Jak komunikujete s automechanikem, když potřebujete auto opravit? Občas to není jednoduché, že? Někdo se toho dokonce i obává, protože to opravdu není jeho parketa. Nebojte se, špatně položené otázky rozhodně neovlivní kvalitu odvedené práce. Ale jestli si z následujících řádků něco vezmete, tak uděláte svému automechanikovi lepší den. Zpovídala jsem svého dvorního mechanika Karla Smetáka z dílny K.S Autoservis u Mariánských Lázní, který mi odpověděl na nejčastější naivní otázky zákazníků. Takhle to dopadlo.
Proč je komunikace mezi zákazníkem a mechanikem důležitá?
„Interakce se zákazníky je pro každého majitele autoservisu na prvním místě. Koneckonců každý mechanik potřebuje zjistit, s jakou závadou zákazník na svém autě přijel, a zákazník chce slyšet, jaký bude průběh opravy a kolik bude oprava stát. Jinak tomu není ani na mé dílně. Chci, aby bylo vaše auto, motorka nebo dodávka správně opravena, v co nejkratším čase. Ale existuje celá řada nepředvídatelných aspektů procesu oprav, které vyvolávají v zákaznících otázky. To je v pořádku. Každému klientovi rád zodpovím veškeré dotazy týkající se procesu opravy automobilu. Ale pak jsou tu otázky, nad kterými mi zůstává rozum stát a těžko se mi hledá rozumná odpověď,“ říká automechanik Karel Smeták z dílny K.S Autoservis
Otázka zákazníka: Máte na mě čas? Už jsem volal na všechny servisy v okolí a všude mi řekli termín až za 3 týdny.
Odpověď mechanika: Vezmu vás v nejbližším termínu, ale dnes to nebude.
Vysvětlení mechanika: „Každá dílna má nasmlouvané termíny, které musí dodržet. Také se mohou vyskytnout urgentní situace, které je třeba řešit okamžitě. Tím, že přijdete na dílnu s těmito slovy, dáte mechanikovi najevo, že on je jednou z posledních možností v okolí a patrně k němu nemáte ani důvěru.“
Otázka zákazníka: Můžu vám to zaplatit příští měsíc? Nebo půlku nyní a půlku později?
Odpověď mechanika: Můžete.
Vysvětlení mechanika: „Co na to říct? Tato otázka přijde zpravidla ve chvíli, až když je auto opravené. Ačkoliv jde o porušení předběžné dohody mezi zákazníkem a mechanikem, dílna se snaží i v takové situaci domluvit. Zákazník dostane předběžný návrh ceny za opravu a když ji potvrdí, považuje se za přijatou. V případě, že se částka navýší během opravy, mechanik klientovi volá a situaci konzultuje. Proto je žádost o posunutí platby nebo její rozdělení neoprávněné a dílna není banka. Nicméně mechanik vůz zadržet nemůže.“
Otázka zákazníka: Můžu vás poprosit o montáž vlastních dílů? Ale dostanu na ně také záruku, že ano?
Odpověď mechanika: Můžete, ale mám dvojnásobnou hodinovou sazbu uvedenou v oficiálním ceníku.
Vysvětlení mechanika: „Nákup vlastních dílů dnes není žádný problém. Ale mnoho zákazníků si neuvědomuje, že pod daným typem auta se skrývají dva i více druhů dílů. Pokud se stane, že si přinese nekompatibilní díl, zaplatí za zbytečný čas, který auto stráví na zdviži, než se přiveze správný díl. Další problém je nákup nejlevnějších dílů, které nemají dlouhou životnost oproti kvalitním dílům ani nemusí správně „sedět“. Za takové díly nemůže mechanik nést odpovědnost, natož pak dát záruku.“
Otázka zákazníka: Napojíte mi auto na diagnostiku zdarma?
Odpověď mechanika: Poplatek za diagnostiku je pevný, musí mi pokrýt náklady spojené s jejím nákupem i pravidelnou roční aktualizací.
Vysvětlení mechanika: „Kvalitní diagnostika se dnes pohybuje kolem sta tisíc korun. Každoroční aktualizace pak stojí další desítky tisíc korun. Zákazník si neuvědomuje, že napojení na počítač a samotná generace chyb trvá sice několik minut, ale poplatkem přispívá na to, že je mechanik schopen zjistit konkrétní závadu, kterou opraví přímo a vyhne se tak opravám typu pokus/omyl, čímž ušetří zákazníkovi mnohdy velké finanční výdaje.“
Otázka zákazníka: Můžete mi dát slevu za díly, které objednáte?
Odpověď mechanika: Nelze poskytnout slevu na nákup dílů.
Vysvětlení mechanika: „Nákupem dílů se hradí výdaje spojené s nákupem vybavení do dílny. Aby bylo možné auto opravit, je třeba použít běžné nářadí i speciální zařízení. Průměrně se na dílně musí každý měsíc vyměnit vybavení. Podléhá totiž běžnému opotřebení a neustále se obměňuje. Doplňuje se také speciální zařízení, které umožňuje jednodušší a rychlejší opravy. Vybavení celé dílny představuje zadlužení na celý život. Proto není procentuální sleva v tomto ohledu fér.“
Otázka zákazníka: Na YouTube jsem viděl, že oprava trvá několik minut. Proč vám to trvalo tak dlouho?
Odpověď mechanika: Zavolejte na YouTube a objednejte se na opravu.
Vysvětlení mechanika: „Videa umístěná na internetu se zkracují, upravují a rozhodně neobsahují vše důležité. Zaměřit se na průměrný časový údaj uvedený na internetu není možné. Pokud se podíváme na totožný typ auta ve stejném stáří, nikdy nenajdeme stejný stav. Zatímco jedno auto je garážované a v technicky dobrém stavu, druhé na sobě může mít viditelné známky koroze, která způsobuje složité pracovní úkony. V praxi to znamená, že výměna čepu na jednom autě může trvat hodinu, zatímco na druhém pak klidně tři.“
Otázka zákazníka: Můžu vám auto přivézt v neděli?
Odpověď mechanika: Přivezte auto ve sjednaném termínu.
Vysvětlení mechanika: „Pokud se domluvíme se zákazníkem na konkrétním datu, je třeba tento termín dodržet. Mechanici si rozvrhují práci podle složitosti úkonů a časové prodlevy představují komplikace. Přivézt auto mimo sjednaný termín je nepříjemné pro obě strany. A co teprve, když místo v pondělí zákazník přiveze auto v neděli nebo kdykoliv pozdě večer. Tento nešvar se stal v posledních letech bohužel rutinou.“
Ptejte se
„Dejte svému mechanikovi jasně najevo, že vás zajímá, co se děje s vaším autem a jakou práci na vašem autě provádí. Dejte mu mnoho otázek a klidně se nebojte nechat si vysvětlit technické otázky, kterým nerozumíte. Každý mechanik vám rád odpoví a popovídá si s vámi. Pro nás mechaniky není nic příjemnějšího než mít spokojené zákazníky. A za mě je skvělé mít se zákazníkem vřelý, přátelský vztah. Agresivní nebo obviňující otázky opravdu nejsou potřeba,“ dodává mechanik Karel Smeták z dílny K.S Autoservis – Zelená 183, Valy u Mariánských Lázní.