Dělat sám na sebe, být pánem svého času. To je asi první věc, která napadne nové zájemce o podnikání. Zkušenější lidé z oboru to tak růžově samozřejmě nevidí. Než se vrhnete na podnikání, zjistěte, jestli se vám to vůbec vyplatí. Zmapujte konkurenci, inspirujte se nebo naopak vyvarujte se stejných chyb.

Jak zjistit konkurenci?

Ať už se chystáte nabízet jakýkoliv produkt nebo službu, měli byste nejprve provést průzkum trhu. Právě tak můžete zjistit, jestli je o váš produkt či službu vůbec zájem, jaká je konkurence, jaká by mohla být vaše cílová skupina a další aspekty, které se vám budou při budování podnikání hodit.

Jak se vypořádat s konkurenci?

Průzkumem trhu byste měli získat odpovědi na základní otázky jako: Jak velký je o můj produkt nebo službu zájem? Kolik lidí se tomu také věnuje? Jaké jsou ceny? Jaké mohu nabídnout benefity? Na jaké zákazníky chci cílit? Kde dosud nakupují? Jsou s nákupy spokojeni? Jak ostatní podnikatelé ozvláštňují svoji službu nebo produkt? Co nabízí, aby zaujali? Jak musím vyniknout, aby zákazníci začali nakupovat u mě? Jak potenciální klienty najdu?

Jak si udělat průzkum trhu?

Průzkum trhu je možné rozdělit na dva typy, primární a sekundární. Primární průzkum vám zajistí zisk jedinečných dat, která nejsou jinde k dispozici. Jde ale o průzkum v terénu. Sami si určíte otázky, na které vás zajímají odpovědi, a pustíte se do tvorby dotazníků, vedení rozhovorů nebo pozorování.[1]

Naproti tomu sekundární výzkum může využívat již existující data z relevantních a dostupných zdrojů. Tyto informace získáte jednodušším způsobem než v případě primárního průzkumu, ale mají obecný charakter.

Začněte pracovat od stolu

Svůj průzkum byste měli začít sekundárním průzkumem. Dle zaměření vašeho podnikání se pokuste na internetu shromáždit co nejvíce informací. Podívejte se na různé veřejné statistiky jako například Český statistický úřad, zvažte nahlédnutí do statistických či ekonomických ročenek nebo denního tisku. Můžete tak zjistit třeba průměrný věk ve vašem regionu nebo další pro vás užitečné informace.

Nechte se inspirovat u malých podnikatelů i u firem. Nezapomeňte se také podívat, jak to chodí v dané oblasti v zahraničí.

Není ostuda poradit se s odborníky. Pokud znáte někoho, kdo by vám mohl upřímně poradit, zeptejte se ho na věci, které vás zajímají. Další náhled může být prospěšný. Nebojte vyjádřit své nápady a vize. Pokud půjde o kvalitní brainstorming, dozvíte se, jestli postupujete dobře.

Investujte z pohodlí domova

Využijte zkušenosti ostatních investorů z platformy. Usnadní vám to cestu k zisku.

Zaměřte se na terén

Na primární průzkum se připravíte sběrem dat v rámci sekundárního průzkumu. Získáte tak obecné informace, které je vhodné doplnit konkrétním průzkumem. To znamená, že se budete muset vystavit přímému kontaktu s potenciálními klienty.

Následně se rozhodněte, kolik času nebo peněz chcete do průzkumu investovat. Lze zorganizovat kvalitativní nebo kvantitativní průzkum. Kvalitativní výzkum se provádí například prostřednictvím rozhovorů, kdy můžete zjistit co nejvíce potřebných informací. Může se ho účastnit méně osob. Kvantitativní výzkum je zaměřen spíše na skupinu, nikoliv jedince. Nástrojem bývá dotazník, pozorování nebo experimentální metody.

Jak začít podnikat od nuly?

Potenciální zákazníky můžete oslovit dotazníkem. Jedná se o rychlou a levnou variantu průzkumu. Použijte například Survio.com, kde lze vytvořit online dotazník. Po rozeslání nebo sdílení odkazu se vám vrátí odpovědi i analýzy. Dotazníkovým šetřením je možné rozdělit i cílovou skupinu na dílčí skupiny a zjistit, jak se chová váš potenciální zákazník.

Před tvorbou dotazníku si jasně specifikujte otázky, na které vás zajímají odpovědi. Zamyslete se, jaké vlastní myšlenky nebo předpoklady si chcete ověřit, tedy potvrdit či vyvrátit.

Poté rozešlete odkaz na dotazník e-mailem, sdílejte ho na sociálních sítích, ve vybraných skupinách nebo diskuzních fórech. Snažte se dotazník vytvořit co nejjednodušší tak, abyste získali dostatek informací, ale aby zároveň nepůsobil složitě, což by mohlo odrazovat od jeho vyplnění.

Analýza konkurence

Při mapování konkurence vám poslouží Porterova analýza pěti konkurenčních sil. Mezi ty patří síla vašich konkurentů, síla dodavatelů, síla zákazníků, síla substitutů (to, co může nahradit vaše produkty nebo služby), síla nových konkurentů.

Nejdůležitější je síla vaší konkurence, kdy se snažte zjistit ceny, nabízené benefity, portfolia konkurentů nebo formy propagace. Můžete využít mystery shopping, kdy se sami stanete zákazníkem svého potenciálního konkurenta a zjistíte tak, jak se chová k zákazníkovi, co nabízí, a řadu dalších odpovědí.

Nezapomeňte ani na analýzu potenciálních zákazníků a stanovení cílové skupiny. Jedině tak budete vědět, jak svůj produkt či službu prezentovat, abyste oslovili právě takové lidi, kteří u vás budou ochotni nakoupit.