Pracovní pohovor ve většině lidí vyvolá nepříjemný pocit a stahy žaludku. Jde o stresovou situaci, která rozhoduje nejen o tom, zda vás přijmou na novou pracovní pozici, ale do jisté míry staví základy domečku z karet vašeho profesního života. Pracovní pohovor je tedy nadějí na lepší- novou práci, ale zároveň i strašák ve skříni, pokud jde o úspěšnost tohoto procesu. Jak docílit toho, aby se slibně vyvíjející přijímací řízení neproměnilo v totální fiasko?

Pokud vás pozvali na pohovor, máte první krok úspěšně za sebou. Váš životopis náboráře nejspíše zaujal, a proto se rozhodl pozvat vás do dalšího kola výběrového řízení. Ovšem to nejtěžší je teprve před vámi, zvlášť pokud máte problémy se stresovými situacemi. Přesvědčit personalistu nebo budoucího nadřízeného, že jste pro danou pozici ti praví, může být oříšek. Zde jsou tipy, které vám zaručeně pomohou na pohovoru zabodovat.

Dobrá příprava je polovina úspěchu

Nevsázejte na improvizaci, protože štěstí přeje připraveným a u pohovorů to platí na 100 %. Než půjdete na pohovor je dobré se ještě jednou podívat na znění inzerátu a váš životopis. Zamyslete se, zda se na pracovní pozici hodíte a jestli vy sami vidíte propojení. Projděte si tedy ještě jednou požadavky na nabízenou pozici a podívejte se na firemní web.

Chování je vaší nejlepší vizitkou

Slušnost by při pracovním pohovoru měla být samozřejmostí. Myslete na to, že tím dáváte najevo svou profesionalitu. Před pohovorem vás může svírat pocit nervozity a nejasného očekávání. I tak ale nezapomeňte základy slušného vychování. Ideálně ještě před vstupem do budovy vyplivněte žvýkačku a vypněte nebo alespoň ztlumte mobil. Snažte se usmívat, mluvte dostatečně hlasitě a ruku podávejte přiměřeným způsobem. Řeč těla je neopomenutelná v dojmu, který u pohovoru vyvoláte. Seďte na židli vzpřímeně, používejte přiměřená gesta a dívejte se druhým do očí.

Den pohovoru si raději pečlivě naplánujte a snažte se vyvarovat zpoždění. Pozdním příchodem byste dobrý první dojem neudělali. Pokud se přece jen zpozdíte, nebo se dokonce nebudete moci pohovoru v daný den zúčastnit, zavolejte, vysvětlete stručný důvod a omluvte se. Pokuste se domluvit na jiném čase či dni. Důvod by ovšem měl být skutečně relevantní, protože jinak si o vás budou myslet, že pracovní pozici berete na lehkou váhu.

Šaty dělají člověka

Oblečení, ve kterém půjdete, se může zdát nedůležité. Jenže nezapomínejte, že lidé dají na první pocity a personalista si dělá obrázek od okamžiku, kdy mu podáte ruku, tedy dlouho předtím, než vůbec stihnete promluvit o svém vzdělání a praxi. Nevhodným oděvem může utrpět váš první dojem. Oblečte se proto přiměřeně své pozici. Oblečení by mělo být čisté a vybrané s ohledem na firmu a pozici, na kterou se hlásíte. Každopádně se vyhněte špinavým botám, neupraveným vlasům, páchnoucímu dechu nebo uválené zapocené košili.

Otázky a odpovědi

Během pohovoru personalistovi pozorně naslouchejte, zodpovídejte jeho otázky a klaďte ty, které vás zajímají. Snažte se častěji odpovídat rozvitými větami než jen „ano“ a „ne“. Odpovídejte přesně na to, na co se vás ptají. Ušetříte tak sobě i jemu zbytečné komplikace. Pokud jste otázce nerozuměli, nebojte se zeptat, není to žádná ostuda.

Na závěr pohovoru vás personalista nejspíš vyzve, zda máte i vy nějaké dotazy. V takovém případě můžete navázat na některé z předchozích témat, popř. se ptát na vše, co vás v souvislosti s nabízenou pozicí zajímá. Své otázky také formulujte jasně, aby bylo zřejmě, do které oblasti váš dotaz směřuje. Určitě nenechávejte nic v náhodě, pokud práci zdárně získáte, nebudete tak při nástupu nemile překvapeni.

Nelžete v životopise

Papír možná snese všechno, ale zkušený personalista vaše nepravdy a zkreslení v životopise prokoukne poměrně snadno. Nenadsazujte význam dřívějších zastávaných pozic, netvrďte, že umíte něco, co neumíte, to platí především u jazyků a IT programů, nevymýšlejte si kurzy a školení, které jste neabsolvovali. Při pohovoru si vás můžou prověřit či prozkoušet, a pokud vás přistihnou, že jste v životopise lhali, bude to nejspíš znamenat okamžitou stopku. Může se stát, že se vám i tak podaří při pohovoru uspět a práci dostat, to ale může znamenat jen komplikaci při práci.

Když se přijde na to, že nedosahujete kvalit a dovedností, které jste garantovali, nejen, že vás z práce mohou propustit a vy budete muset začít nanovo, ale také si sebou neponesete dobrou pověst.

Nebojte se chodit na pohovory

Nábor zaměstnanců je vždy specifický a předem jeho průběh zcela odhadnout nemůžete. Dodržíte-li ale několik uvedených typů, vyhnete se úplného propadáku. Především zachovejte klid a buďte co nejvíce sami sebou. Jen tak vás v práci bez problémů přijmou, a i vy se na pozici budete cítit komfortně.