V dnešní rychlé a digitální době má váš životopis jen několik vteřin na to, aby udělal dojem. A jak to zařídit? Právě shrnutí CV je ta klíčová část, která rozhoduje o tom, jestli personalista bude chtít pokračovat ve čtení, nebo se přesune k dalšímu uchazeči.

Poznejte sami sebe: Co dělá vás jedinečnými?

Začněte otázkou: Co je na vás jedinečného? Jaké jsou vaše nejsilnější stránky a čím se lišíte od ostatních uchazečů? Shrnutí by mělo být jakousi „upoutávkou“ na vaši kariéru. Tady nešetřete sebevědomím – nebojte se vyzdvihnout své úspěchy a schopnosti. Ale pozor, nezaměňujte sebevědomí s arogancí. 

Představte si shrnutí jako trailer k filmu – krátký, ale výstižný. Stačí tři až čtyři věty, které jasně řeknou, kdo jste, co umíte a jakou přidanou hodnotu přinášíte. Pokud máte více než deset let zkušeností v oboru, zmiňte to. Máte speciální dovednosti, které vás odlišují? Věnujte jim místo. A hlavně – buďte konkrétní. Místo „mám bohaté zkušenosti v projektovém managementu“ napište „vedl jsem týmy až o 20 lidech a úspěšně dokončil projekty s rozpočtem 10 milionů korun.“

Relevance, relevance, relevance

Jedním z největších triků, jak udělat shrnutí CV efektivní, je zaměřit se na relevanci. Co personalista vlastně hledá? Shrnutí by mělo reflektovat to, co je relevantní pro danou pozici. Všechny vaše životopisy by měly být upraveny na míru konkrétnímu zaměstnavateli a pozici, o kterou se ucházíte. 

Máte bohaté zkušenosti z oboru financí, ale ucházíte se o pozici v marketingu? Nezapomeňte zmínit dovednosti, které mohou být užitečné pro marketingový svět, jako třeba analýza dat nebo schopnost pracovat s velkými rozpočty. Nebojte se trošku ladit svůj příběh tak, aby zapadl do rámce pozice, o kterou usilujete.

Vizuální stránka: Když vzhled rozhoduje

Ruku na srdce – nikdo nemá rád chaos. A už vůbec ne personalisté, kteří procházejí desítky, ne-li stovky životopisů denně. Vizuálně nepřehledné a chaotické CV může způsobit, že i ten nejlepší obsah zanikne v nepořádku. Proto je důležité, aby váš životopis vypadal dobře a byl snadno čitelný. Personalisté ocení, když se v CV snadno zorientují a během několika vteřin najdou klíčové informace.

Dobře strukturované CV by mělo mít jasné sekce – jako třeba zkušenosti, vzdělání, dovednosti – s výraznými nadpisy a logickým uspořádáním. Nepodceňujte ani použití vhodných fontů a barev. Volte minimalistické a profesionální fonty (například Arial nebo Calibri) a držte se neutrálních barev. Není třeba se pouštět do divokých experimentů s barvami – růžový Comic Sans asi neudělá ten dojem, který chcete.

Konečně, pamatujte, že personalista na čtení vašeho životopisu nemá hodiny, ale spíš minuty – v lepším případě. Proto je zásadní, aby shrnutí bylo krátké a výstižné. Váš životopis by neměl být románem, ale jasně strukturovaným a výstižným dokumentem, který personalistovi ulehčí práci.