má často zkušenosti právě ze značkového autoservisu, za polovinu. Navíc můžete ušetřit také za neoriginální druhovýrobní alternativy náhradních dílů, které se těší dobré kvalitě, dost podobné jako nabízí originální díly. Zkušení automechanici přesně vědí, které díly jsou kvalitní a nabídnou vám z několika variant. Samozřejmě vždy s ohledem na poměr kvality a ceny.

Kupujete starší auto?

Zjistěte skutečný stav kupovaného vozidla. Dohledáte například historii poškození i skutečný stav najetých kilometrů.

Originální nebo druhovýrobní náhradní díly na vozidlo?

Vybrat originální díl nebo sáhnout po kvalitní druhovýrobě? To je ožehavá otázka, která rozproudí dlouhé debaty u všech majitelů aut. Obecně lze říci, že originální díly budou vždy do daného vozu pasovat s naprostou přesností. Výrobce ručí za jejich funkce a jsou navržené a vyrobené přesně pro váš typ vozu.

U druhovýroby může nastat problém během montáže a navíc si nemůžete být vždy jistí, jak dobře byl daný díl odzkoušený.

U filtrů, úchytek, trubek a jiných drobných komponent je to s největší pravděpodobností jedno. Ale životně důležité díly z neověřené druhovýroby jsou velmi riskantní. Například filtr sání je věc, která když nefunguje jak má, může zničit celý motor. A cenový rozdíl mezi originálním dílem a druhovýrobou? Nezanedbatelný.  

Ale ne vždy jsou druhovýrobní díly strašákem. Naopak třeba starší modely aut mohou mít druhovýrobní díly oproti originálním dílům kvalitnější. Přece jen. Doba jde kupředu. Výrobci používají moderní technologie a není divu, že se dnešní druhovýrobní díly se těší lepší kvalitě, než originální díly vyráběné před 20 a více lety.  

Pozor na olej

Pokud se bavíme o práci na autě při pravidelném servisu, patrně bude vždy zahrnovat výměnu oleje. A s tím je to opravdu věda. Není dobré spoléhat pouze na viskózní třídu (například 5W-30). Je nutné sledovat také správnou specifikaci a normu výrobce. A tady se parametry výrazně liší. Každá značka vozu má svou vlastní normu pro motorové oleje. Vybírejte pouze správný olej pro konkrétní model vozu. Špatná specifikace oleje a norma může způsobit zvýšenou tvorbu popílku, který pak poškodí DPF. Držte se tedy doporučení výrobce svého vozu a neberte ohledy na značku výrobce oleje.[2]