Jste ekologičtí nadšenci? Neustále a v jednom kuse přemýšlíte, jak můžeme pomoct a ušetřit naši planetu? Nebo jste jen vášniví milovníci aut? Potom je možná pro vás řešení začít šetřit a pořídit si zbrusu nový elektrický vůz, který jezdí vlastně úplně zadarmo, pouze na sluneční energii. Na trh se má dostat již letos na podzim, tedy v roce 2022.

Vývoj „samonabíjení“

Nizozemská firma Lightyear v čele s šéfem Lexem Hoefslootem má v plánu již na podzim roku 2022 významný převrat v automobilovém odvětví. Tato firma začala tvořit auta, která budou schopna se sama nabíjet pomocí solárních panelů, které budou umístněny na karoserii, konkrétně na střeše, kapotě a kufru vozidel. Jen na kapotě těchto aut prý nalezneme až pět čtverečních metrů solárních panelů, ty budou mít výkon přibližně jedna a pět setin kilowattu. Solární panely zvládnou dodávat energii do baterie vozu, a to nejen během samotné jízdy, ale dokonce i při parkování.

Budoucím předpokladem je, že se každé auto denně „samonabije“ až na sedmdesát kilometrů jízdy, to však jen během parného léta a jara. Vývoj tohoto modelu trval celých dlouhých šest let. Prvním státem, kde bude vůz uveden na trh již v listopadu 2022, je Finsko. Záruka na Lightyear 0 je osm let nebo dvě stě tisíc najetých kilometrů.

Pořizovací cena a výkon těchto automobilů

Mohlo by se jednat o nejekologičtější vozy moderní doby, avšak za nemalé peníze. Každé vozidlo z první série (devět set čtyřicet šest kusů) vyjde zhruba na dvě stě padesát tisíc eur (v přepočtu podle současného měnového kurzu asi šest milionů dvě stě padesát tisíc korun českých). Cena je mnohonásobně vyšší než u elektroaut střední třídy a je zhruba stejná jako pořizovací cena Ferrari. Takový finanční vklad se nám nikdy nemůže peněžně vrátit, ať už bude elektřina zdražovat sebevíc, proto jsou v praxi panely na Lightyear 0 bohužel nevyplatitelné. Tento elektromobil si může pořídit jako hračku a chloubu jen malá hrstka lidí, které můžeme zařadit do skupiny opravdových zbohatlíků.

Výkony auta jsou však úctyhodné. Technicky jsou opravdu na velké úrovni, ale tato nadprůměrná technika vede k přespříliš vysoké ceně. Nejvyšší dosažená rychlost u tohoto automobilu je sto šedesát kilometrů v hodině. Zrychlení z nuly na sto trvá přibližně deset sekund, to je poměrně dlouhá doba. Baterie by měla mít kapacitu šedesát kilowatthodin, to také není moc. Lightyear zaručuje dojezd až šest set dvacet pět kilometrů. Při průměrné rychlosti sto deset kilometrů v hodině se odhaduje dojezd pět set šedesát kilometrů. Lightyear 0 slibuje najezdit až tisíc kilometrů mezi jednotlivým nabíjením.

I dnes existují elektromobily s nainstalovanými solárními panely, ale rozhodně z nich nečerpají tolik sluneční energie, jako to má v plánu Lightyear 0. Například Hyundai dobíjí při šestihodinové sluneční energii auto na čtyři kilometry jízdy. Toyota nabízí až šest kilometrů jízdy navíc. Obě auta čerpají oproti Lightyear 0 mnohem méně energie z důvodu menších rozměrů solárních panelů a také pro ně není Slunce dostatečným energetickým zdrojem.

Hlavní myšlenka

Plán elektromobilu Lightyear 0 je jednoduchý – snížit spotřebu a maximalizovat efektivitu. Spotřeba tohoto auta je deset kilowatthodin na sto kilometrů. Průměrná spotřeba elektromobilů je čtrnáct až dvacet pět kilowatthodin na sto kilometrů. Tyto hodnoty však nezapočítávají hodnoty ze „samodobíjení“ během jízdy. Vůz by tak mohl nabrat každou hodinu energii na dalších deset kilometrů jízdy.

Vzhled vozidla

Lightyear 0 je velký pětidveřový vůz, jehož kufr má objem až šest set čtyřicet litrů. V tomto se podobá Octavii combi. Auto nemá zpětná zrcátka, místo nich má kamery. Spodní část elektromobilu je krásně hladká. Zadní kola nejsou kapotována. V kolech nalezneme až čtyři motory. Dlouhý je pět metrů a váží jen patnáct set sedmdesát pět kilogramů.

Všechny tyto znaky vedou ke snížení odporu vzduchu, koeficient odporu vzduchu je na devatenácti setinách, což je u takového vozu pozoruhodný výsledek. Interiér vozidla je složen pouze z veganského a přírodního materiálu, to znamená, že v autě nalezneme ekologická semišová sedadla apod.

Budoucnost nebo slepá ulička?

Elektromobily jsou nejspíše auty budoucnosti, která budou k přírodě mnohem více šetrná, avšak za výše uvedenou cenu si toto ekologické auto pořídí opravdu jen málokdo. Nizozemské firmě Lightyear se však skutečně povedl obrat v automobilovém průmyslu, když se jim podařilo vyrobit auto, které může být poháněno jen sluneční energií, která je vlastně přístupná všem.