Některé internetové obchody začaly nově účtovat balné – poplatek za zabalení zásilky. Zákazníci na to reagují různě. Někteří jsou rozhořčeni a vnímají balné jako nekalou praktiku, jiní chtějí vědět, proč jej e-shopy zavádějí. V našem článku vám vysvětlím důvody obchodníků i stanovisko České obchodní inspekce (ČOI). Představím fakta a názory obou stran, abyste si udělali obrázek sami.
Proč e-shopy zavádějí balné?
E-shopy zavádějí balné především z důvodu pokrytí nákladů na zabalení a odeslání drobných zásilek. Vysvětlují, že když si zákazník objedná levnou položku, e-shop přesto musí platit za obalový materiál a práci s objednávkou jako takovou. Z dané objednávky tedy nejen, že reálně nic nevydělá, ale naopak většinou skončí „v mínusu“. Balné má tyto náklady částečně vykrýt.
Je tak pochopitelné, že se balné vztahuje většinou na levnější položky. Prodejce si vyhodnotí, že se mu zboží za 59 Kč zkrátka nevyplatí poslat s dalšími nepokrytými náklady. E-shopy tak mívají vlastní přednastavenou hranici, pod kterou balné účtují. Někde to může být 150 Kč, jinde i dvojnásobná částka. Zákazník si tak může vyhodnotit, jestli si raději přidá další drobnou položku a za balné ušetří. Místo jedné věci bude mít dvě, a to bez dalších výdajů (vyjma dopravy). Tato praxe dlouhodobě funguje i u poštovného.
Jak to vidí ČOI?
Česká obchodní inspekce se dívá na balné pragmaticky. Její mluvčí František Kotrba magazínu TOP.cz potvrdil, že balné samo o sobě není zakázané: „Účtovat balné dle našeho názoru prodávajícím žádný zákon nezakazuje.“ Za problematické by ČOI považovala spíše neposkytnutí informace o balném jako takovém. Podle zákona totiž musí být zákazník před uzavřením smlouvy informován o celkové ceně včetně všech poplatků, a balné mezi ně patří.
ČOI proto zdůrazňuje: „Spotřebitelé ale musí být řádně seznámení s tím, že je takovýto poplatek účtován, a s jeho výší.“ Neoznačit takovou položku na první pohled může podle inspekce vést ke klamání. „Opomenutí této informace může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí, které by jinak neučinil – například by zboží nekoupil, pokud by byl s cenou balného seznámen již na začátku nákupního procesu,“ řekl magazínu TOP.cz mluvčí Kotrba.
ČOI tedy nepovažuje balné za „nekalou praktiku“, jak jej někteří zákazníci rozhořčeně nazývají. Jde spíš o běžnou obchodní praxi, při níž je ale klíčová transparentnost. Jak vypočítat případné dodatečné náklady (balné, dopravu, případně dobírku) musí být uvedeno včas, nejlépe již na stránce s dopravou nebo v nákupním košíku. Za nedodržení informační povinnosti hrozí obchodníkům sankce. ČOI přitom kontroluje e-shopy pravidelně.
Jen v loňském roce provedla 1 000 kontrol zaměřených na dodržování povinností při online prodeji a ve 822 případech zjistila porušení zákona. Nejčastější problém se týkal nedostatečného informování o reklamačním řízení či o mimosoudním řešení sporů. Do oblasti klamavého opomenutí patří také situace, kdy obchodník zákazníkovi transparentně nesdělí cenu balného – v roce 2024 inspektoři takto kvalifikovali 27 případů.
Jak musí e-shopy balné uvádět?
Občanský zákoník jasně stanoví, že náklady na dodání zboží včetně případných příplatků musí být spotřebiteli sděleny předem. To znamená, že balné se má zobrazit buď jako součást ceny dopravy, nebo samostatně již na začátku nákupního procesu.
Například z obchodních podmínek e-shopu Top-obaly.cz vyplývá: „V ceně uvedené u jednotlivých produktů nejsou započítány dodací náklady (balné, doprava a dobírka). Společně s kupní cenou je kupující povinen zaplatit … náklady spojené s balením a dodáním zboží ve výši, která je uvedena v rozhraní E-shopu a kupujícímu sdělena při vytváření objednávky.“ Jinými slovy, cena balného musí být viditelná nebo alespoň vypočitatelná během objednávky, aby se zákazník mohl rozhodnout.
Příklady, jakým e-shopy účtují balné
- SEMO.cz (osiva) – u objednávek do 2 000 Kč účtuje 40 Kč balné a poštovné dle tarifu České pošty, nad tuto částku ani balné ani poštovné neúčtují. U drobnějších objednávek navíc někdy od balného ustoupí.
- Top-obaly.cz – ve svých obchodních podmínkách uvádějí, že k ceně produktu se připočítávají dodací náklady, tedy balné a doprava. Balné se tak nepočítá do ceny výrobku, ale připočítává se zvlášť během nákupu.
- ItalyShop.cz – tento dovozce italských potravin účtuje balné 49 Kč u objednávek do 350 Kč. Jak uvádí na webu: „Objednávky s hodnotou do 350 Kč zabalíme za drobný poplatek, který nám pomáhá zajistit nejvyšší možnou kvalitu balení. Při nákupu nad 350 Kč balné hradíme za vás jako poděkování!“
- Granát-shop.cz (šperky) – ve svém ceníku dopravy uvádí, že „ČR poštovné a balné 79 Kč“ (tedy cena dopravy zahrnuje společně poštovné i balné). Nad určitou částku je doprava včetně balného zdarma.
- Trenýrkárna.cz – při objednávce do 349 Kč vás v košíku čeká vzkaz, který má motivovat k tomu, abyste balné neplatili: „Jestli se chceš tomuto poplatku vyhnout, stačí do košíku přihodit nějakou maličkost a jakmile hodnota objednávky překročí 349Kč, balné jde na nás.“
- RealGeek.cz – tento youtuberský a streamerský e-shop balné účtuje u zakázek do 299 Kč, stejně jako předchozí prodejci argumentuje náklady na balení a pečlivou práci skladníků. Zbavení poplatku slibuje také v případě, že si produkt zákazník vyzvedne na pobočce osobně.
- Zaparkorun.cz – tomuto e-shopu v podstatě nic jiného, než účtovat balné, nezbývá. V nabídce totiž dominují vychytávky a dárkové předměty doslova za pár korun. Oproti výše jmenovaným má ale nejnižší hranici, kterou je nutné překročit, abyste balné neplatili. Stačí se dostat nad 147 Kč.
Tyto příklady ukazují různé modely – někteří obchodníci balné uvádějí společně s poštovným, jiní jej zařazují jako zvláštní položku nebo jej dokonce odpouštějí při vyšších objednávkách. Společné ale je, že by zákazník měl mít jasně předem informaci, jestli balné platí a případně v jaké výši.
Pohled zákazníka a pár slov závěrem
Pro kupujícího může být balné překvapením, zvláště pokud dříve nebyl zvyklý za takovou službu platit. Ze strany ČOI i odborníků však nejde o podvod, pokud je vše transparentní. Doporučuji proto vždy pečlivě číst informace o dopravě a platbě v e-shopu, jelikož balné může být součástí ceny dopravy (jako u Granátu či SEMO), nebo samostatný poplatek (jako u ItalyShopu či v Top-obaly).
Zákazník tak má na výběr – objednat si jiné zboží (např. přidat malý artikl navíc, aby se objednávka vyplatila), zvolit jiný obchod bez balného, nebo balné prostě zaplatit jako cenu služby za zabalení zásilky.
Závěrem – balné není podle zákona zakázané, za podmínky že e-shop dodrží informační povinnost. ČOI tedy považuje účtování balného za legální postup, nikoli za nekalou praktiku. Inspekce to potvrdila i magazínu TOP.cz.
Celkově je však třeba, aby obchodník zákazníka o balném upozornil včas, například v košíku či na stránce s dopravou. Jen tak se e-shopy vyhnou situaci, kdy si zákazník nákup ve finále rozmyslí kvůli nečekanému poplatku. Nakonec je to prostá tržní hra – kdo přijde o marži u nízké objednávky, platí za to částku za balení, kdo ne, nemusí balné platit. Transparentní informace a opatrné nakupování na internetu tento střet zájmů dokážou vyřešit.