V autoškole vás za chyby u řidičských zkoušek vyhodí a nechají je vás opakovat. V ostrém provozu a s řidičským průkazem v kapse vás možná při chybách chytí policie. A někdy ani to ne a vše vám projde. Jenže některé chyby mohou být tak závažné, že způsobí dopravní nehodu s fatálnímu následky. Víte, při čem se během řízení vozidla nejvíce chybuje?
1. Špatné nastavení sedačky a držení volantu
K bezpečnosti jízdy v autě přispívá zejména pohodlný posed řidiče. Když budete za volantem sedět jako na sekeře, jak se vám asi tak bude řídit? Je proto třeba správně nastavit sedadlo i výšku volantu. Tedy za předpokladu, že výška nastavit lze. Ale v moderních automobilech by to neměl být problém.
Jak správně držet volant?
A jak je to s držením volantu? Zejména při jízdě na dálnici to často řidiče svádí k tomu ho ovládat jen jednou rukou. To ale omezuje rychlé manévry při nenadálé situaci. Je to tedy jedna z chyb, které se řidiči dopouštějí.
2. Zapomínání na blinkry
Určitě se vám už stalo, že auto před vámi najednou odbočilo, aniž by o svém plánovaném pohybu dalo dopředu vědět blinkrem. Takto se také nezřídka chovají řidiči při jízdě v pruzích ve městech. Zpravidla jedou v něčem, co je lepší než běžná střední třída aut. Asi mají za to, že blinkr je zbytečný a že spoluúčastník silničního provozu jejich jednání snadno uhodne z věštecké koule, kterou má položenou poblíž palubní desky. No neuhodne, což potom pochopitelně může vést ke zbytečným kolizím.
Znáte stav svého bodového konta?
Své trestné body zjistíte snadno z pohodlí domova.3. Ach ta bezpečná vzdálenost
Za druhým autem byste měli jet v takové vzdálenosti, abyste byli schopni bezpečně zabrzdit, aniž byste protější auto nabourali. Spousta řidičů se touto radou neřídí a podle toho to také dopadá. Stačí jedno prudší zabrzdění při nenadálé situaci na silnici a plechy jsou v sobě. Při pomalé jízdě to odnesou většinou jen ony, ale při rychlé jízdě to může znamenat také vážnou dopravní nehodu.
4. Rozptylování za jízdy
Při jízdě by měl být řidič plně soustředěný na řízení a věnovat se situaci na silnici. Jenže znáte to. Občas je nutné odpovídat na všetečné dotazy spolucestujících, zejména děti dokážou být v tomto ohledu dost plodné a zásobovat řidiče spoustou otázek. Ladění rozhlasové stanice by také bylo lepší ponechat na dobu, až zastavíte. A na mobilní telefon v ruce zcela zapomeňte. Od čeho máte handfree? Ani GPS byste neměli sledovat více než dopravu na silnici. Totéž platí pro pozorování okolní krajiny a zajímavostí v ní. I doktor ve filmu Vesničko, má středisková se často kochal, a jak to pak s jeho jízdou dopadalo.
5. Pomalá jízda nejen na dálnici
Když se vám náhodou podaří omylem dostat na dálnici, aniž byste tudy chtěli jet, tak byste měli dodržovat minimální povolenou rychlost a co nejdříve na nejbližším sjezdu dálnici opustit. Velkou chybou je zdržovat provoz na ní pomalou jízdou, protože to může vést k nepříjemné dopravní nehodě. Ostatně zbytečně pomalu byste neměli jezdit ani na běžné komunikaci. Své by o tom mohli vyprávět sváteční řidiči, kteří auto z garáže vytáhnou jen na Velikonoce a Dušičky, když jedou na hřbitov.
6. Agresivní způsob jízdy
Jsou řidiči, kteří jezdí s klidem a hned tak je něco nerozhází. Pak ale narazíte na jedince, pro něhož je typická agresivní jízda[1], vytlačování ze silnice a oplácení chyb. Není jich na silnici právě málo. Někteří nesnesou, jestliže je například předjedete. Berou to jako osobní urážku a musí vám ihned dát co proto.
7. Když moc spoléháte na elektroniku
Většina moderních aut bývá vybavena systémem ESP či ABS a dalšími vymoženostmi, které jízdu v nich zpříjemňují. Je třeba ale i tak vždy se přizpůsobit situaci na silnici. Pokud hustě prší, tak jet v prudkém dešti jako ďábel a myslet si, že vás ESP nebo ABS zachrání před akvaplaningem může jen hazardér.
K dalším chybám, kterých se řidič často dopouštějí, patří také špatná kontrola mrtvých úhlů, prudké brzdění, nesledování dopravních značek, jízda na žlutou na křižovatce či nevhodné používání dálkových světel.