Patříte mezi řidiče, kteří si rádi párují telefon s infotainmentem svého vozu? Dost možná se dostanete do situace, kdy budou vaše data zneužita. Naprosto nevinné hodnocení jízdních návyků ve smartphonové aplikaci k vozidlu může už nyní znamenat, že se identifikovatelná data řidiče dostanou ke třetím stranám. Například k pojišťovnám.

Pozor na trvalé připojení auta k internetu

Moderní automobilky nabízí zjednodušení každodenního používání vozu pomocí různých aplikací. K tomu je samozřejmě zapotřebí připojení k internetu, aby se veškerá data mohla pravidelně aktualizovat. Dnes už jen těžko najdeme nový automobil, který by neměl takové služby za příplatek ne-li rovnou v základní výbavě.

Připojení k internetu výrobci prezentují jako nepostradatelnou součást bezpečné jízdy a samozřejmě k němu připočítávají spoustu dalších benefitů. V reálném čase získáte aktuální informace o dopravě, elektromobily si mohou sami naplánovat přestávku pro nabíjení na aktuálně zvolené trase, chodit mohou pravidelné aktualizace palubního softwaru a mnoho dalšího. Jenže trvalé připojení k internetu v moderních autech má i svá velká rizika.

Prodej důležitých informací a dat

Automobilky skrz internetové připojení sbírají důležité informace o tom, jakým způsobem a kde se auto používá. Dokud se jedná o anonymizovaná data, očištěná o cokoliv, podle čeho by bylo možné dohledat konkrétního řidiče, není problém.

Jenže podle informací listu New York Times tomu tak v USA mnohdy není. Automobilky důležité informace dále prodávají například pojišťovnám.

Automobilky už dlouhé roky nabízejí svým zákazníkům aplikace do smartphonu či krabičky do aut, které monitorují jízdu. Zjistí, jak často a jakým stylem se s vozem jezdí, zda projíždí bezpečně zatáčkami, jak prudce brzdí a zda překračuje rychlostní limity.

Samozřejmě, že se lidé do dobrovolného sledování nehrnou. Ale i tak si pojišťovny našly chytrý způsob, jak se ke klíčovým informacím dostat. Kupují je přímo od automobilek, která data sbírají ze svých k internetu připojených vozů.

Jak moc nevinné je hodnocení?

V některých případech jsou řidiči o sběru důležitých dat informováni, v jiných nikoliv. Často se stává, že aplikace před instalací upozorní na to, že sbírá důležitá data, ale drobným písmem v obchodních podmínkách. Informace o tom, že aplikace sbírají data, se mohou skrývat i za takovou drobností, jako je zapnutí hodnocení jízdy ve smartphonové aplikaci k vozu. A o tom, že se informace mohou dostat ke třetím osobám, bývají často skryté v dlouhých podmínkách používání aplikace. A ruku na srdce. To žádný řidič nečte a jednoduše tuto možnost odsouhlasí.

Například koncern GM už dlouhé roky nabízí ke svým vozům vzdálenou asistenci OnStar, která v sobě ukrývá nadstavbu Smart Driver pro hodnocení jízdy. Jaké z ní mají řidiči benefity? Služba zjistí více informací o jejich stylu jízdy, bezpečného řízení a chování vozu, které se souhlasem mohou být použity pro výpočet pojistného. Zákazníci samozřejmě mohou službu Smart Driver kdykoliv zrušit.

Není žádným tajemstvím, že některým řidičům se pojistné bezdůvodně zvýšilo, i když si funkci neaktivovali.

Není jasné, jak sledovací krabička v autě pozná rozdíl mezi tím, zda je potřeba prudkého krizového manévru kvůli nepozornosti nebo neschopnosti řidiče nebo zda se jedná o manévr, který pomůže odvrátit dopravní nehodu. Otázkou také je, jak přístroj určí, kdy člověk jede ve svém voze jako spolujezdec.

Na veřejnost se dostal dokonce údaj jednoho majitele Chevroletu Corvette. Krabička sbírala data i při jízdě na uzavřeném okruhu, která s jízdou v běžném provozu nemá nic společného. Některé aplikace hodnotí řidiče i podle toho, jak často jezdí v noci, což je pro některé řidiče nevyhnutelné. Koncern GM tvrdí, že v podmínkách použití je sdílení dat se třetími osobami jasně uvedeno.

Nasbíraná data z automobilů běžně prodávají firmám, které je dále předávají pojišťovnám. Automobilky si tak ročně přijdou na miliony dolarů. A nejedná se pouze o koncern GM, ale také automobilky Ford, Honda, Kia, Mitsubishi, Hyundai a Subaru. Rozdíly jsou pouze v rozsahu dat, někde se prodávají data o kilometrových nájezdech, jinde o detailních zprávách o jízdním stylu daného řidiče.[1]