Zelený čaj bychom mohli označit za jednu ze superpotravin. Jeho pravidelné a správné užívání napomáhá v boji proti volným radikálům, snižuje riziko výskytu srdečních chorob, pročišťuje organismus, zlepšuje zrak, ale je také výborným pomocníkem při spalování kalorií.

Trocha dějin do začátku

O účincích zeleného čaje se vyprávělo již více než před pěti tisíci lety v Číně. Tamní obyvatelé sbírali lístky čajovníku čínského. Tehdy se jednalo o velmi luxusní nápoj, neboť proces zpracování a uchování čaje představoval složitou a nákladnou agendu.

V r. 1191 shrnul účinky zeleného čaje buddhistický mnich Eisai v tzv. Knize čaje. Už na konci 12. století se vědělo o účincích na srdce a mozek. Postupem let se pití zeleného čaje stalo běžnou záležitostí, ale ani dnes nevymizely různé rituály, které jeho přípravu a konzumaci provázejí a stávají se tak součástí různých kultur.

Druhy zeleného čaje

Zelený čaj je často titulován jako nejzdravější nápoj planety. Jeho produkce tvoří až pětinu všech druhů čaje, které jsou produkovány. Mezi konzumenty vede varianta sencha, ale stále oblíbenější se stává varianta matcha. Je zajímavé, že se jedná o tu samou rostlinu, ale pěstovanou v různých nadmořských výškách, v různé půdě a sbíranou různým způsobem a v jinou dobu.

Sběr zeleného čaje (Autor: elements.envato)
Sběr zeleného čaje (Autor: elements.envato)

Mezi „green-tea-špičku“ patří samozřejmě Čína s Japonskem, kteří si v pití zeleného čaje vytvořili několik rituálů a jejich obecnou dlouhověkost připisují právě pití zeleného čaje. Mezi producenty patří i Indie nebo Cejlon.

Složení zeleného čaje

Účinky čaje vyplývají z jeho složení. Zelený čaj se může pochlubit katechiny, kofeinem a theaninem, které váš organismus povzbudí. Pokud tedy nejste fanoušky ranní kávy, vřele doporučujeme správně připravený zelený čaj (na přípravu se podíváme posléze). V jednom šálku je asi 20 mg čajového kofeinu, který se na rozdíl od kávového uvolňuje pomaleji, tudíž nabízí delší účinek, navíc nezatěžuje srdce a cévní systém.

Je také plný pektinu, chlorofylu, sacharidů a saponinů. Pektin je vhodnou vlákninou pro vegany a lidi s bezlepkovou dietou. Chlorofyl zvyšuje kvalitu a množství červených krvinek a pomáhá při různých poraněních – odřeniny, popáleniny, podráždění pokožky. Saponiny působí diureticky (močopudně), pomáhají při vykašlávání hlenů, mohou se využít i jako slabé projímadlo a ocení ho i kardiaci při léčbě cév.

Zelený čaj je také plný vitamínů, např. B1, B2, C, E, P a niacin. Díky tomu je prospěšný i v kosmetickém odvětví, a to zejména v péči o aknózní pleť. Je znám pro své čisticí a detoxikační účinky.

V neposlední řadě je zelený čaj minerální bombou. Obsahuje vápník, zinek, fosfor, mangan, měď a fluorid. V přiměřeném množství je tak prospěšný pro kosti a klouby, zinek zase posílí nehty, fluorid zubní sklovinu.

Účinky zeleného čaje

Jedním z největších benefitů pití zeleného čaje je boj proti vzniku rakoviny a různých zánětů (dle nového výzkumu doktorky Anjali Moenové, gastroenteroložky z nemocnice Lenox Hill Hospital působí příznivě při „opravě“ porušených střev – zesiluje střevní bariéru proti průniku toxinů).

Díky povzbuzujícím látkám ho ocení ti, kteří nejsou úplnými fanoušky kávy, ale i ti, kterým káva nevadí a rádi ji prostřídají. Pití zeleného čaje vřele doporučujeme studentům ve zkouškovém období namísto různých tobolek, které mají zklidnit mysl a povzbudit soustředění. Na lidský mozek působí příznivě i v tom smyslu, že snižuje riziko nástupu demence.

Zelený čaj ocení také sportovci a všichni ti, kteří se snaží se svým tělem něco dělat. Výborně funguje jako spalovač tuku a booster. Navíc tělo zbavuje toxických látek.

Šálek zeleného čaje doporučujeme i těm, kteří trpí na zdravotní problémy v ústní dutině. Účinně ničí bakterie v ústech, čímž eliminuje riziko vzniku zubního kazu a plaku. V neposlední řadě vyrovnává hladinu cukru v krvi, předchází výskytu srdečních obtíží a účinně pomáhá osobám, které trpí artritidou.

Jeho účinky jsou známé i v kosmetickém odvětví. Výtažky ze zeleného čaje zklidňují a hydratují nejen pleť, ale i vlasy. Najdete ho proto v šamponech, kondicionérech, obličejových a tělových krémech, ale i v různých maskách, sérech a olejíčkách.

Příprava zeleného čaje

Pokud si uvařenou vodou z rychlovarné konvice zalijete pytlíček zeleného čaje, přílišnou službu svému tělu neuděláte. Proto vám doporučujeme koupi kvalitního sypaného zeleného čaje, jehož příprava je ale o něco složitější (a stejně tak i uchovávání).

Na jeden šálek (250 ml) je potřeba cca 4–5 g zeleného čaje, což jsou nějaké dvě čajové lžičky. Ty je potřeba zalít nejlépe pramenitou vodou v teplotě 80 °C, protože příliš vysoká teplota připraví nápoj o všechny prospěšné látky, navíc by čaj hodně zhořkl. Doba louhování záleží na druhu čaje. Některým stačí 1–2 minuty, jiné potřebují minut i pět.

Příprava zeleného čaje (Autor: Japan Objects)
Příprava zeleného čaje (Autor: Japan Objects)

Zelené čaje lze zalévat opakovaně, pouze s tím rozdílem, že je potřeba prodloužit délku louhování. Nejkvalitnější je většinou nálev druhý.

Správně připravený čaj je bohatý na chuti a příjemný na vůni, která je květinová a lehce ovocná. Většinou není potřeba zelený čaj sladit, protože pokud je připravený správně, je přirozené nasládlý. Denně je možné vypít jeden litr zeleného čaje (správně dávkovaného).