Dostupný prostor pro logistické haly je stále vzácnější. Zároveň se u mnoha výrobních, obchodních a logistických společností zvyšuje potřeba skladovacích prostor – v některých případech však třeba jen sezónně. Vlastnit nemovitost nemusí být vždy tím nejlepším řešením.
Pokud chcete svým zákazníkům nabídnout dostatečný výběr a rychlé dodání, potřebujete především dostatek prostoru pro skladování. Při hledání vhodných logistických nemovitostí si stále více společností klade otázku: postavit, koupit nebo pronajmout?
Okolí obytných prostor a skladů
Vzhledem k omezené dostupnosti stavebních pozemků pro logistické nemovitosti bude pravděpodobně v mnoha regionech obtížné koupit sklady. Zvláště v okolí Prahy nezbývá téměř žádné volné místo.
Alternativou ke koupi nebo pronájmu celých skladů je využití volného skladovacího prostoru ve víceuživatelských skladech nebo v nemovitostech jiných společností, které nejsou plně využívány. Provozovatelé skladů často nabízejí volnou kapacitu pro zvýšení využití. Jaké lokality jsou k dispozici? Obvykle se jedná o lokality na okraji Prahy, s dobrým napojením na dálnici, jako například:
- Amesbury Business Park Prague Zličín
- Karlovarská Business Park
- Business Park Letňany
Setkat se se profesionálním skladovacím prostorem ale můžete i například v centru Prahy, na Smíchově. Na pronájem skladů Praha nabízí poměrně hodně a nabídka je vcelku široká. Proč byste si ale měli pronajmout pro své podnikání sklad?
Bezpečnost vs. flexibilita
Předně lze říci, že na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Každá společnost má jiné požadavky, které jsou úzce spjaty s výběrem logistické nemovitosti a ovlivňují tedy i rozhodnutí pro nebo proti vlastnictví.
Při stavbě nebo koupi logistické nemovitosti držíte všechny trumfy a můžete halu rozvíjet nebo měnit podle svých představ. Naproti tomu při pronájmu jste závislí na místních podmínkách – ovšem se zvýšenou flexibilitou. To je faktor, který by se neměl podceňovat, zejména při kratších smluvních obdobích a výkyvech poptávky.
Vlastnosti vs. cena
Při pronájmu prostor je však důležité zvážit nejen cenu, ale také vybavenost. Pro online prodejce existují například speciální nemovitosti, které mají výrazně vyšší úroveň automatizace než klasické sklady.
Hlavní kritéria vybavení pro logistické vlastnosti jsou:
- Typ skladování: včetně vysokých regálů, blokové skladování, speciální skladování, jako jsou nebezpečné materiály nebo skladování potravin
- Úroveň automatizace
- IT vybavení
- Dopravní spojení
- Speciální funkce, jako jsou čisté prostory, sprinklerové systémy a podobně
Outsourcing služeb
V této souvislosti by ale měla být vyjasněna i otázka, kdo řeší logistiku ve skladu. Stále více společností outsourcuje své logistické procesy a najímá profesionály. Při pronájmu skladových prostor lze takové služby někdy rezervovat u poskytovatele služeb, který nemovitost spravuje.
Tím, že si firmy najímají externí poskytovatele logistických služeb, mohou dosáhnout více efektivního a specializovaného řízení svých skladových operací. Tato strategie také umožňuje firemním manažerům zaměřit se na své hlavní obchodní aktivity, zatímco logistika je svěřena odborníkům.
Přestože toto řešení může nabídnout mnoho výhod, je důležité pečlivě zvážit, jaké služby poskytovatel logistiky nabízí a jakým způsobem se tyto služby hodí k potřebám konkrétní firmy. Také je klíčové zajistit, aby komunikace a spolupráce mezi poskytovatelem logistiky a firmou byly účinné a přizpůsobené potřebám obou stran.