Elektrická budoucnost je nevyhnutelná, proto se už nyní začínají na legendárním okruhu Nürburgringu objevovat sportovní elektromobily, které smetou z asfaltu i supersporty s výkonnými spalovacími motory. Nás v redakci pobavil výkon Porsche a doslova vyrazil dech Hyundai!

Smiřte se. Elektromobilita je za dveřmi

Ať už se to mnohým z nás líbí či nikoliv, automobilová budoucnost se chtě nechtě ponese na vlnách elektromobility. Auta na baterky jsou energeticky efektivnější a prý i šetrnější k životnímu prostředí. A samozřejmě výkonnější. Kdo už měl možnost svézt se v trochu lepším elektromobilu, byl překvapen jeho výkonem a plynulou navyšující se rychlostí nejen na rovinkách.

Jenže krom pozitiv mají elektromobily i své negativní stránky. Stále a pořád se auta na baterky potýkají s problémem co se ujetých kilometrů týče na jedno nabití. Aby byly vozy schopné ujet alespoň trochu delší vzdálenost, musí být obdařené velkými akumulátory, které jsou nejen drahé, ale také těžké.

To jsou parametry, které jsou noční můrou pro všechny konstruktéry sportovních vozů. U těch je totiž nízká hmotnost alfou a omegou všeho. Čím je auto lehčí, tím je ovladatelnější a rychlejší. Postavit nadupaný elektromobil, který by mohl svým výkonem konkurovat na závodní trati supersportům s ultralehkým spalovacím motorem (ano, počítáme také s hmotností paliva v nádrži!), se zdá nemožné. Nebo se pleteme?

Seznamte se s monstrem od Porsche

Konstruktéři v Porsche nás z tohoto omylu docela rychle vyvedli. Značka je obecně známá tím, že má pod svými křídly taková esa, která jsou schopna vymyslet a navrhnout supersporty, které vyrazí dech i profesionálním jezdcům.  

Každým rokem se Porsche pyšní novými technologiemi, které zvyšují výkon elektromobilů, zatímco posouvají dojezd o desítky kilometrů a zdokonalují řídící software, který si poradí s těžší konstrukcí vozu.

Přesně tímhle prošel Porsche Taycan, který se ve své předprodukční verzi projel na Severní smyčce Nürburgringu. A zajel naprosto neuvěřitelný čas. Vývojový jezdec Lars Kern dokázal s inovovaným stuttgartským elektromobilem zajet kolo dlouhé 20,8 kilometrů za pouhé 7:07,55 minuty.

Jen pro vaši představu:

Tesla Model S ve superverzi Plaid ujel čas na tomtéž samém kole za 7:35,57. A chorvatský hypersport Rimac Nevara se čtyřmi elektromobily usazenými na každém jednom kole s celkovým výkonem 1914 koní ujel tento čas jen o dvě sekundy rychleji. Ještě pro pobavení zmíníme jeho cenu. Tento model si můžete pořídit něco málo přes 50 milionů.

Co z toho vyplývá?

Taycan dokázal stanovit světový rekord ve své třídě o cca půl minuty a také porazil svůj protějšek ze stejnojmenné stáje se spalovacím motorem Porsche 911 (992) Turbo S, které Nordschleife zajelo za 7 minut a 17 sekund.

A co nadšence supersportů potěší nejvíce je cena. Dá se předpokládat, že vrcholný Taycan s výkonem cca 1 000 koní bude stát kolem 5 milionů korun. Za tu samou visačku si ještě můžeme koupit dosluhující verzi Turbo S, s výkonem 761 koní.

Hyundai šokuje – a nejen automobilový svět!

Automobilka Hyundai se do světa elektromobilů ponořila celým svým srdcem. Pro smrtelníky připravuje své běžně prodávané modely s kvalitními elektromobily se slušným nájezdem a za cenu, která opravdu potěší. Protože co si budeme, 5 milionů korun je i pro ty největší milovníky elektromobilů celkem vysoká částka.

Pojďme se tedy podívat na elektromobil, který je možné pořídit za 1,8 milionu korun a na závodní trati se srovnává s BMW M2 CS nebo Mercedesem-Benz C 63 AMG S Coupe.

Ne, nevtipkujeme. Jde o nový Hyundai Ioniq 5 N. Jedná se o sportovní elektromobil s výkonem 650 koní, co zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. A že vyniká nejen na rovinkách, to dokazuje čas na Severní smyčce Nürburgringu, který činí 7 minut a 45 sekund. To je celkem slušný čas, když si vezmete, že jde o auto s prostornou kabinou a váhou 2,2 tuny.

Doba, kdy elektromobily drží supersporty se spalovacími motory je tu. A nezbývá nic jiného, než jim uvolnit místo nejen na okruzích, ale také v garáži. S takto rychlým vývojem totiž očekáváme, že se auta na baterky konečně dostanou do srdcí milovníků spalovacích motorů a stanou se rovnocennými parťáky v závodech o rekordní časy na závodních okruzích.[1]