K podzimu neodmyslitelně patří déšť. A mokrá vozovka nejlépe odhalí, zda máte na autě dobré pneumatiky. Jak poznat kvalitu pneumatik a na co se při kontrole jejich stavu zaměřit?
Test pneumatik na podzim
Podzimní měsíce se vyznačují proměnlivým počasím. Zatímco v jednu chvíli svítí sluníčko, během pár minut padne mlha nebo začne pršet. Mokré silnice jsou většinou celý den a tak nezbývá, než si na silnicích dávat větší pozor. A to nemluvě o tom, když začne v pozdějším podzimu přituhovat a objeví se první mrznoucí mlhy a námraza na silnicích.
Stav pneumatik nepodceňujte
Přezutí pneumatik se teď řeší ve velkém. Jenže co když jste na své auto obuli nekvalitní nebo nevyhovující pneumatiky? To zjistíte poměrně rychle. Stačí jedna jízda na mokru. Sjeté pneumatiky patří jednoznačně k největším prohřeškům na silnicích. Jenže kromě vysoké pokuty a ztráty bodů si koledujete také o pořádný průšvih v případě nehody. Odhalte konec životnosti pneumatik včas.
Zimní výbava v autě
Máme pro vás seznam 11 věcí, které by neměli v autě v zimě chybět.Jak poznat špatné pneumatiky
Před obutím pneumatik je důležité ověřit si jejich stáří. Pro tento účel stačí použít jednoduchou kalkulačku, která je k dispozici na internetu. Do ní zadáte údaj DOT z pneumatiky. DOT je uvedený na všech pneu a obsahuje čtyři čísla. Kalkulačka tento údaj převede na datum výroby dané pneumatiky. Obecně platí, že pokud je pneumatika starší tří let, má prokazatelně horší jízdní vlastnosti. A nevadí, že vzorek je téměř nedotčený. Pneumatiky starší čtyř let nedoporučujeme obouvat vůbec.
Vizuální kontrola pneumatik
Pokud pneumatika prošla testem stáří, přichází na řadu další důležitá věc. A to vizuální kontrola. Na co se zaměřit:
- Nesymetricky sjetý vzorek – pokud je na jedné straně vzorek sjetý více než na druhé, nebo jsou na pneumatice viditelné plošky, značí to problém s nápravou. Patrně budete potřebovat seřídit nebo opravit podvozek. Čím dříve opravu v autoservisu provedete, tím méně vás nakonec celá oprava bude stát.
- Praskliny – jsou nejčastějším problémem starších pneumatik. V dnešní době je však slovo „stáří pneumatik“ poměrně relevantní. Z praxe víme, že i dva roky staré pneumatiky už vykazují známky onoho stáří. Pneumatiky s drobnými prasklinami mohou během cesty prasknout. Doporučujeme stav pneumatik kontrolovat nejen při samotném přezutí, ale pravidelně během celého roku. Dnešní pneumatiky se „stářím“ projevují už poměrně brzy od nákupu.
- Cizí předměty v dezénu – může se stát, že během cesty najedete na kamínek, hřebík nebo jiný předmět. A ani si toho nemusíte všimnout. Tlak v pneumatice může díky vpíchnutému předmětu ucházet pomalu nebo dokonce vůbec. Problém začne v momentě, až předmět z pneumatiky samovolně vypadne (nebo mu pomůžete). A jak to tak bývá, tlak uteče ve chvíli, kdy to nejméně potřebujete. Případné zjištění cizího předmětu řešte okamžitě v pneuservisu. A pro jistotu si zkontrolujte stav vaší sady na opravu pneumatik, kterou vozíte neustále při sobě.
Hloubka dezénu
Hloubka dezénu je alfou a omegou při bezpečné jízdě vaším vozem. U letních pneumatik je minimální hloubka dezénu 1,6 mm a u zimních pneumatik je minimální hloubka dezénu 4 mm.
Nové pneumatiky
Srovnání nejlevnějších a nejprodávanějších zimních i letních pneumatik.Co když jedete na špatných pneumatikách?
Pokud se rozhodnete vyrazit se svým vozem na nevyhovujících pneumatikách, vystavujete sebe a ostatní členy posádky nejrůznějším rizikům.
Při silniční kontrole vás jako řidiče vyjde celá tato situace poměrně draho. Existují hned dvě situace, které mohou nastat:
- Máte mírně sjeté pneumatiky – pokud policista při silniční kontrole zjistí, že máte mírně sjeté pneumatiky, může vám na místě udělit pokutu ve výši až 2 000 Kč.
- Máte výrazně sjeté pneumatiky – pokud policista při silniční kontrole zjistí, že vaše pneumatiky mají výrazně sjetý dezén a ohrožují bezpečnost provozu, může vám na místě udělit pokutu ve výši až 10 000 Kč a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců.[1]